چرا قیمت مسکن در آگهی‌های اینترنتی بالا است؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رکود کرونایی بازار مسکن تعداد معاملات را به کمتر از یک‌سوم رسانده، اما حتی در این شرایط نیز افزایش قیمت پیشنهادی فروش همچنان با شیب تندی ادامه دارد.
قیمت آپارتمان در فروردین 99

بررسی قیمت آپارتمان در فروردین ۹۹ در فضای مجازی نشان می‌دهد که در یک‌ ماه اخیر برخی آگهی‌های مسکن به‌مرور زمان با قیمت‌هایی بالاتر به‌روزرسانی‌ می‌شوند، البته بدون اینکه تقاضای مؤثری برای خرید آنها وجود داشته باشد.

به گزارش مجله دلتا آخرین آمارهای رسمی از تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد؛ تعداد معاملات این بازار در اسفندماه سال گذشته به ۱۰هزار و ۲۴۲ فقره رسید که در مقایسه با بهمن‌ماه ۲۴ درصد کاهش داشت.

به عقیده بهروز ملکی، کارشناس مسکن، تحولات بازار مسکن بیانگر وقوع سناریوی افراطی در بازار مسکن است که پیش‌بینی می‌شد درصورت رخ دادن آن، قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در پایان سال ۹۸ به بالاتر از ۱۵میلیون تومان برسد. به‌عبارت‌دیگر، قیمت مسکن در شهر تهران که می‌توانست در ۳سناریو از رقم ۱۱ میلیون تومان تا بالای ۱۵ میلیون تومان برای هر مترمربع را تجربه کند، عملا با سناریوی سوم پیش رفت و با افراطی‌ترین وضع ممکن افزایش یافت.
این مسئله با توجه به نقدشوندگی پایین این بازار مسئله‌ای است که می‌تواند ناشی از دست‌کاری قیمت و جهت‌دهی به بازار باشد. هرچند حداقل در یک‌ماه اخیر که بازار تعطیل بوده و عملا کرونا مانع جوش خوردن معاملات شده، باید قیمت آپارتمان در فروردین ۹۹ اندکی ثبات می‌یافت، اما بررسی‌های میدانی نقش برخی از افراد و حتی فروشنده‌های متوهم در دستکاری قیمت و جهت‌دهی به بازار را تأیید می‌کند.

قیمت مسکن شهر تهران

قیمت‌های مجازی برای بازار واقعی

در شرایطی که بازار مسکن به‌کلی راکد شده، هیجان قیمتی همانند سال قبل به آگهی‌های اینترنتی بازگشته است و بازار را به سمت قیمت‌های بالاتر سوق می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۲۸ اسفند ۹۸ سفارش فروش یک دستگاه آپارتمان در منطقه ۱۷ تهران به قیمت ۵۶۵ میلیون تومان در یکی از سایت‌های فروش املاک آگهی شده و در ۱۲ فروردین همین واحد که متقاضی بالفعلی نداشته، دوباره با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. در ادامه در تاریخ ۲۶ فرودین ۹۹ بهای این واحد ۶۲۰ میلیون تومان افزایش یافته که از افزایش ۹.۷ درصدی قیمت حکایت دارد. این اتفاق تقریبا در همه مناطق تهران به‌صورت ملموسی تکرار شده است.

یک‌طرف ماجرای هدایت قیمت‌ها در بازار مسکن، سواستفاده کسانی‌ است که به قصد بهره‌مندی از سودهای یک‌شبه دست‌ به‌ کار معاملات سفته‌بازی و قیمت‌سازی می‌زنند. طرف دیگر ماجرا به فروشندگان حقیقی بازار مربوط می‌شود که در روند تورمی اقتصاد سردرگم شده‌اند و با پیش‌خورکردن تورم انتظاری و رشد قیمت آینده مسکن، تلاش می‌کنند سرمایه ملکی خود را به بالاترین بها به ریال تبدیل کنند تا احتمال جا ماندن آنها از کلیت بازار به حداقل برسد.

پیشنهاد مطالعه : برای دریافت آخرین اخبار مسکن “نگرانی مستاجران در روزهای کرونایی” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۶:۱۲ ب٫ظ

    مسکن تا سال ۱۴۰۵ در رکود عمیق به سرخواهدبرد وتا قیمتهای مسکن ریزش نکند محال است خریداری دربازارپیداشود کما اینکه امروز همه فروشنده هستند وهیچ خریداری دربازارنیست

    پاسخ

  2. رضا

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۷:۳۵ ب٫ظ

    مسکن دیگر جولانگاه دلالها نخواهدبود دراگهی اینترنتی بنویسند متری هزارمیلیارد ایا یک خریدار دربازار پیدا میشود؟ بازارمسکن تا سال ۱۴۰۵ در رکود مطلق است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…