تخریب ساختمان به علت فرسودگی

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در اکثر شهرها خصوصا شهرهای بزرگی مانند تهران در سال‌های گذشته شاهد املاک قدیمی زیادی بوده ایم که به تعبیری به خانه‌های کلنگی معروف اند و امروزه به دلایل مختلفی از جمله فرسودگی؛ تخریب و ساختمان‌های جدید جایگزین آنها می‌شوند.
قانون بازسازی ساختمان

با افزایش جمعیت و مهاجرت روز افزون به کلان شهرها و نیاز بشر به مکان زندگی و سکونت،ساخت و ساز نیز افزایش می یابد. اما بسیاری از این نوع ساخت و سازها اصولی نبوده و یا با گذشت چند دهه از ساخت آن دچار فرسودگی می‌شوند. این عامل مهم می‌تواند باعث شود که با کوچکترین زمین لرزه و یا اتفاق‌های دیگری، ساختمان آسیب جدی ببیند و یا تبدیل به آوار شود و صدمات جبران‌ناپذیری برای ساکنین آن به بار آورد. همچنین بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، مناطقی از شهرند که طی سال‌های گذشته، عناصر تشکیل‌دهنده آن اعم از تاسیسات بنا، خیابان‌ها، دسترسی و … دچار فرسودگی شده باشد. به همین منظور در این نوشتار به موضوع تخریب به علت فرسودگی و قانون بازسازی ساختمان پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

فرسودگی ساختمان

در اکثر شهرها خصوصا شهرهای بزرگی مانند تهران در سال‌های گذشته شاهد املاک قدیمی زیادی بوده ایم و به تعبیری به خانه‌های کلنگی معروف اند که امروزه به دلایل مختلفی از جمله فرسودگی تخریب و ساختمان‌های جدید جایگزین آنها می‌شوند. دارندگان ملک‌های قدیمی و فرسوده در صورتی که ملکشان جزء املاک فرسوده  یا بنای آن‌ها در منطقه بافت فرسوده شهری قرار گرفته باشد، واجد شرایط دریافت وام بافت فرسوده محسوب می‎شوند.

بازسازی ساختمان

قانون بازسازی ساختمان

  • گام اول برای بازسازی و یا تخریب ملک فرسوده دریافت مجوز تخریب از شهرداری است.
  • تمام عملیات اجرایی ساختمان باید تحت نظر یک مهندس ناظر که نامش در پروانه قید می‌شود، انجام شود.
  • مالکان منازل مسکونی که قصد تخریب و نوسازی دارند، بدون اخذ پروانه، حق تخریب بنا را ندارند.
  • حضور مهندسان ناظر برای اجرای عملیات تخریب، ضروری است. زیرا مهندسان ناظر در امر تخریب بنا، دارای مهارت و تخصص لازم هستند. بنابراین اگر تخریب بدون اصول و ضوابط آن و به دور از نظارت و دستور مهندسان انجام شود، خطر آفرین بوده و ممکن است خسارتی به ساختمان‌های مجاور و شهروندان آن نواحی ایجاد کند.
  • در ساختمان‌های که ساکنین آن متعدد بوده بعضی از سکنه آن حاضر به تخریب و نوسازی نبوده که در این موارد باید از طریق دادگاه حقوقی او را به تخریب و نوسازی ملزم کرد. در این موارد، دادگاه با ارجاع امر به کارشناس دادگستری راه وساختمان در صورتی که ملک استحکام لازم را نداشته باشد حکم به تخریب و نوسازی میدهد

مدارک لازم برای بازسازی و تخریب ملک

مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه تخریب و نوسازی عبارتست از:

۱. اصل و کپی سند، بنچاق (در صورتی که سند تفکیک شده است)، صورت‌مجلس و نقشه تفکیکی

۲. اصل و کپی شناسنامه مالک یا وکیل قانونی به همراه وکالت‌نامه رسمی

۳. اصل و کپی فیش نوسازی

۴. اصل و کپی قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط و ضوابط تغییر در نمای ساختمان “تغییر در نمای ساختمان و قوانین آن” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. جعفر بیدی

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۲:۰۶ ق٫ظ

  2. امید کریمی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۵ ق٫ظ

    تشکر از این مطلب را با ذکر منبع در سایت خودتان قرار دادید .

    پاسخ

  3. روزبهانی

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۴۷ ق٫ظ

    مطلب مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …