۶ نشانه کمبود آب در بدن

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کمبود آب بدن می‌تواند باعث کاهش انرژی و بدخلقی و حتی بروز بیماری‌های جدی‌تری شود. علائم کمبود آب در بدن را در ادامه این مطلب بخوانید.
علائم کمبود آب بدن
کمبود آب بدن یکی از مشکلاتی است که عده‌ای از مردم به دلیل مصرف کم آب، میوه و سبزیجات به آن دچار می‎شوند. کمبود آب می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌ شده و سلامتی انسان را به خطر بیندازد. خیلی از ما ممکن است بدنمان دچار کم‌آبی باشد؛ اما از آن آگاه نباشیم. اگر علائم کمبود آب بدن را که در این مطلب مجله دلتا مطرح شده ا بررسی کنید، حتما شگفت‌زده خواهید شد که بدن شما اغلب چطور کم آب است، ولی متوجه آن نیستید.
عوارض کم آبی در بدن انسان

۱. خستگی

شما در محیط کار و زمانی که مشغول فعالیت هستید و حتی در خانه بعد از یک خواب خوب شبانه باز هم احساس خستگی می‌کنید. چرا؟ اگر به طور مداوم احساس خستگی می‌کنید، این احتمال وجود دارد که آب بدنتان کم شده باشد. کمبود آب، باعث می‌شود که فعالیت آنزیمی بدنتان کاهش یابد و انرژی کمتری داشته باشید.

۲. یبوست مزمن

اگر احساس نفخ و متورم شدن می‌کنید و مدتی است که به یبوست دچارید، به جز توجه به میزان فیبر مصرفی، در این موارد باید بررسی کنید که آیا آب به اندازه کافی می‌خورید یا نه؟! کمبود آب، یکی از دلایلی است که باعث یبوست مزمن می‌شود؛ چرا که وقتی آب کافی ننوشید، ضایعات روده شما خشک شده و به سختی بیرون می‌آید.

کم آبی و یبوست

۳. سردرد

سردرد یکی دیگر از علائم کمبود آب بدن است. وقتی به اندازه کافی آب ننوشیم، مغزمان فورا واکنش نشان می‌دهد. مغز توسط یک لایه محافظ از آب احاطه شده است. مصرف کم و یا عدم مصرف آب، باعث می‌شود که این لایه تبخیر شود؛ بنابراین مغز بر جمجمه فشار وارد می‌کند و منجر به سردرد  خواهد شد.

علت سردرد در زنان

۴. تب و لرز

همیشه داشتن تب و لرز به دلیل وجود ویروس و سرماخوردگی در بدن نیست و کمبود آب هم می‌تواند دلیل آن باشد. در صورت کم آبی شدید بدن، فرد دچار علائم تب و حتی لرز می‌شود.

۵. بوی بد دهان

بزاق دهان دارای خاصیت ضدباکتریایی است؛ اما کمبود آب باعث کاهش بزاق دهان می‌شود که بوی نامطبوع دهان را در پی دارد.

علت بوی بد دهان

۶. هوس خوردن شیرینی

هنگامی که بدن دچار کم آبی می‌شود، فعالیت بعضی از اعضای بدن مانند کبد که آب مصرف و گلیکوژن ذخیره می‌کند، تحت تاثیر قرار گرفته و به همین دلیل هوس خوردن شیرینی در فرد ایجاد می‌شود .

چند توصیه برای رفع کمبود آب بدن

  • اگر علائم کمبود آب بدن دارید بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، ۲ لیوان آب بنوشید. شروع کردن روز با این کار، نه فقط باعث می‌شود احساس طراوت کنید، بلکه به هضم شما نیز کمک می‌کند.
  • یک قمقمه یا بطری آب بخرید و هر زمان که از خانه بیرون می‌روید، آن را از آب پر کرده و با خود ببرید.
  • برای جلوگیری از کمبود آب بدن، مواد غذایی حاوی آب مانند خیار، گریپ فروت، هندوانه و کاهو را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

راه های درمان کمبود آب بدن

  • برنامه کنترل و ردیابی مصرف آب را دانلود کنید. تعداد زیادی از این نوع برنامه‌ها وجود دارد، فقط کافیست یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با بیماری‌های قابل کنترل با نوشیدن آب، “بیماری‌هایی که با نوشیدن آب کنترل می‌شوند” را مطالعه کنید.

کمبود آب بدن

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۴:۱۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…