هشدار به خریداران ملک در خارج!

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

خریداران ملک در خارج از کشور به آگهی های ملکی که توسط برخی واسطه ها اعلام می شود به دقت توجه کنند چرا که ،آگهی خرید ملک درکشورهای همسایه و نزدیک ایران،برخی واسطه های ملکی را در این راه فعال کرده است .

در دو سه سال اخیر که بازارخرید ملک در خارج به ویژه مناطقی همچون گرجستان، دبی و ترکیه گرم شده است، واسطه های املاک و سوداگران نیز به شدت به کار خرید و فروش املاک در این کشور ها پرداخته اند .

به گزارش مجله دلتا ، این روزها با محدودیت‌های ارزی، اوضاع معاملات ملک در این کشورها تغییر کرده و خروج ارز بیش از ۵ هزار دلارهمراه مسافرممنوع شده و این موضوع خرید ملک در خارج به ویژه در کشور های همسایه را محدود کرده است .

خریداران ملک در خارج

به این ترتیب ، بررسی‌ها نشان می‌دهد هم اکنون بازار خرید ملک و آپارتمان در کشورهای همسایه برخلاف شایعات ،نه آن چنان گرم و نه آن قدر هم بدون ‌متقاضی و ‌سوداگری است.

اشتیاق خرید ملک در دبی، ترکیه و گرجستان

طی سال ‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ بحران خرید ملک دردبی گریبان گروهی ازایرانیان را گرفت و آن ها دراین راه زیان بسیار دیدند .پس از آنکه تب خرید ملک در دبی تا اندازه ای فروکش کرد این بار ،تب فروش خانه و آپارتمان درترکیه بالا رفت که اغلب با سودای دریافت اقامت دائم نیز همراه بود.

 گزارش مؤسسه آمار ترکیه حاکی است ، در سال ۲۰۱۵ در ترکیه ۲۲ هزار و ۸۳۰ مورد خانه و آپارتمان به  خارجی‌ها فروخته ‌شده که در مجموع هفت هزار و ۴۹۳ مورد در استانبول و شش هزار و ۷۲ مورد درآنتالیا و بقیه نیزدردیگر شهرها بوده است. ازاین تعداد،ایرانی ها فقط دردسامبر سال ۲۰۱۵ در ترکیه،۷۹ مورد خانه و آپارتمان خریده وپس از آذربایجانی‌ها درجایگاه هشتم قرار گرفته اند.

این در حالی است که ،در یکی دو سال گذشته بازار خرید ملک در گرجستان نیز بسیار مورد استقبال قرارگرفته است .در تفلیس، قیمت خانه از ۲۰هزار دلار تا چند‌ میلیون دلار متفاوت است که براساس متراژ و محل ملک تفاوت می‌کنند.اما برای دریافت اقامت باید ارزش ملک خریداری شده،دستکم ۳۵هزار دلار باشد. روند کارهم به این صورت است که خریدار،با خرید ملک با قیمت اعلام شده،یک‌ سال اقامت موقت دریافت می کند و پس ازآن به مدت ۶سال، اقامت دایم به مهاجران اعطا می‌شود.

ازتعداد ایرانی هایی که هم اکنون در گرجستان به سر می برند ، آماری دقیق در دست نیست . برخی شنیده ها از۶ هزارو برخی نیز از ۱۰ هزار ایرانی مقیم گرجستان سخن می گویند.

قوام شهیدی، سفیر ایران در گرجستان می‌گوید: «تعداد آنها بین هزار تا پنج هزار نفر تخمین زده می‌شوند و آماری دقیق در دست نیست.» او یک دو ماه پیش به متقاضیان دریافت اقامت گرجستان ازطریق خرید ملک هشدار داده و گفته بود:«به ایرانیانی که درگرجستان ملک می خرند ، ابتدا به آن ها اقامت یکساله داده می‌شود اما این به معنای تضمین اقامت این افراد در سال‌های بعد نیست؛ مگر آنکه فرد کاری مولد و مشخص در گرجستان داشته باشد و بتواند ثابت کند که می‌تواند یک شهروند مفید و مولد برای این کشور باشد.بسیاری از شهروندان ایرانی که در گرجستان اقامت یک ساله گرفته‌ اند، موفق به تمدید آن نشده‌اند.»

گرجستان 2 هشدار به خریداران ملک در خارج!

چندی پیش نیز سر کنسولگری ایران در دبی نیز برای متقاضیان خرید خانه و آپارتمان در دبی اطلاعیه ای منتشر کرد.که در آن تاکید شده بود: خرید ملک در دبی به هیچ وجه موجب اعطای اقامت طولانی مدت نخواهد شد.

بنا براین گزارش به متقاضیان خرید خانه و آپارتمان درکشور های همسایه و نزدیک ایران تاکید می شود: پیش از  اقدام به خرید ملک در کشور های یاد شده ،به نحو مقتضی از جمله مشورت با کارشناسان معتبر ملکی، از صلاحیت و اعتبار شرکت های طرف قرارداد اطمینان یابند . زیرا قرارداد های خرید ملک در امارات به گونه ای تنظیم می شوند که درصورت  پرداخت نشدن یک یا دو قسط، موجب از بین رفتن تمام سرمایه خواهد شد، بدون آنکه حتی یک متر از ملک خریداری شده به خریدار تعلق گیرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…