پارکینگ اختصاصی و مشاع چه فرقی دارند؟

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید شما هم نام پارکینگ اختصاصی و مشاع را شنیده اید اما احتمالا از تفاوت های آن اطلاع ندارید.
پارکینگ اختصاصی و مشاع

شاید شما هم نام پارکینگ اختصاصی و مشاع را شنیده‎اید اما احتمالا  از تفاوت های آن اطلاع ندارید. پیش از این در مطلبی با عنوان پارکینگ آپارتمان مال چه کسی است؟  درباره این بخش مهم در آپارتمان و اماکن مسکونی صحبت کرده بودیم. امروز هم در ادامه مطالب مربوط به دانستنی های حقوقی و ملکی، به بررسی تفاوت پارکینگ اختصاصی و مشاع می پردازیم.

 امروزه کمتر آپارتمانی را می‎توان یافت که حداقل یک پارکینگ اختصاصی برای هر واحد نداشته باشد. چه بسا ساختمان‎هایی که علاوه بر یک یا چند پارکینگ اختصاصی برای هر واحد، تعدادی پارکینگ مشاع هم دارند. با توجه به این که به فصل رهن و اجاره آپارتمان نزدیک می شویم، آگاهی از ماهیت و تفاوت پارکینگ اختصاصی و مشاع برای هر مالک و مستاجری، خالی از لطف نخواهد بود.

پارکینگ اختصاصی و مشاع

پارکینگ اختصاصی: همانطور که از نام آن پیداست متعلق به یک واحد است و مالکیت صددرصدی آن نیز به مالک همان واحد تعلق داشته و هیچ یک از همسایگان حق دخل و تصرف و ایجاد مزاحمت در آن ندارند و حتی نمی توانند برای یک لحظه هم خودروی خود را در پارکینگ اختصاصی دیگری متوقف نمایند.

پارکینگ مشاع: واژه مشاع اصولا به معنای مشترک میان چند نفر است، بگونه ای که هیچ یک از مالکین به تنهایی و بدون رضایت و جلب موافقت سایرین، حق تغییر در آن مال مشترک را نداشته و هیچ یک هم نمی توانند سهم مشخصی از ان را برای خود جدا کنند. از اینرو، پارکینگ مشاع، پارکینگی است که مالکیت آن کاملا در اختیار یک نفر نبوده و همه دو یا چند نفر از مالکین این پارکینگ، به نسبت سهم خود حق استفاده از آن را خواهند داشت.

 علاوه بر این موارد، یک تفاوت دیگر پارکینگ اختصاصی و  مشاع این است که پارکینگ اختصاصی با درج شماره قطعه و متراژ در سند مالکیت مشخص می شود اما پارکینگ مشاع بصورت حق پارک یک خودرو و یا چند سهم از کل در سند آورده می شود.

در همین ارتباط بخوانید:

آیا فروش پارکینگ آپارتمان مجاز است؟

یک نظر

  1. امین

    ۲۲ آبان ۱۴۰۱ در ۸:۵۸ ب٫ظ

    اغلب توافقی است در آپارتمان ها ولی اگر درسند قید شده باشه اختصاصی میشه و کسی مزاحمت کنه قابل پیگیری است در دادسرا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …