استفاده از سند دست‌ نویس چه تبعاتی دارد؟

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اثبات اصالت اسناد دست نویس مشکلات متعددی دارند و مرجع خطر پذیری محسوب می‎شوند. زیرا بسیاری از این دست‌ نوشته‌ها قابلیت جعل دارند.
استفاده از سند دست نویس

اسناد و دست‌ نوشته‌های عادی مشکلات متعددی دارند و باید مراقب بود تا در دام این اسناد قرار نگرفت. در این نوشتار تبعات و معایب استفاده از سند دست نویس بررسی شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

اثبات اصالت سند دست نویس

اثبات اصالت این دسته از اسناد؛ مشکلات متعدد دارند و مرجع خطر پذیری محسوب می‎شوند. به دلیل آن که بسیاری از این دست‌ نوشته‌ها قابلیت جعل شدن دارند، باید اصالت نوشته عادی حتماً توسط کارشناسان به اثبات برسد و البته این موضوع با اشکالاتی روبه‎رو است.
افراد باید توجه داشته باشند که تا جای ممکن از اسناد دست نوشته دوری کنند و به‌ جای آن، سند خود را حتماً در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسانند.
هنگامی که یک سند دست‌ نوشته یا سند عادی به دادگاه ارائه می‌شود، دادگاه آن را به کارشناس مربوطه ارجاع می‌دهد، اما اگر کارشناس صلاحیت سند دست نویس را مورد تأیید خود قرار ندهد، سند در حکم اسناد جعلی محسوب و جرم حقوقی و کیفری ایجاد می‌شود.

سند دست نویس

مجازات استفاده از سند دست نویس معجول

اگر صلاحیت سند اثبات نشود در این هنگام فرد ذینفع در پرونده، شکایتی تحت عنوان «جعل» و «استفاده از سند مجعول» را در دادگاه مطرح می‌کند که مجازات هر کدام از آن‌ها حداقل ۶ ماه حبس است.
بنابراین اگر در پی معامله ملک یا زمین هستید باید حتماً به این نکته توجه کنید که ملک را از اداره ثبت اسناد استعلام کرده و پس از آن که جواب مثبت استعلام آمد، ملک مورد نظر را معامله کنید. توجه به استعلامات حقوقی اهمیت بسیاری دارد، زیرا گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که ملک به دلایل قانونی در رهن فردی دیگر بوده و خود فروشنده هم اجازه معامله نداشته است و این موضوع مشکلات متعددی را ایجاد خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با تفاوت اسناد عادی و رسمی “اسناد عادی و رسمی چه تفاوت هایی دارند؟” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ در ۳:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …