سبک معماری استالینیستی و میزبان جام جهانی ۲۰۱۸

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سبک معماری استالینیستی

کمتر از ۵روز دیگر جام جهانی۲۰۱۸ روسیه با همه هیجان و تب و تابش آغاز خواهد شد. به همین بهانه، بنا داریم تا به صورت مختصر با معماری این کشور آشنا شده و شخصیت و ابعاد آن را بهتر و بیشتر درک کنیم. در این بخش به سبک معماری استالینیستی خواهیم پرداخت.

سبک معماری استالینیستی

به گزارش مجله دلتا، امپراتوری روسیه در کنار امپراتوری های بزرگ جهان نقش پر رنگی در وقایع تاریخ داشته است نقشی که بخش اعظم آن به خون انسانهای غیر نظامی آغشته شده و خود نیز همواره مورد تاخت و تاز کشور ها و قدرت های بزرگ بوده از تاتارها گرفته که روسیه را ویران کردند تا متحدین در جنگ جهانی دوم.

اما آنچه در تاریخ معماری روسیه بسیار پر رنگ است حضور رهبری اقتدارگرا، افراطی و قدرتمند به نام «ژوزف استالین» است. استالین از اواسط دهه۱۹۲۰ میلادی تا زمان مرگش در مارس ۱۹۵۳ رهبر حزب کمونیست شوروی بود.

معماری جهان

استالین تصمیم گرفت موسکو ویران را به نحوی بازسازی کند که از دوران خود فراتر رفته و به نماد قدرت بی بدیل روسیه تبدیل شود. او با به خدمت گرفتن معماران بزرگ، ساخت بناهای با شکوه و پر رنگ و لعاب را از مسکو آغاز کرد.

این ساختمان ها به طور کلی روحیه اقتدار گرا و منظم یک نظامی را تداعی می کردند به نحوی که اغلب ساختمان ها با یک طراحی عمومی و نقشه در تمام محله های مسکو اجرا می شد.

از خصوصیات بارز این سازه ها  و به طور کلی سبک معماری استالینیستی ،می توان به نماهای سنگی باشکوه، سقف های بلند و نماهای یک رنگ و یک دست ساختمان ها اشاره کرد که همه گواه قدرت طلبی استالین بود و به نوعی با این شیوه قدرت نمایی برای دشمنان خود  خط و نشان می کشید.

این سبک معماری را می توانیم در بسیاری کشورهای شرق اروپا مانند گرجستان، اوکراین، صربستان و… هم ببینیم. این ساختمان ها و میدان ها به گونه ای شبیه به هم طراحی و ساخته شده اند که گاهی تشخیص تصاویر ساختمان ها در این کشور ها از یکدیگر حتی برای تاریخ نگاران معماری نیز کار مشکلی است.

عمده مصالح به کار برده شده در سبک  معماری استالینیستی ، سنگ نما است. در این بخش گویی لباس یکدست کرم رنگ نظامی بر تن شهر کرده باشند و این پارامترهای شخصیتی استالین است که تا این حد با ابزار معماری در هم آمیخته و تاریخ امروز دهها کشور را متاثر از حس قدرت طلبی و خودبرتر بینی آن روزگار اتحاد جماهیر شوروی کرده است.

جام جهانی 2018 روسیه

در همیـن ارتباط بخوانید:

از رکود بازار مسکن تا دستور ملکی پوتین! +ویدئو

مشاور هنری هلدینگ دلتا:هم مقصریم، هم قربانی!

تراس زیبای تابستانی در شهر مسکو

برج های خیره کننده، اما کمتر دیده شده

پیش فروش آپارتمان در روسیه ممنوع می شود

سوچی ،در انتظار یک میلیون هوادار فوتبال!

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد معماری های خاص ، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…