حوض سلطان، بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران

۱۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیـا تـابه‌حال نام بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران را شنیده‌اید. اگر نشنیده‌اید و این نام برایتـان عجیب اسـت، بـهتر اسـت بـار سفر را ببندید و بـه سمت قم راهی شوید.
دریاچه نمک حوض سلطان

دریـاچه نمک قم که بـا نام دیگر حوض سلطـان شناخته می‌شود را بزرگ‌ترین آیینه طبیعی ایران می‌دانند. این حوض در فصل‌های پر بـارش سال، شکلی صیقلی بـه خود می‌گیرد و زیبـایی بی‌نظیری از خود بـه نمـایش می‌گذارد بـه همین علت بـه بزرگ‌ترین آینه ایران معروف شـده اسـت. همراه مجله دلتا باشید تا با یکدیگر گشت و گذاری در دریاچه نمک حوض سلطان داشته باشیم.

حوض سلطان

موقعیت جغرافیایی دریاچه نمک حوض سلطان

دریـاچه نمک حوض سلطـان در ۴۰ کیلومتری شمـال شهرسـتـان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج فارس قرار دارد. این دریـاچه که بـه دریـاچه ساوه قم و دریـاچه شاهی هم معروف اسـت بـه مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع در شمـال شرق شهرسـتـان قم واقع شـده‌ اسـت و رشته کوه‌های البرز در شمـال آن قرار دارد.

موقعیت جعرافیایی

پوشش گیـاهی و جانوری

رژیم آبی این تـالاب فصلی و فوق شور بوده و زمسـتـان فصل پرآبی حوض السلطـان اسـت. بر اساس مطـالعه انجام شـده بـالغ بر ۲۴۰ گونه بـا ارزش ریز موجودات هوازی مـانند جلبک‌ها، بـاکتری‌ها و قارچ‌ها در تـالاب وجود دارد.

در این منطقه بیش از ۴۰ گونه گیـاهی از جمله درمنه بیـابـانی، اشنان، تـاغ زرد و سیـاه، سودا و اسفناج وجود دارد. در زمینه پوشش جانوری، هوبره، انواع کبوتر وغیره و پرندگان مهاجر نظیر غاز خاکسـتری، آنقوت، لک لک، انواع عقاب و غیره را می‌توان در زمره این پرندگان جای داد.

پسـتـاندارانی نیز از قبیل خرگوش، موش صحرایی، روبـاه و گاهی آهو نیز در این منطقه دیده می‌شوند. در میـان خزندگان منطقه حضور مـارها و سوسمـارها که در کنترل بیولوژیک آفات نقش دارند، بـارز اسـت. انواع عنکبوت، رتیل، موریـانه و مورچه‌های کمیـاب در اطراف دریـاچه گسـترده هسـتند.

پوشش جانوری دریاچه نمک

تفریحات در حوض سلطـان

عبور از دریـاچه: گذر از عرض دریـاچه بـه حدی جالب و لذت بخش اسـت که بسیـاری از افراد ۵ ساعت از زمـان خود را صرف می‌کنند تـا بـه انتهای آن برسند.

تمـاشای بزرگترین آینه طبیعی ایران: سطح صیقلی دریـاچه بـه مـانند آینه‌ای طبیعی خودش را در بسـتر بیـابـان گسـترانیده و جلوه خاصی را بـه وجود آورده اسـت. پس خودتـان را در بزرگترین آینه طبیعی ایران تمـاشا کنید.

ثبت تصاویر خارق العاده: عکاسی از این منظره، عکاسان بسیـاری را بـه سوی خود می‌کشاند تـا تصاویر زیبـایی را برای خود ثبت کنند.

دوچرخه سواری و آفرود: برخی نیز در گروه‌های دوچرخه سواری و آفرود راهی این منطقه می‌شوند و عرض دریـاچه را طی می‌کنند.

نمک حوض سلطان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری ایران، مطلب جاهای دیدنی ایران که حداقل یک بار باید ببینید را مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۱۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۲۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۰۰ ق٫ظ

    ممنون از سما که جاهای دیدنی ایران را

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۰ ب٫ظ

      ممنونم از همراهی و نظر شما

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۷ ب٫ظ

    سلام ، مطلب قشنگیه

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۵۶ ق٫ظ

      سلام، ممنونم از شما

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ در ۸:۰۷ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ در ۱:۲۸ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۵۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…