مهریه می‌تواند به خرید خانه در آینده مشروط شود؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر شرط شود داماد سه دانگ از آپارتمانی را که در آینده نامعلوم، خواهد خرید به نام همسرش کند،‌ این شرط به دلیل ابهام داشتن، باطل است. مگر اینکه زمان مشخصی مثلا طی شش‌ ماه آینده را تعیین کنند.
تعیین ملک به عنوان مهریه

در بسیاری از ازدواج‌ها تاکید بر این است که اگر داماد در آینده خانه‌ای خرید، سه دانگ آن را به نام همسر کند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا مالی که هنوز وجود ندارد و صرفا فرض این است که در آینده خریداری خواهد شد، می‌تواند به عنوان مهریه در نظر گرفته شود؟ در مجله دلتا به موضوع تعیین ملک به عنوان مهریه در صورتی که هنوز توسط داماد خریداری نشده پرداخته‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

تعیین ملک به عنوان مهریه

طبق قانون، مالی که هنوز وجود ندارد و فرض و احتمال بر این است که در زمان آینده خریداری خواهد شد، نمی‌تواند به‌ عنوان مهریه در نظر گرفته شود. برخی مواقع ممکن است خانواده عروس اصرار داشته باشند که این مساله انجام شود و آن را به صورت شرط ضمن عقد بخواهند. این در حالی است که شرط مبهم باطل است. یعنی اگر شرط شود داماد سه دانگ از آپارتمانی را که در آینده نامعلوم، خواهد خرید به نام همسرش کند،‌ این شرط به دلیل ابهام داشتن، باطل است. مگر اینکه زمان مشخصی مثلا طی شش‌ ماه آینده را تعیین کنند. همچنین باید ملکی که در آن زمان معین، خواهد خرید معلوم باشد. به این ترتیب می‌توان چنین تعهدی را به عنوان شرط ضمن عقد بر عهده زوج گذاشت. البته با ذکر مشخصات کامل ملک و همچنین مهلت زمان انجام شرط.

مهریه

شایان ذکر است که درج عبارت «به صورت مجانی» در مورد این شرط در ضمن عقد ازدواج، لازم است. اما قرار دادن چنین شرطی ممکن است دردسرهایی را برای زندگی خانوادگی فرد به دنبال داشته باشد. زیرا ممکن است در زمان موعود،‌ مرد حاضر به اجرای شرط نشود و زن هم بر احقاق حق خود اصرار کند. بنابراین زن مجبور است دادخواستی مبنی بر الزام همسرش به اجرای شرط به دادگاه خانواده تقدیم کند. این اقدام صلح و امنیت خانواده را برهم می‌زند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط توقیف حقوق کارمند برای مطالبه مهریه “توقیف حقوق کارمند بابت مهریه” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …