تحریم‌ ها و تاثیر آن بر بازار مسکن ایران

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه

تحریم ها بر بازار مسکن ایران چه تاثیری دارند؟ فعالان بازار مسکن در پاسخ به این سئوال می گویند: ازآنجا که ایران درتولید نهاده ‌های ساختمانی خودکفا است و ساخت و سازها بیشتر برنهاده ‌ها، تجهیزات و مصالح ساختمانی تولید داخل متکی است ، بنابراین تحریم‌ ها نمی تواند هزینه خرید خانه را افزایش دهد.اگر تحولات نرخ ارز و شرایط اقتصادی در زمان تحریم  مدیریت نشود ،به طور قطع بازار مسکن از این تحولات منفی تاثیر می گیرد و گرانی و رکود بر آن حاکم می‌شود.

تحریم ها

گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین حاکی است ، تلاش‌ های دولت درجهت برنامه ‌ریزی برای بازارمسکن براین اصل استوار بوده که بازگشت رونق به این بازار به آرامی صورت گیرد و قیمت ها به لحاظ افزایش تقاضا جهش نداشته باشد.

در این باره بیشتر بدانید:

موانع پیش روی رونق بخش مسکن

آمارهای رسمی نشان می‌دهد از ابتدای سال ۹۶ که بازار مسکن کم کم رونق گرفت، شاهد کمترین هیجان و افزایش قیمت در این بازار بودیم.اما،از پاییز همان سال، تحولات نرخ ارز بازارمسکن را تحت تأثیر قرارداد، به طوری که در پایان سال ۹۶ ، قیمت خانه ۲۶ درصد افزایش یافت.

پس ازتحولات نرخ ارز، موضوع خروج آمریکا از برجام  و بازگشت تحریم ها، تأثیراین موارد برقیمت خانه مورد توجه قرار گرفت. کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار مسکن ، تاثیر نوسان های بازارهای سکه و ارز، فشارتقاضا و تغییرات قیمت در نهاده‌ های ساختمانی را مهم ترین عوامل موثر بر قیمت خانه می‌دانند،اما می گویند:خروج آمریکا ازتوافق هسته ‌‌ای تأثیری دراین بازار نخواهد داشت. اما نباید تاثیر عوامل بیرونی مانند نوسان های نرخ ارز، سکه و شرایط اقتصاد بر بخش مسکن را انکار کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان نگرانی مردم از تحریم‌ها واحتمال افزایش قیمت خانه و آپارتمان، به تجربه بازار  در پایان جنگ  و پیش از صدور قطعنامه ۵۹۸ اشاره می کند و می‌گوید: درآن سال هم پیش از صدور قطعنامه ۵۹۸ مردم دربرخی از بازارها سرمایه ‌گذاری کرده بودند وپیش‌بینی می کردند که گرانی به برخی بازارها سرایت کند اما، پس ازصدورقطعنامه یاد شده ،با کاهش قیمت دربازار رو به رو شدیم و بسیاری از مردم خسارت‌های قابل توجهی را متحمل شدند.

مصطفی قلی خسروی افزود : چندسالی است که بازارهای ایران با این پیش آمدها رو به رو هستند. رویداد اخیر هم نخست به بازار مسکن شوک وارد می کند امابه طور مستقیم نمی‌تواند تأثیری براین بازار بگذارد.دولتمردان کشور درتلاشند که آرامش وثبات به اقتصاد و بازارها بازگردد و مردم هم باید با تصمیم های درست و منطقی در بازارها و پرهیز از رفتارهای شتابزده به دولت کمک کنند.

3 8 تحریم‌ ها و تاثیر آن بر بازار مسکن ایران

بازار مسکن به تثبیت بازار ارز بستگی دارد

به گفته «فردین یزدانی» کارشناس اقتصاد مسکن و مدیر بازنگری طرح جامع مسکن، در صورت بازگشت تحریم‌ ها ،بازار ارز بر بازار مسکن تاثیر‌خواهد گذاشت چرا که بازار ارز تحولات خود را سپری کرده و بازار مسکن نیز از آن متأثر شده است.تحریم‌ها به خودی خود بر بخش مسکن تاثیری ندارد چون ما دراین بازار به واردات وابسته نیستیم مگر این که بازگشت تحریم ها در مرحله بعد موجب گرانی ارز شود و مسکن نیز از این تحولات تاثیر بگیرد. یزدانی در عین حال افزود: افزایش نرخ ارز هزینه ‌های تمام شده در بخش مسکن را بالا می‌برد و قیمت‌ها در ماه‌های آینده به‌ سبب هزینه‌های تمام شده افزایش می یابد اما در صورت تثبیت بازار ارز، گران شدن خانه دور از انتظاراست چون تحریم بر این بازار به طور مستقیم تاثیر نمی گذارد.

در باره آینده بازار مسکن بیشتر بخوانید:

بازار مسکن ، وقتی عرضه و تقاضا با تورم همخوانی ندارد!

عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت خانه

اما یک کارشناس دیگرتأثیر‌پذیری مستقیم مسکن از تحریم ها را رد می‌کند اما می گوید:شرایط اقتصادی باعث تحمیل برخی مشکلات بر بازار مسکن می شود.

«کمال اطهاری» مهمترین عامل قفل شدن بازار مسکن را مسئله اشتغال دانسته و می افزاید:در شرایط فعلی و با بازگشت تحریم ‌ها،اشتغال به اندازه کافی ایجاد نمی‌شود و مشاغل موجود درصنایع نیز به خطرمی افتند. متقاضیان به خصوص  خانه اولی‌ها در این شرایط نمی‌توانند خطر کرده و وارد این بازار شوند.

او همچنین رانت بودن قیمت زمین به سبب فروش تراکم را عاملی مهم در گرانی خانه ارزیابی می کند و معتقد است:« دو برابر شدن تعداد خانه ‌های خالی ازسال ۹۰ تا ۹۶ آن را تشدید کرده است بنابراین اگر  بازگشت تحریم ‌ها با راهکارهای اشتباه همراه شود، باز هم ایجاد شغل به خطر می‌افتد و بازار مسکن از آن تاثیر می گیرد.

به گفته اطهاری، تحریم‌ها از آن سبب بربازار مسکن تاثیر می‌گذارند که ناتوانی دولت برای دانش بنیان کردن اقتصاد موجب از دست دادن اشتغال ‌شود وتحریم آن را تشدید می‌کند. وقتی دلار به ۷ هزار تومان می‌رسد مردم دچار رجحان نقدینگی می‌شوند یعنی ترجیح می‌دهند طلا و ارز داشته باشند تا پول نقد، بنابراین بازاری مانند مسکن دارایی خود را از دست می‌دهد. پس اشتغال و رجحان نقدینگی از دو سو بر بازار مسکن فشار وارد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…