سلامت روده ها با منابع طبیعی پری بیوتیک

۳
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پری‌بیوتیک‌ها نیز به اندازه پروبیوتیک‌ها می‌توانند به گوارش سالم کمک کنند. اما پری ‌بیوتیک‌ها در چه مواد غذایی یافت می‌شوند؟
منابع پری بیوتیک
ممکن است با خوراکی‌های پروبیوتیک و فواید آن‌ها برای سلامت روده‌ها آشنا باشید، اما پری بیوتیک ها نیز به همان اندازه اهمیت دارند. چه به واسطه مصرف باکتری‌های مفید در قالب مکمل‌ها یا مصرف یک کاسه ماست، احتمالا چیز‌هایی درباره پروبیوتیک‌ها، ارگانیسم‌های کوچک موجود در غذا‌های تخمیر شده، شنیده اید. آیا می‌دانید پروبیوتیک‌ها نیز برای ادامه زندگی خود به غذا نیاز دارند؟ این جایی است که پری بیوتیک ها، نوعی فیبر، وارد بازی می‌شوند. در شرایطی که بیشتر میوه‌ها و سبزیجات سرشار از فیبر، منبع خوبی برای پری بیوتیک هستند، برخی نسبت به دیگران گزینه‌های بهتری محسوب می‌شوند. در این مطلب مجله دلتا شما را با بهترین منابع پری بیوتیک آشنا می‌کنیم.
مواد غذایی حاوی پری بیوتیک سلامت روده ها با منابع طبیعی پری بیوتیک

پری بیوتیک ها چه هستند؟

در شرایطی که غذاهای پروبیوتیک، مانند ماست یا کلم ترش، باکتری‌های زنده و دوستدار روده را ارائه می‌کنند، منابع پری بیوتیک در واقع باکتری‌های روده را تغذیه می‌کنند. پری‌ بیوتیک ها به تغذیه پروبیوتیک‌ها کمک می‌کنند، از این رو، تکثیر آن‌ها می‌تواند به شکل‌گیری یک میکروبیوم قوی‌تر کمک کند. یک میکروبیوم سالم نه تنها می‌تواند گوارش و جذب مواد مغذی را بهبود ببخشد، بلکه سیستم ایمنی را تقویت کرده و حتی خلق و خوی انسان را بهتر می‌کند.

مانند پروبیوتیک‌ها، شما می‌توانید پری بیوتیک ها را در قالب مکمل مصرف کنید؛ اما برخی غذاهای سرشار از فیبر نیز وجود دارند که منابع طبیعی برای پری بیوتیک ها هستند. برای تقویت سلامت روده، پری بیوتیک ها باید به‌طور منظم در رژیم غذایی روزانه شما حضور داشته باشند. هرچه پری بیوتیک بیشتری در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد، مواد مغذی بیشتری از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها نیز جذب بدن خواهند شد.

خوراکی های مفید برای روده

موز

موز به واسطه داشتن پتاسیم شناخته شده است؛ اما این میوه غذای خوبی برای باکتری‌های روده نیز محسوب می‌شود. موز حاوی فروکتوالیگوساکارید‌ها (FOS) است؛ مولکول‌های فروکتوز که بدن نمی‌تواند آن‌ها را تجزیه کند؛ اما توسط باکتری‌های روده متابولیز می‌شوند. فروکتوالیگوساکارید‌ها که به عنوان فیبر غذایی دسته‌بندی شده‌اند، نه فقط رشد میکروارگانیزم‌های روده را تقویت می‌کنند، بلکه می‌توانند به گوارش سالم در بدن نیز کمک کنند.

خواص موز

سیب زمینی ترشی

سیب زمینی ترشی به واسطه محتوای زیاد اینولین، نوعی فیبر پری بیوتیک، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اینولین یک کربوهیدرات غیرقابل گوارش است که به عنوان یک فروکتان نیز شناخته می‌شود. اینولین نه تنها به افزایش باکتری‌های سالم روده کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به افزایش جذب مواد معدنی و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز منجر شود.

پری بیوتیک چیست

خانواده آلیوم: تره فرنگی، سیر و پیاز

محصولاتی مانند پیاز، سیر و تره فرنگی که عضو خانواده سبزیجات آلیوم به شمار می‌روند، از فروکتوالیگوساکارید‌ها سرشارند. اگرچه تره فرنگی ممکن است به اندازه سیر یا پیاز در فهرست خرید شما قرار نداشته باشد؛ اما افزودن آن به رژیم غذایی می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با خواص سیر، “خوردن سیر ناشتا معجزه می‌کند” را مطالعه کنید.

غلات کامل

غلات کامل یا سبوس‌دار مانند جو دوسر، گندم و جو کامل، یکی از بهترین منابع پری بیوتیک محسوب می‎شوند. این محصولات پر استفاده به واسطه کاهش خطر بیماری قلبی و بیماری‌های متابولیک مانند چاقی و دیابت نیز شناخته شده‌اند.

اهمیت غلات

غلات کامل نه تنها فواید گوارشی بسیاری دارند، بلکه از مواد مغذی مانند منیزیم، آهن و آنتی‌اکسیدان‌ها نیز سرشارند که برخی از آن‌ها ممکن است در میوه‌ها و سبزیجات وجود نداشته باشند.

مارچوبه

با توجه به محتوای فیبر زیاد (حدود ۴ گرم در هر پیمانه پخته)، جای شگفتی نیست که مارچوبه یکی دیگر از بهترین منابع پری بیوتیک ها باشد. مارچوبه نیز سرشار از اینولین و فروکتوالیگوساکارید‌ها است که هر دو می‌توانند به رشد باکتری‌های سالم روده کمک کنند. همچنین، مارچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین‌های C و E است.

منابع طبیعی پری بیوتیک

عسل

ممکن است درباره عسل به عنوان یک فیبر قابل گوارش فکر نکنید؛ اما این ماده غذایی حاوی حدود ۲۵ الیگوساکارید متفاوت است. بنابر مطالعه‌ای که در در سال ۲۰۱۳ در نشریه Nutrients منتشر شد، الیگوساکارید‌ها نشان داده‌اند که رشد سویه‌های پروبیوتیک، بیفیدوباکتریا و لاکتوباسیلی را افزایش می‌دهند.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۸:۰۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۶:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…