با وام مسکن ۲۴۰ میلیونی می توان خانه دار شد؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رشد تقاضای مصرفی بازار مسکن با کمک اوراق تسهیلات، طی ماه‌های آینده آشکار می‌شود اما فعلا اقساط ماهیانه این تسهیلات، بزرگترین مانع پیش روی زوج‌هاست.
تسهیلات 250 میلیونی مسکن

در شرایطی که برخی مدعی اثرگذاری تسهیلات ۲۴۰ میلیونی مسکن بر تعداد معاملات هستند، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد عمده زوج‌ها نه تنها از عهده اقساط ۳ تا بیش از ۴ میلیون تومانی این وام‌ها برنمی‌آیند، بلکه قادر به خرید اوراق ۵۰ هزار تومانی تسهیلات مسکن نیز نیستند.

به گزارش مجله دلتا به دنبال رشد قیمت‌ها، سقف وام خرید مسکن از طریق اوراق افزایش یافت و زوج‌های تهرانی اکنون می‌توانند با کمک تسهیلات ۲۴۰ میلیونی مسکن خانه‌دار شوند. به زوج‌های ساکن در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۲۰۰ میلیون تومان و به زوج‌های متقاضی در شهرهای کمتر از ۲۰۰ هزار نفر، ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. البته در تمام شهرها، ۴۰ میلیون تومان از این رقم مربوط به وام جعاله بوده و نرخ سود این وام ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت آن ۱۲ سال است.

اثرگذاری وام ۲۴۰ میلیون تومانی

آیا متقاضیان می‌توانند از طریق این وام خانه دار شوند یا نه، احتمالا در رشد تقاضای مصرفی بازار مسکن طی ماه‌های آینده آشکار می‌شود، اما آنچه مشخص این است که اقساط ماهیانه این تسهیلات، بزرگترین مانع پیش روی زوج هاست.

در شهر تهران اقساط این وام به صورت پلکانی از ماهانه ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان شروع و تا ۴ میلیون و ۲۲۱ هزار تومان در سال دوازدهم می‌رسد. میزان سود پرداختی بعد از ۱۲ سال حدود ۲۸۹ میلیون تومان است.

متقاضیان شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر نیز باید ضمن خرید ۴۰۰ برگه حدود ۵۰ هزار تومانی، ماهیانه ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان قسط بپردازند.

زوج‌های ساکن شهرهای کمتر از ۲۰۰ هزار نفر نیز باید ۳۲۰ برگه ۵۰ هزار تومانی تهیه کنند که هزینه آن حدود ۱۶ میلیون تومان می‌شود. اقساط ماهانه ۳ میلیون و ۱۴ هزار تومان در هر ماه نیز پیش روی این زوج‌هاست.

در این مسئله که احتمالا بخشی از متقاضیان بازار مسکن از طریق خرید اوراق تجهیز شده‌اند، شکی وجود ندارد اما برآوردهای میدانی نشان می‌دهد عمده خرید و فروش‌ها در بازار مسکن به خصوص از آذرماه که معاملات به یکباره حدودا سه برابر شد، از نوع سفته بازانه و سرمایه‌گذارانه بوده است. در شرایطی که طی سال‌های اخیر دلالان ۷۷ درصد بازار مسکن ایران را در اختیار گرفته‌اند، افزایش وام مسکن از طریق اوراق تسهیلات فقط می تواند بر روی ۲۳ درصد معاملات تاثیر بگذارد و ممکن است فقط چند درصد این رقم را بالا و پایین کند.

۴ دیدگاه

  1. محمد

    ۲ تیر ۱۳۹۹ در ۱:۰۱ ق٫ظ

    سلام با ۲۴۰ تومن ماشین نمیشه خرید چه برسه به مسکن ….خانه گران .ماشین گران..ا÷ارتمان گران..خوراک گران…دارمد صفر..بیکار با مدرک فوق لیسانس…سن ۴۰… کرونا بگیرم بهتر از این وضعیت

    پاسخ

  2. مسعود

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۷:۲۸ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  3. مرتضی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۰:۱۱ ق٫ظ

    باتشکر از دلتا حقیقتا صحبتهای این بساز بفروش ایرج رهبر برخلاف صحبتهای قریب به اکثر اساتید دانشگاه واقتصاذثد انان که همگی اعلام نموده بودند سال ۹۹ با رکود وکاهش قیمت مسکن روبرو میشویم است این بساز بفروش نگران مسکنهای احتکاری خودش هست که به لطایف الحیل سعی در القا گرانی به مردم دارد تا املاکی که روی دستش باد کرده فروش رود ولی اساتید دانشگاه نفعی ندارند وباتوجه به جهش غیرمعقول دوسال پیاپی مسکن ونظرات علمی اظهارنظر مینمایند بذا استدعا دارد نظرات دلالها وبسازبفروشها که مغرضانه نظر میدهند درصورت امکان منتشر نفرمایید تامردم رانگران ننماید باتشکر

    پاسخ

  4. روزبهاني

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۳۶ ب٫ظ

    قیمت ملک بالاست و این مبلغ وام کفایت نمی کند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…