کووید ۱۹ به مغز آسیب وارد می کند؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در پی فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بیمار در مقابله با کووید 19، مغز ممکن است به سبب عفونت ویروس آسیب ببیند.
کرونا و آسیب مغزی
آیا کووید ۱۹ به مغز آسیب وارد می‌کند؟ محققان در یک مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در زنی ۵۰ ساله دریافتند وی دارای علائم سرفه، تب و سردرگمی ذهنی از سه روز قبل از تشخیص بیماری کرونا بوده است. آن‌ها برای پی بردن به علت تغییر وضعیت ذهنی بیمار مبتلا به کووید ۱۹، از وی اسکن مغز گرفتند. اسکن مغزی، «انسفالوپاتی» (تورم برخی نقاط مغز) و همچنین مرگ سلول‌های مغزی در برخی مناطق کوچک را نشان داد. ادامه این مطلب را در مجله دلتا بخوانید تا بدانید کرونا و آسیب مغزی چه ارتباطی به هم دارند.

عارضه انسفالوپاتی

عارضه انسفالوپاتی، شرایطی به نسبت نادر و یک اختلال عملکرد یا بیماری مغزی در افراد بزرگسال و مرگبار است. تشخیص پزشکان این است که انسفالوپاتی هموراژیک حاد مرتبط با کووید ۱۹، یک نوع انسفالوپاتی نادر است و با سایر عفونت‌های ویروسی هم در ارتباط است.
عوارض کرونا

کرونا و آسیب مغزی

محققان معتقدند در پی فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بیمار در مقابله با ویروس، مغز به سبب عفونت ویروس آسیب می‌بیند. فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی موجب بروز حالتی موسوم به «توفان سیتوکین» می‌شود که ناشی از تولید بیش از حد سلول‌های ایمنی و ترکیبات فعال کننده آن موسوم به سیتوکین‌ها است. خانم دکتر «الیسا فوری» نورولوژیست بیمارستان هنری فورد، در این باره می‌گوید: روند پیشرفت سریع بیماری در این زن نشان می‌دهد که ویروس می‌تواند در شرایط نادر به مغز حمله کند.

سیتوکین‌ها مواد شیمیایی به شمار می‌روند که در کنار سایر فعالیت‌ها، می‌توانند سبب نشت عروق ریز خونی شوند و همین مسئله به خونریزی‌های کوچک در بسیاری از اعضای بدن از جمله مغز منجر می‌شود. این شرایط به طور عمده از عواقب چندین عفونت ویروسی نظیر آنفلوانزا است. به طور کل نتیجه می‌گیریم کرونا و آسیب مغزی می‌توانند به هم مرتبط باشند.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از امکان ابتلا به کرونا از طریق تنفس، “تنفس و صحبت کردن، راه انتقال کرونا” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…