مجازات دفع غیر بهداشتی زباله در حاشیه شهر

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مطابق قانون هر اقدامی كه تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده كردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، ریختن زباله در خیابان‌ها و ... ممنوع و برای مرتکب مجازات در پی دارد.
دفع غیر بهداشتی زباله

قانونگذار دفع غیر بهداشتی زباله‌ها و مواد آلوده‌کننده را جرم دانسته و برای آن مجازات حبس در نظر گرفته است. در این نوشتار مجازاتی که در قانون برای افرادی که اقدام به دفع غیر بهداشتی زباله در حاشیه شهرها می‌کنند، بررسی شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

منظور از آلوده کردن محیط زیست چیست؟

منظور از آلودگی محیط زیست عبارت است از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب یا هوا یا خاک یا زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیک آن را به طوری که برای انسان یا سایر موجودات زنده یا گیاهان یا آثار یا ابنیه مضر باشد، تغییر دهد.

دفع غیر بهداشتی زباله در شهرها

مجازات آلوده کردن محیط

مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها، گذاشتن زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است. مرتکبان چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند، به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.
تشخیص اینکه این اقدام تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست است و نیز غیرمجاز بودن کشتار دام و دفع فضولات دامی و همچنین اعلام جرم مذکور حسب مورد بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی خواهد بود. بنابراین با توجه به ماده قانونی یاد شده می‌توان نتیجه گرفت که دفع غیر بهداشتی زباله در حاشیه شهرها نیز از جمله مواردی است که قانونگذار برای مرتکبان آن مجازات در نظر گرفته است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با حقوق شهروندی “حقوق شهروندی چیست؟” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …