اجاره طولانی مدت اماکن تجاری

۳
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر قرارداد اجاره مربوط به ملک تجاری بعد از مهر ماه سال ۱۳۷۶ منعقد شده باشد مشمول قانون مالک و مستاجر سال ۱۳۷۶ می‌شود. بر طبق این قانون اگر مستاجر مبلغی به عنوان سرقفلی پرداخت نکرده باشد در هنگام تخلیه و تمام شدن مدت قرارداد، چیزی به او تعلق نمی‌گیرد.
اجاره طولانی اماکن تجاری

یکی از دغدغه‌های مالکان املاک تجاری برای اجاره دادن مغازه‌شان این است که اگر قرارداد را برای بیش از یک سال منعقد کنند حقی برای مستاجر به وجود می‌آید و هنگام تخلیه ملک دچار مشکل می‌شود. از سویی اگر برای چند سال پیاپی قرارداد اجاره بین موجر (مالک) و مستاجر تمدید شود حقی برای مستاجر ایجاد خواهد شد که برای موجر دردسر ساز باشد. در این نوشتار به بررسی مسائل اجاره طولانی مدت اماکن تجاری پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

قوانین اجاره ملک تجاری

اگر قرارداد اجاره مربوط به ملک تجاری بعد از مهر ماه سال ۱۳۷۶ منعقد شده باشد مشمول قانون مالک و مستاجر سال ۱۳۷۶ می‌شود. بر طبق این قانون اگر مستاجر مبلغی به عنوان سرقفلی پرداخت نکرده باشد هنگام تخلیه و تمام شدن مدت قرارداد، چیزی به او تعلق نمی‌گیرد.
به طور مثال فرض کنید در سال ۱۳۷۸ قرارداد اجاره مغازه‌ای منعقد شده و مدت قرارداد هم ۱۰ ساله است و مستاجر هم مبلغی به عنوان ودیعه داده و اجاره‌بها را نیز ماهانه پرداخت کرده است. حال اگر همین مستاجر سرقفلی را هم در زمان انعقاد قرارداد پرداخت کرده بود، باز هم مالک می‌تواند با پرداخت سرقفلی به نرخ روز درخواست تخلیه ملک را داشته باشد.

اجاره اماکن تجاری

بنابراین در خصوص اجاره طولانی اماکن تجاری باید گفت که در ارتباط با قراردادهای اجاره بعد از مهر ۱۳۷۶ موضوعیی تحت عنوان ادعای مالکیت مستاجر مغازه وجود ندارد. در این صورت خطری برای مالکان متصور نیست و می‌توانند قرارداد طولانی مدت منعقد  و یا برای سال‌های متمادی قرارداد را با مستاجر تمدید کنند.
نکته قابل توجه این که اگر قرارداد در قبل از مهر ۱۳۷۶ تنظیم و امضاء شده باشد ولی بعدا تمدید شود مشمول قانون مالک و مستاجر سال ۱۳۵۶ است و در این صورت به مستاجر حق کسب و پیشه تعلق می‌گیرد و تخلیه مستاجر هم در شرایط خاص امکان‌پذیر است که عمدتا مربوط به تخلفات مستاجر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با قوانین تخلیه اماکن تجاری “تخلیه اماکن تجاری ؛ و شرایط آن” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. حمیدرضا

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۰۴ ب٫ظ

    سلام بسیار مفید بود ممنون

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۰۵ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …