سهم‌الارث جنین چقدر است؟

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گاهی افراد گمان می‌کنند که جنینی که هنوز متولد نشده، هیچ ارثی از اموال شخص متوفی نمی‌برد. اما جنین حق ارث بردن دارد و می‌تواند یکی از وراث باشد.
سهم‌ الارث جنین

گاهی افراد گمان می‎کنند که جنینی که هنوز متولد نشده، هیچ ارثی از اموال شخص متوفی نمی‎برد. اما جنین نیز دارای نوعی شخصیت است و در صورتی که زنده متولد شود، از حق و حقوقی که در قانون برای او تعیین شده، برخوردار می‌شود. بنابراین حق ارث بردن دارد و می‎تواند یکی از وراث باشد. در مجله دلتا میزان سهم‌ الارث جنین طبق قانون بیان شده است.

شرایط ارث بردن جنین

همانطور که افراد زنده از خانواده خود ارث می‌برند، جنین هم دارای حق ارث است و باید برای او ارث مشخص شود. البته شرط ارث بردن جنین زنده متولد شدن او است. بنابراین در صورت وجود حمل برای تقسیم ارث تا زمان به دنیا آمدن جنین باید وراث منتظر باشند.
نکته مهم برای تقسیم ارث این است که انعقاد نطفه جنین باید قبل از فوت مورث باشد و جنین حتما باید زنده متولد بشود حتی اگر یک لحظه بعد از زنده متولد شدن فوت کند. به عبارت بهتر اگر جنین زنده متولد شود اما پس از تولد بمیرد، ارث می‌برد.

اداره سهم‌ الارث جنین بر عهده کیست؟

اداره سهم‌ الارث جنین بر عهده، ولی یا وصی منصوب از جانب پدر و جد پدری خواهد بود. اگر جنین فاقد، ولی یا وصی باشد، دادگاه برای اداره سهم‌الارث او، امین معین می‌کند.

سهم‌ الارث

راهکاری برای حفظ سهم‎ الارث جنین

قانونگذار برای اینکه سهم الارث جنین محفوظ بماند راهکارهایی اندیشیده که به شرح زیر است.
•در صورت وجود جنینی که با زنده متولد شدن خود مانع از ارث بردن تمام یا بعضی از ورثه شود، اموال باقی‎مانده از متوفی تا زمان تولد او تقسیم نخواهد شد. به‌ عنوان مثال اگر بازماندگان متوفی، خواهر، برادر و پدر و مادر او باشند و همسر متوفی باردار باشد، این جنین که فرزند متوفی محسوب می‌شود، در صورت زنده متولد شدن، مانع از ارث بردن برادر و خواهر متوفی خواهد شد. بنابراین در چنین شرایطی تقسیم ارث تا زمان تولد جنین، معلق می‎ماند و به تاخیر خواهد افتاد.
•اگر جنین مانع ارث بردن ورثه نباشد و آن‌ها بخواهند ارث را تقسیم کنند، باید برای جنین، سهمی مساوی سهم یک پسر کنار بگذارند و اموال باقی‎مانده را بین خود تقسیم کنند. البته باید توجه داشت که این تقسیم ارث تا زمانی که وضعیت جنین معلوم شود، معتبر است.
در واقع امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و امکان سونوگرافی، می‌توان جنس و تعداد جنین را دقیقاً مشخص کرد. به همین دلیل می‎توان گفت اتخاذ تصمیم بر عهده دادگاه و رویه قضایی است و به محض مشخص شدن واقعیت، تقسیم ارث صورت می‎گیرد. بر طبق قانون، اداره‌ سهم‌الارث جنین بر عهده‌ قیم یا وصی منصوب از جانب پدر و جد پدری خواهد بود. اگر جنین فاقد ولی یا وصی باشد، دادگاه برای مدیریت سهم‌الارث او، شخصی را تعیین می‎کند که امین نامیده می‎شود. باید در نظر داشت که پس از تولد جنین، سمت امین که برای حفظ اموال جنین معین شده است، از بین می‎رود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با این موضوع که محروم کردن از ارث قانونی است یا خیر “محروم کردن از ارث قانونی است؟” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۴۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۳۹۹ در ۹:۵۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۳۹۹ در ۸:۲۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۳۹۹ در ۵:۰۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …