حکم تعویض قفل درب خانه توسط شوهر

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تعویض قفل در منزل توسط شوهر معمولا به این دلیل انجام می‌شود که وی بخواهد علیه زن دعوای عدم تمکین ارائه کند و نفقه وی را نپردازد.
تعویض قفل درب توسط شوهر

گاهی مرد قفل در منزل مشترک را تعویض کرده و از این طریق دسترسی زن به منزل مشترک را ناممکن می‌کند. در این نوشتار قصد داریم به بررسی موضوع مهمی تحت عنوان تعویض قفل درب توسط شوهر بپردازیم و حکم عوض کردن قفل توسط مرد را بیان کنیم. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

تعویض قفل در توسط شوهر

معمولا مرد در صورتی اقدام به تعویض قفل در می‌کند که وی بخواهد علیه زن دعوای عدم تمکین ارائه کند و زن را به تمکین نکردن محکوم کرده و نفقه وی را نپردازد. اما اگر مرد خود زمینه عدم تمکین توسط زن را فراهم کرده باشد، دیگر نمی‌تواند به این دلیل، دعوای عدم تمکین اقامه کند. بنابراین در چنین شرایطی در درجه اول، زن می‌تواند به کلانتری مراجعه و تقاضا کند که عوض شدن قفل درب خانه توسط مرد صورتجلسه شود. علاوه‌ بر این می‌تواند شهودی را هم حاضر و استشهادیه‌ای مبنی بر تعویض قفل در منزل توسط مرد تهیه کند. در این صورت، دیگر مرد نمی‌تواند در دادگاه دعوای عدم تمکین زن را مطرح کند.

تعویض قفل توسط شوهر

ممانعت از حق ورود به منزل

همانگونه که مطرح شد زن می‌تواند برای مقابله با این امر به کلانتری مراجعه و ثبت صورتجلسه تعویض قفل در منزل را تقاضا کند. لازم به ذکر است که بر اساس رویه قضایی دادگاه‌ها عوض کردن قفل پیامدهایی را برای وی به همراه خواهد داشت. به این صورت که اگر مرد اقدام به تعویض قفل درب خانه کرده باشد و از این طریق مانع ورود زن به منزل شده باشد، زوجه می‌تواند علیه شوهر شکایت کیفری ترک انفاق کند. زیرا این اقدام مرد به معنای آن است که از پرداخت نفقه به زن خودداری کرده است. در این شرایط اگر دادگاه تعویض قفل درب منزل توسط شوهر را تشخیص دهد، شوهر را به جرم ترک انفاق محکوم می‌کند که مجازات جرم ترک انفاق برابر قوانین و مقررات حبس از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس است. به بیان دیگر، پیامد تعویض قفل درب منزل توسط مرد آن است که در صورتی که زوجه از وی به جرم ترک انفاق شکایت کند، مرد به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مجازات پرداخت نکردن نفقه “عواقب عدم پرداخت نفقه” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۴۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …