درمان خانگی آفت دهان

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آفت دهان زخمی سطحی و اغلب کوچک است که در بافت نرم داخل دهان یا لب‌ها، زیر زبان و روی غشاء لثه ایجاد می‌شود. در این مطلب به درمان‌های خانگی آفت دهان پرداخته شده است.
درمان آفت دهان

آفت دهان مشکلی است که ممکن است منشا ارثی داشته باشد یا توسط عامل محیطی مشترک مثل یک نوع ماده غذایی خاص و آلرژی‌زا بروز کند. آفت دهانی، عارضه‌ای است که هر فردی در هر سنی ممکن است به آن دچار شود و برایش بسیار آزاردهنده باشد. اغلب آفت‌های دهانی بسیار کوچک است و معمولا خودبه‌خود در عرض یک یا دو هفته برطرف می‌شوند؛ اما به هر حال نباید دست روی دست گذاشت و درد و سوزش را تحمل کرد. خوشبختانه روش‌های طبیعی زیادی برای کاهش درد و درمان آفت دهان وجود دارد. در این مطلب مجله دلتا، تعدادی از روش‌های درمان خانگی را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

درمان آفت دهان با نمک

۱. یخ

مکیدن مکعب‌های کوچک یخ می‌تواند باعث تسکین و کاهش سوزش و درمان آفت دهان شود. سردی یخ، جریان خون‌رسانی به آفت دهان را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه درد و تورم آفت هم کمتر می‌شود.

۲. شیرین بیان

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دچار آفت دهان بوده و روزی ۴ بار از دهانشویه شیرین‌بیان استفاده کرده‌اند، درد کمتری را تجربه می‌کنند. تقریبا بین ۵۰ تا ۷۵ درصد این افراد همان روز اول علائم بهبودی را مشاهده کرده‌اند و طی سه روز بعد تقریبا به‌طور کامل بهبود یافته‌اند.

خواص شیرین بیان

برای تهیه این دهانشویه، نصف قاشق چای‌خوری عصاره شیرین بیان را با یک‌چهارم فنجان آب گرم مخلوط کرده و ۴ مرتبه در روز دهان‌تان را با این دهانشویه بشویید. همچنین می‌توانید از چای کیسه‌ای شیرین بیان که در بازار موجود است، استفاده کنید. یک چای کیسه‌ای شیرین بیان را ۱۰ دقیقه روی آفت دهان قرار دهید، حتما نتیجه مثبتی خواهید گرفت.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر خواص شیرین بیان، “خواص شیرین بیان؛ گیاه صلح طلب” را مطالعه کنید.

۳. استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب و آب گرم را با هم مخلوط کرده و از آن به‌عنوان دهانشویه روزانه برای درمان آفت دهان استفاده کنید. سرکه سیب حاوی اسید استیک است که می‌تواند باکتری‌های خطرناک و بد را از بین ببرد و درعین‌حال رشد باکتری‌های مفید و خوب را افزایش دهد. این دهانشویه به‌عنوان آنتی‌بیوتیک طبیعی می‌تواند برای بهبود آفت دهان بسیار پرکاربرد باشد.

برای آفت دهان چه بخوریم؟

۴. چای

یکی از بهترین گیاهانی که می‌توانید برای تسکین درد و درمان آفت دهان از آن استفاده کنید، چای سیاه است. پس اگر دچار آفت دهان شدید، چای کیسه‌ای را مستقیم روی آفت دهان قرار دهید تا دردتان آرام شود. می‌توانید چای سرد‌شده را نیز به‌عنوان دهانشویه غرغره کنید. «تانن» موجود در چای تاثیری مثبت در التیام آفت دهان دارد.

۵. آب اکسیژنه

آب‌اکسیژنه و آب را با هم مخلوط کنید و با یک گوش‌پاک‌کن این محلول را روی آفت دهان بمالید؛ این کار برای درمان آفت دهان بسیار مفید است. همچنین اگر یک‌چهارم فنجان آب‌اکسیژنه، یک‌چهارم فنجان آب، یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید، محلولی که به دست می‌آید یک دهانشویه قوی‌تر برای بهبود آفت دهان خواهد بود. دقت کنید که تا یک‌ ساعت بعد از استفاده از این محلول، برای آن‌که جواب بهتری بگیرید، چیزی نخورید و ننوشید.

بیماری های دهان و لثه

۶. جوش شیرین

از آن‌جا که جوش شیرین ماده‌ای قلیایی است، اسیدهایی را که باعث ایجاد درد و سوزش در هنگام آفت دهان می‌شوند، خنثی می‌کند. از طرفی، جوش شیرین با از بین بردن باکتری‌ها، موجب بهبود سریع‌تر آفت دهان می‌شود. یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در نصف لیوان آب گرم حل کنید و دهان خود را با این محلول بشویید.

۷. ویتامین E

یک کپسول ویتامین E را باز کنید و مایع داخل آن را روی آفت دهان بگذارید. روغن حاوی ویتامین E مثل یک پوشش روی زخم را می‌پوشاند و مانع از عفونت آن می‌شود و این به روند بهبود و درمان سریع‌تر آفت دهان کمک می‌کند.

درمان آفت دهان کودکان

۸. آب نمک

این محلول ساده و در‌دسترس که بسیار پرکاربرد است، برای بهبود آفت دهان هم می‌تواند بسیار مؤثر باشد. ۳۰ ثانیه شست‌وشوی دهان با محلول آب نمک، ضمن بالا بردن غلظت کلرید سدیم و جمع کردن آب غشا اطراف آفت دهان، به بهبود آبسه‌ها و زخم‌های بازی مثل آفت دهان کمک می‌کند.

یادتان باشد در صورتی که آفت دهان شما با علائم بالینی مثل تب، اسهال، سردرد یا بثورات پوستی همراه بود یا حس کردید زخم‌های ناشی از آفت غیرمعمولی و بزرگ و بیش‌تر از دو هفته طول کشیده و به‌طور کامل خوب نشده است و یا زیاد دچار آفت دهان می‌شوید، از درمان‌های خانگی دست کشیده و حتما به پزشک مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۲:۵۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…