کرونا سیگاری ها را بیشتر تهدید می کند؟

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بر اساس مطالعات؛ احتمال این که کشیدن سیگار، اعم از سنتی و الکترونیکی، ریسک ابتلا به ذات‌الریه کرونایی و تشدید آن را افزایش دهد، زیاد است.
ابتلا به کرونا با سیگار کشیدن
آن‌چه باید در مورد رابطه بین ابتلا به کرونا با سیگار کشیدن بدانید را در این مطلب مجله دلتا آورده‌ایم. گزارش‌ها نشان می‌دهد تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر دنیا روز به روز در حال افزایش است؛ اما هنوز ناشناخته‌های زیادی در مورد ویروس کووید ۱۹ وجود دارد. برای مثال، دانشمندان هنوز تایید نکرده‌اند که آیا افراد مبتلا شده در برابر ویروس ایمن می‌شوند یا ممکن است دوباره به ویروس مبتلا شوند. همین موضوع در مورد سبک زندگی مردم نیز مطرح است؛ مثلا آیا سیگار کشیدن، سنتی یا الکترونیکی، ریسک ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد یا نه، برای پاسخ به این پرسش با ما همراه شوید.
ویروس کرونا

آیا کشیدن سیگار معمولی یا الکترونیکی امکان ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد؟

آن‌طور که دکتر مایکل متی، معاون مراقبت‌های ویژه پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو (یوسی‌اس‌اف) می‌گوید، پاسخ این سؤال بله است، اگرچه هنوز معلوم نیست تا چه حد.

طبق گزارش روزنامه سان‌فرانسیسکو کرانیکل، دکتر متی گفته است: «بر اساس مطالعات پیشین ما در مورد عفونت‌های ریوی، چه ویروسی چه باکتریایی، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که کشیدن سیگار، اعم از سنتی و الکترونیکی، ریسک ابتلا به ذات‌الریه کرونایی و تشدید آن را افزایش دهد، هرچند نمی‌دانیم تا چه اندازه.»

این بر اساس مطالعات پیشین است که در آن مشخص شده نیکوتینی که وارد ریه موش‌ها می‌شود، می‌تواند زدودن ویروس آنفلوانزا را به تأخیر اندازد.

عوارض کرونا در ریه

مطالعات سازمان بهداشت جهانی

متخصصان به مطالعه‌ای که سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ انجام داده بود نیز اشاره می‌کنند. این مطالعه که مشخص کرد ۴۷.۶ درصد از مردان چینی سیگاری هستند، برای آن انجام شد تا ارتباط بین ابتلا به کرونا با سیگار کشیدن را نشان دهد. پیش از آن مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین گزارش کرده بود تعداد مردانی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و بر اثر آن فوت می‌کنند از زنان بیشتر است.

سایر تحقیقات برای بررسی ارتباط بین سیگار کشیدن و ابتلا به کرونا

مرکز تحقیقاتی آموزشی کنترل تنباکو یو‌سی‌اس‌اف گفته است: «احتمال پیشرفت بیماری (و از جمله مرگ) در آن دسته از بیماران چینی که ذات‌الریه مرتبط با کووید ۱۹ در آن‌ها تشخیص داده شده بود، در بیماران دارای سابقه سیگار ۱۴ برابر بیش‌تر از کسانی بود که سیگار نکشیده بودند. این قوی‌ترین عامل ریسک در بین افراد معاینه شده بود.»

عوارض سیگار

البته بر اساس گزارش وبسایت استات نیوز، یک دلیل دیگر می‌تواند این باشد که مردان چینی بیشتر سفر می‌کنند.

با این که ارتباط بین ابتلا به کرونا با سیگار کشیدن (اگر ارتباطی وجود داشته باشد) هنوز تأیید قطعی نشده است؛ اما متخصصان این را تایید کرده‌اند که افراد مسن دارای بیماری‌های خاص، مثل دیابت، سرطان یا مشکلات تنفسی، با خطر عوارض جدی پس از ابتلا به ویروس کرونا روبه‌رو هستند.

موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر (ان‌آی‌اچ) می‌گوید: «بنابراین غیرمعقول نیست که نگران باشیم تضعیف عملکرد ریه یا بیماری‌های ریوی مربوط به مصرف دخانیات، مثل بیماری مزمن انسدادی ریه (سی‌او‌پی‌دی)، ممکن است افراد را در معرض عوارض جدی پس از ابتلا به کووید ۱۹ قرار دهد.»

این سازمان همچنین اعلام کرد کسانی که سیگار الکترونیک مصرف می‌کنند نیز در معرض خطر قرار دارند؛ زیرا مطالعات نشان داده است که کشیدن سیگار الکترونیک می‌تواند به سلامت ریه آسیب برساند.

با سیگار کشیدن امکان ابتلا به کرونا افزایش می یابد؟

به گزارش ان‌آی‌اچ «هنوز معلوم نیست که ابتلا به این ویروس به بیماری مزمن انسدادی ریه منجر خواهد شد یا خیر؛ اما شواهد جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض ریزگرد‌های سیگار الکترونیک به بافت‌های ریه آسیب رسانده و توان مقابله آن با عفونت را کاهش می‌دهد.»

ان‌آی‌اچ می‌افزاید که در یک مطالعه مشخص شده آسیب و التهاب بافت‌ها در موش‌های آلوده به ویروس آنفلوانزایی که در معرض این ریزگرد‌ها قرار می‌گیرند شدیدتر است.

پیشنهاد مطالعه: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، “کرونا؛ توصیه های جدید برای پیشگیری” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۷:۱۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…