فواید زردچوبه برای آلزایمر

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زردچوبه فواید زیادی برای بدن و حتی ذهن انسان دارد. در این مطلب می‌خواهیم خواص زردچوبه برای بیماری آلزایمر را بررسی کنیم.
زردچوبه برای آلزایمر
زردچوبه یکی از ادویه‌هاست که برخی شواهد علمی بر بی‌خطر بودن و تاثیر آن در درمان برخی اختلالات مانند بیماری آلزایمر اشاره کرده‌اند. بیماری آلزایمر یک اختلال انحطاط عصبی پیش‌رونده و ویرانگر است که به از دست دادن حافظه و سردرگمی منجر می‌شود. از آن‌جا که هم اکنون هیچ درمان ریشه‌کن کننده موثری برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، دارو‌ها و رویکرد‌های دیگر، مانند مکمل‌های غذایی که برای توقف یا کند کردن پیشرفت بیماری طراحی شده‌اند، در کانون توجه پژوهش‌های جاری قرار دارند. کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه، یکی از نمونه‌هایی است که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از کورکومین توسط افراد مسنی که به زوال عقل مبتلا نبوده‌اند، به بهبود توجه و عملکرد حافظه کمک کرده است. در ادامه این مطلب مجله دلتا به بررسی فواید زردچوبه برای آلزایمر می‌پردازیم.
خواص زردچوبه

زردچوبه چیست؟

قبل از بررسی خواص زردچوبه برای آلزایمر به تعریف زردچوبه می‌پردازیم. به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، زردچوبه گیاهی متعلق به خانواده زنجبیل است که در آسیا و آمریکای مرکزی رشد می‌کند. از گذشته‌های دور، ریشه زردچوبه در آشپزی، به ویژه در هند و همچنین در پزشکی، در درجه نخست در جنوب آسیا، مورد استفاده قرار گرفته است. از زردچوبه برای درمان مشکلات تنفسی، بیماری‌های روماتیسمی مانند آرتریت، درد و خستگی استفاده شده است.

امروزه زردچوبه همچنان به عنوان یک ادویه در آشپزی کاربرد دارد؛ اما در قالب مکمل‌های غذایی برای درمان برخی شرایط سلامت، از جمله التهاب و مشکلات پوستی نیز استفاده می‌شود.

برای جلوگیری از آلزایمر چه بخوریم؟

 زردچوبه چگونه به عملکرد مغز کمک می‎کند؟

تا  امروز، بیشتر پژوهش‌ها نشان داده‌اند که به طور کلی زردچوبه و به طور خاص کورکومین، دارای خواص ضد التهاب است و این ویژگی آن را به گزینه درمان احتمالی برای اشکال مختلف زوال عقل تبدیل می‌کند. مطالعات با حضور سوژه‌های حیوانی نشان داده‌اند که زردچوبه التهاب در مغز و همچنین تشکیل پلاک‌های آمیلوئید را کاهش می‌دهد، اگرچه چگونگی ایجاد چنین آثاری همچنان به طور دقیق مشخص نیست.

مطالعه‌ای که با بررسی خواص زردچوبه برای آلزایمر در مارس ۲۰۱۸ در نشریه American Journal of Geriatric Psychiatry منتشر شد، نشان داد افراد بزرگسال در بازه سنی ۵۱ تا ۸۴ سال که به بیماری آلزایمر مبتلا نبوده و مکملی حاوی ۹۰ میلی‌گرم کورکوکین را دو بار در روز مصرف می‌کردند، در بهبود حافظه و عملکرد شناختی آن‌ها تاثیر داشته است. با این وجود، این که آیا کورکمین می‌تواند بیماری آلزایمر را معکوس کند، همچنان مشخص نیست و مطالعات بالینی در این باره ادامه دارند.

زردچوبه برای پیشگیری از آلزایمر

نکاتی که باید پیش از مصرف مکمل‌های زردچوبه بدانید

زردچوبه و کورکومین به صورت گسترده در قالب مکمل‌های غذایی و تغذیه‌ای در دسترس است. ساقه‌های زیرزمینی این گیاه معمولا خشک شده و به کپسول‌ها، قرص‌ها، چای‌ها یا عصاره‌ها تبدیل می‌شود. اگرچه زردچوبه و کورکومین به طور کلی بی‌خطرند؛ اما مصرف مقدار زیاد آن‌ها می‌تواند موجب برخی عوارض جانبی گوارشی شود. پیش از آغاز مصرف کورکومین با یک پزشک مشورت کنید؛ زیرا ممکن است با دارو‌های مصرفی شما تداخل ایجاد کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با خواص زردچوبه، “۴ خاصیت مهم زردچوبه” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…