حباب افزایش نرخ اجاره واقعی است؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

حباب نرخ اجاره دوباره چهره خود را در بازار نمایان کرده است. با نزدیک شدن به فصل تابستان و جابه جایی مستاجران، نرخ اجاره بها

افزایشی قابل توجه داشته است .

مالکان،این روزها نرخ هایی برای خانه و آپارتمان های اجاره ای خود پیشنهاد می کنند که مستاجران رامتعجب می کند؛ احتمالا” افزایش نرخ دلاردر این مورد بی تاثیر نبوده است و مالکان به بهانه رشد ارزش بازارهای موازی وبه ویژه نرخ ارز، نرخ اجاره ‌را افزایش داده ‌اند. به اعتقاد کارشناسان بازار مسکن افزایش نرخ اجاره بها، حبابی است .

نرخ اجاره

به گزارش مجله دلتا به نقل ازخبر آنلاین ، این در حالی است که به سبب افزایش قیمت خانه و کاهش توان مردم برای خرید طی چند

سال اخیر، تعداد اجاره‌ نشین ها بیشترشده است .

در این باره بیشتر بخوانید:

۹۷، سال سخت اجاره نشین ها؟

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز چندی پیش این موضوع را تایید کرد و گفت :آمارها نشان می‌دهد که تعداد اجاره‌نشین ها در ایران مانند سایر کشورها رو به افزایش گذاشته است.

نتایج سرشماری سال ۹۵ نشان می دهد ،۷ میلیون خانوار در ایران مستاجرند واجاره‌ نشینی در ایران ۳۶.۸ درصد بیشتر شده است. در عین حال آمار غیررسمی شمار اجاره ‌نشین ها را در ایران تا دو برابر رقم های مراجع آماری رسمی اعلام می‌کنند.

این گزارش حاکی است ، حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهر سازی چندی پیش در باره تعاد مستاجران اظهار نظر کرده و گفته بود:«هرخانوار ایرانی برای تامین مسکن خود به طور میانگین ۱۲ میلیون تومان در سال هزینه می‌کند.»

در باره این مطلب بیشتر بخوانید:

بهار مستاجران ابری است یا آفتابی ؟

در این موقعیت، برخی تحلیلگران بازار مسکن، با توجه به کاهش توان مالی خانوارهای اجاره ‌نشین و وجود  ۴۹۰هزار خانه خالی در تهران و ۲.۶میلیون در کشور، ضمن تایید حباب نرخ اجاره معتقدند: افزایش نسبی نرخ اجاره خانه در تابستان امسال که فصل جابه‌جایی است، به طور قطع روی خواهد داد . اگرچه رییس تحادیه املاک استان تهران بر این باور است که نرخ اجاره خانه در ماه رمضان کاهش خواهد یافت.

 در همین ارتباط بخوانید:

پیش بینی بازار مسکن و رهن آپارتمان در ماه رمضان

 نکته ای که باید در نظر داشت این است که امسال، افزایش قیمت خانه، نرخ دلار ، سکه و طلا باعث شده که نرخ اجاره در مقایسه با سال‌های گذشته، افزایش بیشتری را به خود ببینید.این نشان می دهد که این معیارها( قیمت خانه، دلار، سکه و طلا ) نقش مهمی برای صاحبخانه‌ ها در تعیین نرخ اجاره آپارتمان دارد. در نتیجه نگرانی ها از افزایش دوباره قیمت‌ها یا همان حباب نرخ اجاره بعد از ماه مبارک رمضان و آغاز فصل جابه‌جایی از این لحاظ بیشترشده است.

آمار بانک مرکزی حاکی است ، نرخ اجاره ‌بها در زمستان سال ۹۶ در مقایسه با همین مدت در سال ۹۵ ،۹.۳ درصد افزایش داشته است. براساس همین آمار ، در فروردین ماه امسال شاخص نرخ اجاره خانه در شهر تهران و درمناطق شهری درمقایسه با همین ماه در سال پیش

از آن به ترتیب ۱.۴ و ۹.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.بر این اساس، سهم هزینه مسکن درمحاسبه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، معادل ۳۳.۱ درصد گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…