دیدنی های شیراز؛ دشت ارژن

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دشت ارژن جایی میان دو شهر شیراز و کازرون، میزبان مناظر وصف‌ناپذیری از ارتفاعات زاگرس است.
دریاچه پریشان

دشت ارژن که مردم محلی آن را به دشت ارجن نیز می‌شناسند، در روزهای تعطیل، گردشگران و طبیعت‌دوستان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند تا سفره‌شان را زیر یک درخت پهن کنند یا به یکی از باغ رستوران‌های اطراف آن بروند. اینجا که شهرتش را از آبشار و تالابش گرفته در دامنه جنوبی زاگرس قرار دارد و جنس سنگ‌ها و بناهای تاریخی‌اش چهره عجیبی به آن داده است. در ادامه با مجله دلتا همسفر شوید تا سفری کوتاه به این دشت رویایی داشته باشیم.

دشت ارژن پر از حس‌وحال خوب است و مسافران و اهالی شهرهای شیراز و کازرون، با یک ساعت رانندگی خودشان را به این دشت دوست‌داشتنی می‌رسانند، در سایه درختان آن استراحت می‌کنند و با صرف غذا در رستوران‌ها و کافه‌های این منطقه، به گشت و گذار می‌پردازند. این دشت دیدنی‌های خاص خود را دارد؛ آبشار، دریاچه و حیوانات، پوشش گیاهی متنوع و درختانی که در زمینه‌ سبز آن جلوه‌گری می‌کنند، منظره‌ بهشتی از ارژن را به نمایش می‌گذارند.

آبشار چرونیز؛ ملکه‌ یخی

آبشار ارژن که محلی‌ها به آن چرونیز می‌گویند، از ارتفاعات صخره‌های خوش‌قدوقامت این منطقه به پایین سرازیر می‌شود و صدای آرامش‌بخش جریان آب، اطراف را دربرمی‌گیرد. این صدا، شنیدنی‌ترین سمفونی طبیعت در ارژن است. در زمستان این آبشار نمایشی دیدنی دارد و در دمای زیر صفر این منطقه، کوه را با باریکه‌های کریستالی یخ خواهید دید. زمستان، چرونیز را تا قبل از هیاهوی بهار، به ملکه‌ یخی ارژن تبدیل می‌‌کند.

آبشار چرونیز دشت ارژن

زیبایی آرامش‌بخش دریاچه و تالاب ارژن

در دشت ارژن علاوه بر آبشار چرونیز، باز هم رنگ آبی پیدا می‌شود؛ دریاچه ارژن و تالاب آن. این دریاچه آب شیرین بخشی از منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان است و پرواز پرندگان مهاجر بر فراز این دریاچه ۲ هزار هکتاری زیبایی منحصربه‌فردی به آن می‌دهد. تالاب این منطقه با نیزارهای بلند خود شکوه خاصی به دریاچه ارژن  بخشیده و علاوه بر جریان آب رودخانه دالکی، به‌واسطه‌ بارندگی‌ها نیز جان تازه می‌گیرد و پرآب می‌شود.

دریاچه پریشان دشت ارژن

آثار تاریخی در همسایگی دریاچه ارژن

حدود ۶۵ کیلومتر از دریاچه ارژن تا شهر باستانی بیشاپور در مرکز کازرون فاصله است. این شهر تاریخی که هوش ایرانیان را در طراحی شهری به رخ می‌کشد، اثر ارزشمند به‌جامانده از دوران ساسانیان است. سنگ‌نبشته و نقش برجسته‌ بیشاپور، قدمت باستانی و سرگذشت تاریخی شهر را برای باستان‌شناسان روایت می‌کند.

در دره‌ بیشاپور، یکی دیگر از آثار ارزشمند تاریخی ساسانیان به‌نام معبد آناهیتا وجود دارد که به شکل مکعبی بدون سقف، با سبک‌وسیاق معماری خاص هخامنشی ساخته شده و از بندبند آن می‌توان شکوه تاریخ پرقدمت ایران را مشاهده کرد.

همچنین در نزدیکی شهر بیشاپور جاذبه‌ دیگری به‌نام غار شاپور واقع شده است که در طول سفر به دشت ارژن نباید فرصت رفتن به آن را از دست داد. در قسمت ورودی غار مجسمه‌ای از شاپور یکم خودنمایی می‌کند. این مجسمه‌ باستانی، حاصل تراش هنرمندانه‌ سنگ‌تراشان، به‌روی یکی از ستون‌های غار است و مهری دیگر بر تأیید هوش و هنر مردمان ایران باستان است.

معبد آناهیتا دشت ارژن

حیواناتی که دشت ارژن را ارزشمند کرده‌اند

در گذشته نام دشت ارژن با شیر ایرانی شناخته می‌شد و در منطقه‌ حفاظت‌شده‌ این دشت، این گونه‌های نادر زادوولد داشند. اما متاسفانه امروزه از سکونت شیرهای ایرانی در این منطقه خبری نیست. به‌ سبب شکار و همچنین نامهربانی‌های انسان در تغییر شرایط زیست‌محیطی، امکان زادوولد این شیران از بین رفته است. اما با این وجود، ارژن هنوز زیبایی‌های خاص خود را دارد و بسیاری از حیوانات در منطقه‌ حفاظت‌شده ارژن دیده می‌شوند. گاو، گوسفند، آهو و گوزن، نمونه‌ای از این موجودات دوست‌داشتنی هستند.

بازارچه‌های دشت ارژن

دهستان ارژن به‌واسطه‌ بازاچه‌های محلی آن بسیار شناخته‌شده است و خریدگردی در این منطقه از جاذبه‌های سفر به دشت ارژن محسوب می‌شود. در این بازارهای محلی که در فصل سفر، هیاهوی خاصی دارد، می‌توانید انواع خوراکی‌ها و خوشمزه‌های بومی منطقه، همچون ترشی، لواشک‌های محلی، قره‌قروت، میوه‌های خوش‌رنگ فصلی و… را تهیه کنید و از این خریدگردی لذت ببرید. این بازارچه بهشت کسانی است که عاشق ترشیجات هستند.

بازارچه دشت ارژن

سفر به دشت ارژن بدون شک یکی از دل‌پذیرترین سفرهایتان می‌شود و مناظر دیدنی این طبیعت گردی در ذهن‌تان ماندگار خواهد شد. در این دشت سرسبز وقت بگذرانید و به سراغ آبشار، دریاچه و تمام زیبایی‌های آن بروید و در کنار گردش و تفریح، مراقب سلامت و حفظ این گنج سبز شیراز باشید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه های گردشگری شیراز ”تنگ بستانک ؛ بهشت گمشده شیراز” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…