تهوع و درمان خانگی

۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
حالت تهوع در اغلب اوقات، موقتی است و عارضه‌‌ای جدی ایجاد نمی‌کند. در ادامه تعدادی از درمان‌های خانگی را که می‌توانند برای رفع تهوع مفید باشند ذکر کرده‌ایم.
درمان حالت تهوع

همه ما بارها دچار حالت تهوع شده‌ایم. حالت تهوع، همان حس آزاردهنده‌ای است که در معده‌تان دارید و احساس می‌کنید که می‌خواهید بالا بیاورید. حالت تهوع ممکن است به علت وجود یک ویروس، مشکل یا بیماری‌های گوارشی، بارداری یا حتی یک بوی ناخوشایند ایجاد شود. در ادامه این مطلب مجله دلتا چند روش خانگی برای درمان حالت تهوع به شما پیشنهاد می‌دهیم. البته به یاد داشته باشید بسیاری از مواردی که تحت عنوان درمان تهوع وجود دارند، لزوما حالت تهوع را درمان نمی‌کنند؛ اما می‌توانند به شما کمک کنند احساس راحتی بیشتری کنید.

درمان حالت تهوع بارداری

۱. صاف بنشینید و به شکم خود فشار نیاورید

هرگز پس از غذا خوردن دراز نکشید؛ هنگامی‌ که دراز می‌کشید، شیره‌های معده ممکن است به‌سمت بالا حرکت و حالت تهوع را تشدید کنند، به‌خصوص اگر به بیماری رفلاکس معده مبتلا باشید.

فشار آوردن به شکم‌تان و خم شدن روی آن نیز ممکن است حالت تهوع را بدتر کند؛ چون این ناحیه را فشرده می‌کند و باعث می‌شود احساس ناراحتی کنید. هنگامی که تهوع دارید، لم بدهید و چند بالش پشت‌تان بگذارید تا بالاتنه‌تان بالا بیاید و تا حد ممکن، کمتر به دوطرف بچرخید.

درمان حالت تهوع مسمومیت

۲. از کمپرس سرد استفاده کنید

قرار دادن یک کمپرس سرد و آرام‌بخش در پشت گردن ممکن است به تسکین و درمان حالت تهوع کمک کند. هنگامی که حالت تهوع پیدا می‌کنید، درجه‌حرارت بدن‌تان ممکن است افزایش یابد. قرار دادن یک کمپرس سرد پشت گردن‌تان به‌مدت چند دقیقه می‌تواند تسکین‌دهنده باشد. هم‌چنین به کاهش درجه‌حرارت بدن کمک می‌کند. (بالا بودن دمای بدن ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع شود.)

۳. بدن خود را هیدراته نگه دارید

اگر تهوع باعث شود که نتوانید غذا بخورید یا مایعات بنوشید، ممکن است به کم‌آبی بدن دچار شوید. تهوع از علائم کم‌آبی بدن است؛ اما نوشیدن آب و دیگر مایعات به مقدار خیلی زیاد ممکن است با پر کردن شکم، حالت تهوع را بدتر کند. وقتی حالت تهوع دارید، سعی کنید به‌تدریج و جرعه‌جرعه مایعات بنوشید. اگر آب؛ معده‌تان را به‌هم می‌ریزد و تهوع‌تان را بیشتر می‌کند، از چای بدون کافئین یا آب همراه با برش‌هایی از میوه تازه استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با علائم کمبود آب در بدن، “۶ نشانه کمبود آب در بدن” را مطالعه کنید.

علت حالت تهوع

۴. چای بابونه بنوشید

چای بابونه، یک درمان سنتی محبوب برای حالت تهوع است. این چای دارای اثر آرام‌بخشی است که می‌تواند به شما کمک کند هنگامی که تهوع دارید، بخوابید و کمی استراحت کنید. چای بابونه یکی از خوراکی‌های کاهش‌دهنده اضطراب است.

خواص چای بابونه

۵. از زنجبیل غافل نشوید

برای درمان حالت تهوع زنجبیل یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌هاست. برای کمک به تسکین حالت تهوع، یک قطعه کوچک زنجبیل تازه یا زنجبیل شکری (آبنباتی) بخورید. همچنین می‌توانید چای زنجبیل بنوشید. با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک قطعه کوچک زنجبیل تازه و پوست‌کنده، برای خودتان چای زنجبیل درست کنید. بگذارید حداقل به‌مدت ۵ دقیقه خیس بخورد، سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با خواص آب زنجبیل، “آب زنجبیل را قبل از صبحانه بنوشید” را مطالعه کنید.

خواص زنجبیل

۶. لیموترش مصرف کنید

لیمو ترش حاوی اسید سیتریک است. اسید سیتریک، یک ترکیب طبیعی است که به هضم غذا کمک می‌کند و معده را تسکین می‌دهد. مقداری آب لیمو را به لیوان آب اضافه کنید و در طول روز جرعه‌جرعه بنوشید.

اگر تهوع شما ناشی از یبوست باشد، نوشیدن آب گرم با آب لیمو ممکن است باعث تحریک روده‌‌ها شود و یبوست را برطرف کند. با این حال در مصرف آن زیاده‌روی نکنید، چون نوشیدن مقدار زیادی آب لیمو در یک مدت کوتاه ممکن است تهوع را بدتر کند.

خواص لیمو

۷. از مصرف نوشیدنی‌های گازدار پرهیز کنید

یک باور قدیمی غلط وجود دارد که می‌گوید مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار به کاهش مشکلات معده کمک می‌کند؛ اما  دقیقا عکس آن درست است. نوشیدنی‌های گازدار ممکن است باعث نفخ شکم شوند و رفلاکس معده را تشدید کنند، همه این‌ها می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود. به‌علاوه اکثر نوشیدنی‌های گازدار سرشار از شکر و ممکن است حال شما را بدتر کنند.

مضرات نوشابه برای معده

۸. مکمل‌های ویتامین B6 مصرف کنید

سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال ۲۰۱۳، دیکلجیس (Diclegis) را به‌عنوان درمان تهوع ناشی از بارداری تایید کرد. این قرص، ترکیبی از ویتامین B6 (پیریدوکسین) و آنتی‌هیستامین دوکسیلامین است. با این حال مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین B6، ممکن است حالت تهوع را بدتر کند. همچنین می‌تواند باعث عوارض جانبی جدی شود، از جمله:

  • ریتم غیرطبیعی قلب
  • خواب رفتن دست و پا
  • ضعف ماهیچه‌ها

به همین علت، باید دیکلجیس یا ویتامین B6 را فقط تحت نظر پزشک مصرف کنید. همچنین اگر باردار هستید، درمورد تمام داروهای مصرفی‌تان با پزشک مشورت کنید؛ چون برخی از داروها ممکن است روی شما یا جنین‌تان تاثیر منفی بگذارند.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

  2. روزبهانی

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۴۶ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…