حقوق در چه شرایطی معاف از مالیات می‌شود؟

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
۵۰ درصد مالیات حقوق کارکنان مشاغل در مناطق کمتر توسعه یافته طبق مقررات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بخشیده می‌شود و علاوه بر آن بر اساس قانون، مزایای غیر نقدی پرداختی به کارکنان نیز معاف از مالیات است.
مالیات حقوق

بسیاری از مشاغل باید مالیات پرداخت کنند. اما برخی از مشاغل هم از مالیات بر حقوق معافند و نیاز نیست  برای آن‌ها مالیاتی پرداخت شود. در این نوشتار می‌خواهیم بدانیم کدام حقوق و دستمزدها از مالیات معافند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

موارد معاف از مالیات حقوق

۱. ۵۰ درصد مالیات حقوق کارکنان مشاغل در مناطق کمتر توسعه یافته طبق مقررات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بخشیده می‌شود و علاوه بر آن بر اساس قانون، مزایای غیر نقدی پرداختی به کارکنان نیز معاف از مالیات است.

۲. کارمندان برای عیدی یا پاداش آخر سال خود معاف از مالیات هستند.

۳. پاداش وجوه حاصل از بیمه، بابت جبران خسارات بدنی، معالجه و امثال آن‌ها هم نیازی به مالیات ندارد.

۴. اگر سفر فوق العاده‌ای که مرتبط به کار باشد، پیش بیاید نیاز به پرداخت مالیات نخواهد بود.

۵. حقوق بازنشستگی، وظیفه و مستمری پایان خدمت، خسارت اخراج، بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده از جمله موارد معاف از مالیات است.

۶. مسکن واگذاری در محل کارگاه یا کارخانه برای استفاده کارگران و خانه‌های ارزان قیمت سازمانی در خارج از محل کارگاه یا کارخانه که مورد استفاده کارگران قرار می‌گیرد.

۷. وجوهی که کارفرما بابت هزینه معالجه کارکنان خود یا افراد تحت تکفل آن‌ها مستقیما یا به وسیله حقوق‌بگیر به پزشک یا بیمارستان به استناد اسناد و مدارک مثبت پرداخت کند.

۸. درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از نظامی و انتظامی، مشمولان قانون استخدامی وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادگان

موارد معاف از مالیات حقوق

جرایم مربوط به مالیات بر حقوق

جرائم مالیاتی پیش‌ بینی شده در مالیات بر حقوق عبارتست از :

۱_ عدم ارائه لیست حقوق توسط پرداخت‌کنندگان حقوق در موعد مقرر و یا تسلیم بر خلاف واقعیت، موجب تعلق جریمه معادل دو درصد حقوق پرداختی خواهد شد.

۲_ عدم کسر مالیات حقوق توسط پرداخت‌کنندگان حقوق، مشمول جریمه معادل ۱۰ درصد مالیات پرداخت نشده در موعد مقرر و ۲.۵  درصد مالیات به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخیر از سررسید پرداخت خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با شرایطمالیات نقل و انتقال مسکن “محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۶:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …