جرم عدم ارائه گواهی سلامت هنگام ازدواج

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورتی که سردفتر اقدام به ثبت ازدواج زوج بدون اخذ گواهی سلامت کند مرتکب جرم شده است.
عدم ارائه گواهی سلامت هنگام ازدواج

از مزایای ثبت ازدواج، اطمینان زوج‌ها از مسائل مرتبط با طرف مقابل است. زیرا سردفتر رسمی ازدواج مکلف است هنگام ثبت ازدواج، نکاتی از جمله احراز سلامتی زوج‌ها در خصوص برخی بیماری‌ها را مورد توجه قرار دهد. در غیر این صورت طبق قانون با سردفتر خاطی برخورد می‌شود. در این مطلب مجازات عدم ارائه گواهی سلامت هنگام ازدواج بررسی شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

 عدم ارائه گواهی سلامت هنگام ازدواج

در واقع تخلف سردفتر ثبت ازدواج است که بدون دریافت گواهی‌نامه تندرستی ازدواج را ثبت کرده است . شرایطی هم برای تحقق جرم وجود دارد. از جمله تقارن و همزمان بودن ثبت ازدواج با عدم دریافت گواهی‌نامه تندرستی که در قانون تخلف سردفتر شناخته می‌شود.
طبق ماده ۲۳ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ موضوع گواهی صادر شده از سوی پزشکان و مراکز مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دلالت بر عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم ابتلاء به بیماری‌های مذکور دارد.

تخلف پزشک در ارائه گواهی‌ سلامت

در خصوص پزشک هم باید بدانیم در صورتی جرم مذکور محقق می‌شود که گواهی‌نامه تندرستی و پزشک بودن شخص غیرواقعی و جعلی باشد. البته در خصوص خودداری از ارائه گواهی‌نامه، شرط پزشک بودن کفایت می‌کند.
برای اینکه جرم مذکور محقق شود، نیازی به وقوع نتیجه خاصی نیست. اگر چه ممکن است که از چنین ازدواجی، ضرر‌هایی متوجه زوج‌ها و یا فرزندان ناشی از این ازدواج شود. بنابراین با مشخص شدن رابطه بین ضرر و زیان وارده و رفتار پزشک یا سردفتر، مرتکبان جرم از حیث مسئولیت مدنی باید خسارت را جبران کنند. در این موارد جرم برای پزشک و سردفتر عمدی است. یعنی سردفتر با علم و اراده به عدم گواهی‌نامه تندرستی، اقدام به ثبت ازدواج کرده است. همینطور پزشک هم در واقع برخلاف حقیقت؛ گواهی تندرستی صادر می‌کند و اراده و علم به خلاف واقع بودن گواهی را نیز دارد، بنابراین عمل وی نیز عمدی و جرم محسوب می‌شود.

عدم ارائه گواهی سلامت

مجازات عدم اخذ گواهی‌ تندرستی

مواد ۵۵ و ۵۶ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ مجازات سردفتر و پزشک را تعیین کرده است که در صورت تحقق جرم مجازات خواهند شد.
ماده ۵۵؛ هر پزشکی که به طور عمد بر خلاف واقع گواهی موضوع مواد (۲۳) و (۳۱) این قانون را صادر یا با سوءنیت از دادن گواهی مذکور خودداری کند، بار اول به محرومیت درجه شش موضوع قانون مجازات اسلامی از اشتغال به طبابت و بار دوم و بالاتر به حداکثر مجازات مذکور محکوم می‌شود.
ماده ۵۶؛ سردفتر رسمی که بدون اخذ گواهی موضوع مواد (۲۳) و (۳۱) این قانون یا بدون اخذ اجازه‌نامه مذکور در ماده (۱۰۶۰) قانون مدنی یا حکم صادر شده در مورد تجویز ازدواج مجدد یا برخلاف مقررات ماده (۱۰۴۱) قانون مدنی به ثبت ازدواج اقدام یا بدون حکم دادگاه یا گواهی عدم امکان سازش یا گواهی موضوع ماده (۴۰) این قانون یا حکم تنفیذ راجع به احکام خارجی به ثبت هر یک از موجبات انحلال نکاح یا اعلام بطلان نکاح یا طلاق مبادرت کند، به محرومیت درجه چهار موضوع قانون مجازات اسلامی از اشتغال به سردفتری محکوم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مجازات فریب کاری در ازدواج “فریب یا تدلیس در ازدواج” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …