دیدنی های باکو

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
شهر دیدنی باکو، پایتخت پر زرق ‌و ‌برق آذربایجان، جایی است که در آن جاذبه‌های قدیمی و مدرن را در کنار یکدیگر خواهید دید.
جاذبه های گردشگری باکو

چه به‌دنبال جاذبه‌های مدرن باشید، چه در پی دیدن آثار تاریخی، در باکو جاذبه‌های زیادی انتظارتان را می‌کشد. روز‌به‌روز بر تعداد بناهای جدید و آسمان‌خراش‌های باکو اضافه می‌شود. در بین این آسمان‌خراش‌ها و بناهای مدرن، کوچه‌پس‌کوچه‌های محله‌های قدیمی شهر، خودنمایی می‌کنند؛ محله‌های قدیمی که زمانی قلب تپنده‌ شهر بوده‌اند. پارک‌های سرسبز، مناطق تجاری شلوغ، بلوارهای پر رفت ‌و آمد و خیابان‌های پرازدحام، همگی جنبه‌های مختلف زندگی در باکو را به‌تصویر می‌کشند. با مجله دلتا گشت و گذاری در جاذبه های گردشگری باکو داشته باشید.

قلعه‌ دختر

برج دختر یا قلعه‌ دختر که با عنوان ارگ باکو نیز شناخته می‌شود، بیش از یک هزاره قدمت دارد و قدمت آن به قرن‌های هفتم تا دوازدهم میلادی برمی‌گردد. امروزه این برج، نمادی از محله‌ قدیمی شهر است. این بنا، ساختاری بسیار ساده دارد ولی چشم‌انداز شهر از بالای آن، یکی از منظره‌هایی است که نباید تماشای آن را از دست بدهید. پارک‌ها و مکان‌های تاریخی بسیاری اطراف این برج وجود دارد که باعث شده فضایی دوست‌داشتنی در اطراف آن شکل بگیرد.

یکی از دلایل نام‌گذاری این برج وجود افسانه‌هایی درباره‌ آن است. طبق یکی از این افسانه‌ها، دختری مجبور می‌شود برخلاف میلش و به درخواست پدر با کسی ازدواج کند. پدر دختر، این برج را به‌عنوان هدیه‌ ازدواج می‌سازد و زمانی که ساخت آن به پایان می‌رسد، دختر، خودش را از بالای برج به پایین می‌اندازد و به‌این‌ترتیب از یک ازدواج ناخواسته فرار می‌کند.

فارغ از هر دلیلی که باعث ساخت این بنا شده، امروزه این برج یکی از مشهورترین بناهای نمادین شهر باکو است و همیشه در صدر فهرست جاذبه های گردشگری باکو قرار داشته است.

قلعه‌ دختر جاذبه های گردشگری باکو

ایچری شهر

یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری باکو که حتما گردشگران این شهر برای بازدید از آن وقت می‌گذارند، ایچری شهر یا بافت قدیم شهر باکو است. قلعه‌ دختر و کاخ شروان‌شاهان در این بافت تاریخی قرار گرفته‌اند. از دیگر جاذبه‌های این محله‌ تاریخی می‌توان حمام‌ها، مساجد و کاروان‌سراهای متعدد را نام برد.

کوچه‌های این محله با وجود بالکن‌های چوبی که روی پیاده‌روها سایه انداخته‌اند، بسیار زیباست. رستوران‌ها در فضایی سنتی و در ساختمان‌های قدیمی، غذاهایی خوشمزه عرضه می‌کنند و مغازه‌های فروش سوغات در کنار خیابان‌های اصلی، انواع سوغاتی‌ها و صنایع دستی شهر را می‌فروشند. ممکن است در خیابان‌ها و کوچه‌های کوچک‌تر جهت را گم کنید، ولی نگران نباشید. به‌زودی راهتان را از این هزارتوی جذاب پیدا می‌کنید. آسمان‌خراش‌هایی که در فاصله‌ای نه‌چندان دور از محله‌ قدیمی شهر قرار دارند، می‌توانند راهنمای خوبی باشند تا مسیرتان را به‌درستی انتخاب کنید.

ایچری شهر 

برج‌های شعله

برج‌های شعله، مجموعه‌ای از سه برج است که در مرکز شهر باکو قرار دارد. این سه برج به‌ شکل شعله‌ آتش طراحی شده‌اند. هویت کشور آذربایجان با آتش گره خورده است. ارتفاع بلندترین برج به ۱۸۲ متر می‌رسد. بعد از غروب آفتاب و با تاریک شدن هوا، برج شعله با نمایشی خیره‌کننده، روشن می‌شود. رنگ نورپردازی‌های برج بین نارنجی، زرد، آبی، قرمز و سبز متغیر است. برای اینکه بتوانید منظره‌ بهتر و زیباتری از این برج ببینید، باید به بلوار باکو بروید.

برج‌های شعله، نمادی از باکوی مدرن است. این برج‌ها در تپه‌ای مشرف به شهر قرار دارند؛ بنابراین هر جایی از شهر که باشید می‌توانید منظره‌ زیبایی از برج‌ها را ببینید. آتش، سمبل ملی آذربایجان است. به‌همین‌دلیل این برج‌ها به‌رنگ شعله‌های آتش و رنگ پرچم آذربایجان نورپردازی شده‌اند.

برج‌های شعله باکو

کاخ شروان‌شاهان

کاخ شروان‌شاهان، متعلق به قرن پانزدهم میلادی و یکی از آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. هنگام بازدید از این مجموعه، از کاخ اصلی، دو مسجد، یک مقبره، سردابه و حمام دیدن کنید. بعد از چند قرن بی‌توجهی، این مجموعه‌ تاریخی با مرمت‌های فراوان، حفظ و نگهداری شده و تصویر آن روی یکی از اسکناس‌های آذربایجان ثبت شده است. در این مجموعه‌ تاریخی، جاذبه‌های زیادی وجود دارد که از آنها لذت خواهید برد. مثلا نمایش آثار هنری و دست‌سازه‌های قدیمی از دوران مختلف تاریخی یا پوشیدن لباس‌های محلی.

کاخ شروان‌شاهان جاذبه های گردشگری باکو

معبد آتشگاه

برای اینکه خودتان را به معبد آتشگاه برسانید، باید از اتوبوس شهری استفاده کنید، زیرا با مترو به این معبد دسترسی ندارید. این معبد باستانی زرتشتی، به‌خاطر شعله‌های دائمی‌اش، مکانی بسیار مقدس بوده است. این شعله‌های دائمی از گازی که در زیر زمین جریان داشته، نشات می‌گرفته است. البته منبع آن گاز مدت‌ها است که به پایان رسیده، ولی امروزه آتش دائمی دیگری در این محل برپا شده است. بنای معبد در قرن هجدهم ساخته شده و با وجود سادگی، بسیار دیدنی است.

معبد آتشگاه جاذبه های گردشگری باکو

یانار داغ

یانار داغ یا کوه سوزان، شعله‌ آتش دایمی است که بسیار بزرگ‌تر از آتش آتشگاه است و طول آن به ۱۰ متر می‌رسد و از دهه‌ ۱۹۵۰ درحال سوختن است. دلیل وجود شعله در یانار داغ، وجود لایه‌هایی از گاز طبیعی است که در دل یانار داغ وجود دارد. این کوه در تمام روزهای سال در طول شبانه‌روز روشن است و خاموش نمی‌شود. حتی بارش باران هم باعث خاموش شدن شعله‌های این کوه نشده است.

یانار داغ جاذبه های گردشگری باکو

حمام‌های قدیمی

تعدادی از حمام‌های تاریخی شهر باکو که در بافت تاریخی شهر قرار دارند، هنوز هم فعالیت می‌کنند. ازجمله حمام Mehellesi که قدیمی‌ترین حمام شهر است یا حمام Teze Bey که مدرن‌تر است و چندین نوع حمام دارد که می‌توانید بین آنها انتخاب کنید. این حمام‌ها چند روز در هفته زنانه و چند روز مردانه است و بعضی از آنها فقط به آقایان اختصاص دارد. بنابراین قبل از اینکه برای حمام کردن در یکی از این حمام‌های قدیمی برنامه‌ریزی کنید، حتما برنامه‌ی کاری حمام را درنظر بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه های گردشگری بلغارستان “دیدنی های بلغارستان ؛ بهشت رویایی بالکان” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…