بازار مسکن،وقتی عرضه و تقاضا با تورم همخوانی ندارد!

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

عرضه و تقاضا مسکن باید متعادل شود تا بازار مسکن به ثبات برسد. دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشوربا بیان این مطلب گفت قیمت خانه و آپارتمان این روزهاافزایشی نامتعارف وغیر منطقی داردوبه سبب نامتعادل بودن عرضه و تقاضا مسکن، قیمت خانه و آپارتمان با نرخ تورم یکسان نیست.

براساس آمار بانک مرکزی، نرخ تورم درماه های فروردین و اردیبهشت به ترتیب ۹.۲ و۹.۱ درصد بود اما بازار مسکن با جهش افزایش قیمت دو ماه آغازین سال ۹۷ را سپری کرد.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین ، در فروردین ماه امسال میانگین قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در تهران ۵ میلیون و پانصد و سی هزارمیلیون ریال بود که در مقایسه با همین ماه درسال گذشته ۲۹.۵ درصد افزایش نشان می دهد؛ دراردیبهشت ماه نیز میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به ۵ میلیون ونهصد و هشتاد هزار تومان رسید که در مقایسه با اردیبهشت پارسال ۳۴.۸ درصد افزایش داشته است .

عرضه و تقاضا

این آمارحاکی است که که ظرف ۲ ماه قیمت خانه و آپارتمان در پایتخت به طور متوسط ۳۲ درصد افزایش داشته درحالی که نرخ تورم در ماه های یاد شده زیر۱۰ درصد بوده است.

 دبیر کانون انبوه سازان نیز دراین باره

می گوید : اگر دولت ها بتوانند بر نرخ تورم سالانه نظارت کنند، نباید با افزایش قیمت های نامتعارف وغیر منطقی خانه و آپارتمان دربازار مسکن روبه رو شویم .

فرشید پورحاجت ، یکی ازمولفه های موثر برمیزان تولید مسکن در کشور را افزایش نرخ تورم دانست و با اشاره به افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر در شهر تهران می افزاید: افزایش غیر واقعی قیمت خانه و آپارتمان  برمیزان عرضه آن نیز تاثیرگذار است و در مجموع ثبات بازار مسکن را بر هم می زند.

وی با بیان اینکه با اجرای سیاست های سرکوبگرانه نیز نمی توان بازار مسکن را کنترل کرد افزود: برای تثبیت بازار مسکن بیش از هر چیز، باید عرضه و تقاضا را متعادل کرد.

در این باره بیشتر بخوانید:

معمای عرضه و تقاضا در بازار مسکن

براساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی، اردیبهشت ماه گذشته بیش از۱۹ هزار واحد مسکونی در تهران فروخته شد که در مقایسه با اردیبهشت ماه پارسال ۱۶.۷ درصد افزایش نشان می دهد؛ بیشترین فروش واحدهای مسکونی را منطقه ۵ تهران به خود اختصاص داده ضمن آنکه ، این منطقه با رشد ۵۳.۵ درصدی بیشتری افزایش قیمت را نیزدر مقایسه با اردیبهشت پارسال داشته است.

در مجموع دردو ماهه نخست امسال ۲۴ هزار و۲۰۰ خانه و آپارتمان درشهر تهران به فروش رفته است که در مقایسه با همین زمان در سال گذشته ۱۱ درصد رشد دارد.

دراین مدت متوسط قیمت یک مترمربع خانه و آپارتمان مسکونی معامله شده دربنگاه های معاملات ملکی شهرتهران ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان  بوده است که در مقایسه با همین زمان در سال گذشته ۳۲.۲ درصد افزایش نشان می دهد.به هر روی با توجه به رشد بی سابقه قیمت خانه و آپارتمان در یکی دو ماهه اخیر به نظر می رسد برای تثبیت بازار مسکن عرضه و تقاضا مسکن باید با نرخ تورم همخوانی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…