دریاچه تخت سلیمان؛ تصرف شده توسط فرازمینی‌ها

۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دریاچه تخت سلیمان تکاب، یکی از اسرارآمیزترین نقطه‌های تاریخی فلات ایران است و افسانه‌ها و روایات تاریخی بسیاری در مورد آن وجود دارد.
دریاچه تخت سلیمان تکاب
دریاچه تخت سلیمان تکاب از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان آذربایجان غربی است. این دریاچه، چشمه‌ای جوشان و آهکی با قدمت هزاران سال است. از آنجایی که شدت املاح این دریاچه، اجازه غواصی و دید در عمق ۶۰ متری آن را نمی‌دهد، رازهای سر به مهر زیادی در مورد آن وجود دارد. با مجله دلتا همراه باشید تا گوشه‌ای از رمز و رازهای ناتمام این دریاچه را به شما بگوییم.
دریاچه تخت سلیمان تکاب استان آذربایجان غربی

کمی درباره دریاچه تخت سلیمان تکاب بیشتر بدانیم

این دریاچه در مجموعه تخت سلیمان قرار دارد که قدمتش به ۳۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد و نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به چشم می‌خورد.

در اطراف تخت سلیمان، تابلوهای متعددی با مضمون ” شنا ممنوع ” دیده می‌شود. یادتان باشد که دریاچه تخت سلیمان تنها با مرگ از میهمانان کم تجربه‌اش پذیرایی می‌کند. در کنار این دریاچه می‌توانید آرامگاه چندی از هموطنانمان را مشاهده کنید که به درون دریاچه رفته و هرگز بازنگشته‌اند.

کمی درباره دریاچه دریاچه تخت سلیمان تکاب بیشتر بدانیم

افسانه‌‌های دریاچه تخت سلیمان تکاب

داستان‌های زیادی در بسیاری محافل بر سر زبان‌هاست که این پدیده را بسیار پیچیده‌تر از یک دریاچه معمولی نشان می‌دهد. در این میان مشهورترین افسانه، وجود گنج‌های بی‌شمار در اعماق دریاچه است. گفته می‌شود شهری در زیر دریاچه وجود داشته که امروزه اشیای گران‌بهایی در آن مانده است. در اینجا جالب‌ترین داستان‌ها در مورد گنج دریاچه تخت سلیمان تکاب را برای‌ شما آورده‌ایم:

گنجینه کوروش کبیر

شاید دورترین واقعه تاریخی که اشاره به وجود اشیای قیمتی در دریاچه دارد، مربوط به دوران کورش کبیر باشد. گفته می‌شود که این پادشاه پس از غلبه بر پادشاه لیدیه، او را به ایران آورد. کوروش به هنگام آوردن وی به ایران، خزانه اشیای قیمتی او را گرفت و به عنوان نذر در آب مقدس دریاچه تخت سلیمان تکاب انداخت.

گنجینه اشکانی

در روایتی دیگر آمده است که سردار رومی، قلعه تخت سلیمان را محاصره کرد. نگهبانان آتشکده مقدس از وجود امکان سقوط قلعه، احساس خطر کردند. آن‌ها اشیای قیمتی موجود در آتشکده و معبد را به داخل دریاچه انداختند. هدف این بود که کسی به آن‌ها دسترسی نداشته باشد و اینکه نذری برای حفظ آن‌ها از دشمن بشمار آید.

گنجینه ساسانی

موبدان زرتشتی معتقدند دریاچه تخت سلیمان تکاب، به الهه آب‌ها به نام آناهیتا تعلق دارد. به همین دلیل ریختن اشیای نذری به داخل آن کاری مرسوم بوده است. با وقوع جنگ‌های ایرانیان و اعراب در صدر اسلام، نیروهای خلیفه دوم توانستند قلعه را محاصره کنند. در آن زمان نیز بعید نیست که گنج‌ها و نذوراتی را به دریاچه ریخته باشند.

انگشتر سلیمان نبی

بحث‌برانگیزترین گنجی که ممکن است در کف دریاچه تخت سلیمان وجود داشته باشد، انگشتر حضرت سلیمان است. براساس باورهایی بومی، کل مجموعه تخت سلیمان توسط نیروهایی ماورایی ساخته شده است. این نیروها از حضرت سلیمان فرمان می‌بردند.

افسانه‌‌های دریاچه تخت سلیمان تکاب
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، تنگه شیرز؛ طبیعتی با میلیاردها سال قدمت را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۳۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۰:۲۲ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۰۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۶:۱۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…