رفع خستگی روزانه با مواد خوراکی

۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر با وجود استراحت کافی و رژیم غذایی کامل، باز هم طی روز احساس کسالت و خستگی می‌کنید، حتما این مطلب را بخوانید.
بهترین مواد غذایی برای رفع خستگی

بعضی روز‌ها با این که به قدر کافی استراحت کرده و از رژیم غذایی کامل هم بهره‌مند شده‌اید؛ ولی باز هم طی روز احساس خستگی می‌کنید. ممکن است این خستگی با ناهار شما ارتباط داشته باشد. ناهار می‌تواند بر احساسی که در بقیه روز دارید بسیار تاثیرگذار باشد. اما خوراکی‌هایی  وجود دارد که شما را پرانرژی نگه خواهد داشت، به طوری که می‌توانید در تمام روز احساس قدرت کنید و توانمند باشید. همراه ما در مجله دلتا این مطلب را دنبال کنید تا با تعدادی از بهترین مواد غذایی برای رفع خستگی آشنا شوید.

برای رفع خستگی چه بخوریم؟

مصرف چربی‌

نتایج مطالعه محققان استرالیایی بر رژیم غذایی ۷۸۴ مرد نشان می‌دهد گروهی از مردانی که روزانه بیشترین مقادیر چربی می‌خوردند، در مقایسه با مردانی که حداقل مقدار چربی را مصرف می‌کردند، بیشتر دچار خواب‌آلودگی روزانه می‌شدند. نکته جالب توجه این که این مطالعه، هیچ گونه ارتباط متقابلی بین مصرف پروتئین یا کربوهیدرات و مشکل خواب‌آلودگی روزانه نشان نمی‌دهد.

به عنوان مثال دیگر رفتار‌های وابسته به غذا خوردن مانند زمان‌بندی وعده‌های غذایی، میزان مصرف مواد غذایی، تعداد دفعاتی که شرکت کنندگان در طول روز غذا خوردند، سرعت مصرف وعده‌های غذایی و سایر عوامل احتمالا می‌تواند بر خواب‌آلودگی در طول روز اثر بگذارد.

دیگر عوامل سبک زندگی مانند سطوح استرس، پویایی، زندگی کاری و… نیز می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

مضرات غذاهای چرب

برای داشتن انرژی، غذا بخورید!

وجود چربی در رژیم غذایی به خودی خود مقصر نیست. بدن در واقع برای تعدادی از عملکرد‌های طبیعی به چربی نیاز دارد؛ اما باید چربی‌های سالم را انتخاب کنید، از جمله چربی‌های اشباع نشده از منابعی مانند روغن‌ها، آجیل، دانه‌ها، آووکادو، زیتون و ماهی‌های چرب و به جای تمرکز بیش از حد روی فقط یک ماده مغذی (چربی)، به یک الگوی غذایی سالم شامل سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، پروتئین‌های خالص، حبوبات، چربی‌های سالم، لبنیات‌کم چرب و آب کافی پایبند باشید. در ادامه تعدادی از بهترین مواد غذایی برای رفع خستگی روزانه را معرفی روزانه را معرفی می‌کنیم.

نوشیدنی برای رفع خستگی

چند ماده غذایی برای جلوگیری از چرت زدن روزانه

  • اسفناج

اسفناج همراه دیگر سبزیجات برگ‌دار، منبع بسیار خوبی از آهن است. آهن ماده‌ای معدنی است که برای کمک به عضلات ما برای ذخیره و سپس استفاده از اکسیژن، افزایش گردش سلول‌های قرمز خون، افزایش هوشیاری و تمرکز و رفع خستگی روزانه مورد نیاز است. یکی از بهترین مواد غذایی برای رفع خستگی که باید در برنامه غذایی خود بگنجانید، اسفناج است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با خواص اسفناج، “اسفناج؛ سبزی همه فن حریف” را مطالعه کنید.

خواص اسفناج

  • لوبیا و عدس

فیبر موجود در لوبیا و عدس، قند خون شما را ثابت نگه می‌دارد و افت و خیز‌های شدید آن را که باعث کاهش انرژی‌تان می‌شود، از بین می‌برد. یک وعده حبوبات همچنین حدود ۱.۳ از نیاز روزانه شما به منیزیم را تامین می‌کند که برای فعال کردن آنزیم‌ها در سلول‌هایی که انرژی تولید می‌کند، ضروری است.

  • بادام درختی

 بادام یک میان وعده انرژی‌زا است که می‌توانید آن را به سالادتان بیفزایید. بادام درختی، افزایش انرژی مفید برای قلب را فراهم می‌کند. بادام سرشار از منگنز، مس، ویتامین E، منیزیم و ریبوفلاوین است که همگی در خنثی‌سازی سموم و تقویت سطوح انرژی نقش دارند.
مواد غذایی پرانرژی
  • برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده و منیزیم است، هنگامی که صحبت از تامین انرژی و بهترین مواد غذایی برای رفع خستگی می‌شود، برنج قهوه‌ای حرف اول را می‎زند. مطالعات نشان داده که سطوح پایین منیزیم ممکن است متابولیسم انرژی بدن را بی‌اثر کند.

  • تخم مرغ

تخم‌مرغ دارای پروتئین باکیفیتی است که تمام پروتئین‌های دیگر با آن مقایسه می‌شود. تخم‌مرغ افزون بر داشتن پروتئین حفظ‌کننده انرژی، حاوی ۱۳ ویتامین و ماده معدنی ضروری و یکی از منابع کولین (ماده مغذی برای سلامت مغز) است.

چه چیزی خستگی را از بین میبرد

  • سیب

سیب به علت محتوای بالای فیبر، به آرامی هضم می‌شود و به جای افت ناگهانی انرژی که ممکن است از دیگر میوه‌ها دریافت کنید، به شما انرژی پایدار و طولانی مدت می‌دهد و یکی از بهترین مواد غذایی برای رفع خستگی است.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۶:۲۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۱:۱۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…