حباب نرخ اجاره‌بها خانه ،چرا و چگونه؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

حباب نرخ اجاره بها خانه ، این روز‌ها مستاجران را درمانده کرده است. ازیک سو، هزینه ‌های زندگی افزایش یافته  و از سوی دیگر مالکان با استناد به افزایش قیمت خانه و نیز رشد بازار‌های موازی، اجاره‌ها را افزایش داده و باعث حباب نرخ اجاره بها خانه شده اند.

حباب نرخ اجاره بها

گزارش مجله دلتا به نقل ازاقتصادآنلاین حاکی است ، با توجه به نزدیک شدن فصل تابستان و اوج گیری زمان جابجایی مستاجران مالکان قیمت های نجومی را برای اجاره آپارتمان پیشنهاد کرده اند ومعتقدند: اگرخانه گران شود اجاره بها نیز افزایش می یابد. درسه ماهه پایانی پارسال نیزاین موضوع اتفاق افتاد و موجب شد تا رکود چندین ساله مسکن شکسته شود و به گفته کارشناسان دلیل عمده افزایش قیمت مسکن ،افزایش نرخ ارز بوده است.

در باره حباب اجاره بهای خانه بیشتر بخوانید:

افزایش اجاره بهای خانه به سود چه کسانی است ؟

با آغازسال جدید تا حدودی تنش قیمت خرید خانه دربازار کاهش یافت ، اما تبعات آن برنرخ اجاره بها ،مستقیم تاثیرگذاشته است تا جایی که اجاره بها یک آپارتمان مسکونی ۵۰ متری از ۴۰۰ هزار به ۷۰۰ هزار تومان و افزایش ۱۰ میلیونی ودیعه روبه رو شده  است.

بنا بر این گزارش ،حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک پیشتر درمورد آخرین تغییرات نرخ اجاره بها در شهر‌های بزرگ گفته بود که این نرخ تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد (اینجا)، اما اکنون درشهری مانند تهران نرخ اجاره حتی تا دو برابر نرخ قبلی  افزایش یافته است .

اما، مصطفی قلی خسروی  رئیس اتحادیه مشاوران املاک درهمین مورد می گوید: هرگونه اظهارنظر ازسوی مسئولان موجب افزایش بیشتر نرخ‌ها می‌شود و با این تحلیل مسئولان باید منتظر قیمت ‌های  نجومی در بازاراجاره بهای خانه باشیم .

کمال اطهاری کارشناس بازار مسکن نیزمهم‌ترین عامل رشد نرخ اجاره بها را سوداگری در بازارمسکن می داند و می گوید: نرخ اجاره به صورت حباب‌ گونه و منطقه ‌ای افزایش می‌یابد و برخی سوداگران عامل حباب نرخ اجاره‌ بها دربازارند.

اطهاری می افزاید:حباب قیمت خانه  که افزایش قیمت را در پی داشته است هیچ دلیل منطقی ندارد وسوداگران که بخشی قابل توجه از خریداران خانه را تشکیل می دهند باعث به وجود آمدن حباب قیمت در بازار شده اند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کاهش ۶.۳ درصدی خرید و فروش خانه درفروردین ماه امسال در مقایسه با همین ماه در سال گذشته و افزایش ۵۲ درصدی خرید و فروش خانه‌هایی با قیمت بیش از۶۰۰ میلیون تومان، منطقی نبودن افزایش نرخ خرید و حباب اجاره بها خانه را تایید می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…