ویروس کرونا چه مدت روی لباس می ماند؟

۰
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ویروس کرونا ممکن است برای چند ساعت یا حتی یک روز روی لباس باقی بماند؛ بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری انجام دهیم.
ویروس کرونا روی لباس
گسترش کرونا ویروس جدید در دنیا همچنان ادامه دارد و مردم اقدام‌های احتیاطی و پیشگیرانه بیش‌تری را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری انجام می‎دهند. حالا دیگر همه ما می‎دانیم که باید دست‌های خود را به خوبی با آب و صابون برای حداقل ۲۰ ثانیه بشوییم؛ اما درباره پاکسازی چیزهای دیگر، مانند لباس، شرایط چگونه است؟ می‌دانید ویروس کرونا روی لباس تا چه مدت باقی می‌ماند؟ برای آگاهی از این موضوعات با مجله دلتا همراه ما باشید.
ویروس کرونا چقدر روی لباس زنده می ماند؟

اگرچه به طور دقیق مشخص نیست؛ اما ممکن است ویروس کرونا روی لباس برای چند ساعت یا شاید یک روز باقی بماند. این تا حد زیادی به شرایط محیطی بستگی دارد؛ زیرا دما و رطوبت می‎توانند بر رشد ویروس تاثیرگذار باشند. با این وجود، به نظر نمی‎رسد که لباس‎ها ابزار اصلی گسترش برای کروناویروس جدید باشند؛ اما با ویروسی جدید مواجه هستیم که اطلاعات کاملی درباره آن نداریم و از این رو، حفظ ایمنی و انجام دادن اقدامات احتیاطی همچنان بهترین گزینه است.

زمان شست‌و‌شوی لباس‎ها

اگر جواب آزمایش هیچ یک از افراد ساکن در خانه شما برای کروناویروس جدید مثبت نبوده یا هیچ علائمی از بیماری را ندارید، می‌توانید طبق روال عادی لباس‌های خود را بشویید. اما اگر به عنوان مثال از خانه برای خرید خارج شده‌اید و افراد اطراف شما از دستورالعمل‌های فاصله‌گیری اجتماعی پیروی نکرده‌اند ( حفظ فاصله حداقل ۲ متری)، شست‌وشوی لباس‌ها پس از بازگشت به خانه در ماشین لباسشویی اقدام خوبی است. به این طریق خیالتان از بابت باقی نماندن ویروس کرونا روی لباس راحت می‌شود.

توصیه های بهداشتی پیشگیری از کرونا

پژوهش انجام شده توسط موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا نشان داده است که برخی ویروس‌ها می‎توانند برای دو تا سه روز روی پلاستیک و استیل ضد زنگ، برای ۲۴ ساعت روی مقوا و برای چهار ساعت روی مس فعال باقی بمانند. از آن‌جا که زیپ، دکمه یا بخش‌های دیگر لباس شما ممکن است از این مواد ساخته شده باشند، این احتمال وجود دارد که ویروس را با خود به داخل خانه ببرید.

شست‎و‎شوی لباس‌های فرد بیماری

اگر فردی در خانه شما به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده یا مشکوک به ابتلا به بیماری است، به دلیل بالا رفتن احتمال وجود ویروس کرونا روی لباس و باقی وسایل، باید اقدامات احتیاطی بیش‌تری را برای شست‌وشوی لباس‌ها و همچنین حوله‌ها و اقلام دیگر مانند ملحفه و روبالشی مورد توجه قرار دهید.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا پوشیدن دستکش یک بار مصرف هنگام حمل لباس‌های کثیف  فرد بیمار و دور انداختن دستکش‌ها به روشی درست بلافاصله پس از استفاده را توصیه کرده‌اند. پس از درآوردن دستکش‌ها باید دست‌های خود را نیز بلافاصله پاکسازی کنید. همچنین اگر از دستکش استفاده نکرده‌اید، باید دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. در ضمن از تکان دادن لباس‌های آلوده بپرهیزید؛ زیرا ممکن است ویروس را در هوا پراکنده کنید.

کرونا در ایران

لباس‌ها باید بر اساس دستورالعمل ارائه شده از سوی تولیدکننده و با استفاده از گرم‌ترین دمای آب ممکن که به لباس‌ها آسیب نمی‎رساند، شسته شوند. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا؛ شست‌وشوی لباس‌های یک فرد بیمار همراه با لباس‌های افراد دیگر مشکلی ندارد؛ زیرا شست‌وشو در ماشین لباسشویی با مواد شوینده به از بین رفتن ویروس کرونا روی لباس منجر خواهد شد. اما سبد نگهداری لباس‌ها پس از تماس با لباس‌های فرد بیمار باید شسته و ضدعفونی شود.

شست‌وشوی لباس‌ها با دست

هیچ توصیه‌ای مبنی بر این که نباید لباس‌ها را در خانه با دست شست وجود ندارد؛ اما با استفاده از ماشین لباسشویی می‌توانید به دماهای بسیار بالاتری برای شست‌وشوی لباس‌ها دست یابید.

پیشنهاد مطالعه: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، “کرونا؛ توصیه‌های جدید برای پیشگیری” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…