امضای قرارداد کار و نکات مهم آن

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق قانون، نوع کار یا وظیفه‌ای که کارگر موظف به انجام آن است باید در قرارداد همراه با حقوق، ساعت کار، محل انجام کار، تاریخ انعقاد قرارداد، مدت قرارداد و سایر مواردی که به موجب عرف وجود دارند، حتما مشخص شود.
امضای قرارداد کاری

یکی از مهمترین نکاتی که در قانون و مسائل حقوقی باید به آن توجه داشت چگونگی تنظیم قرارداد است. البته در تنظیم قرارداد‌های کار هم باید نکات مهمی رعایت شود  که در غیر این صورت ممکن است برای کارگر و کارفرما مشکلاتی به وجود آید . به همین منظور در مجله دلتا نکات حقوقی که هنگام امضای قرارداد کاری باید در نظر داشت بررسی شده است.

ذکر تعهد دو طرف

در قرارداد کار باید تعهد کارگر و کارفرما ذکر شود. در صورتی میان دو طرف اختلافی به وجود آید؛ مرجع حل اختلاف بین آن‌ها ممکن است شورای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی، هیئت تشخیص حل اختلاف کاری یا هیئت حل اختلاف کارگر و کارفرما باشد.

کتبی بودن قرارداد

اولین نکته‌ای که در هنگام امضای قرارداد کار باید به آن توجه داشت کتبی یا شفاهی بودن آن است. قانون به کارگران توصیه کرده که تمام قرارداد‌ها را به صورت کتبی امضا تا اگر برای هر یک از کارگران مشکلی پیش آید بتوانند مشکل خود را در اتحادیه صنف مربوطه برطرف کنند.

قرارداد کاری

قراردادهای کار در چند نسخه باید تهیه شود؟

در ماده ۱۰ قانون کار نکات مهمی که در قرارداد‌ها باید ذکر شود مشخص شده‌ است. به موجب این قانون، نوع کار یا وظیفه‌ای که کارگر موظف به انجام دادن آن است باید در قرارداد همراه با حقوق، ساعت کار، محل انجام کار، تاریخ انعقاد قرارداد، مدت قرارداد و سایر مواردی که به موجب عرف وجود دارند،  مشخص شود.

در این قانون ذکر شده که قرارداد باید حتما در ۴ نسخه تنظیم و در اختیار کارگر،کارفرما،اداره کار محل و شورای اسلامی کار قرار گیرد.
کارفرما وظیفه دارد شرایط مناسب کار را برای کارگر خود به وجود آورد و اگر به تعهداتی که در قرارداد ذکر شده عمل نکند کارگر می‌تواند بر اساس قانون کار از کارفرمای خود شکایت کند تا کارفرما با حضور در مراجع مربوطه پاسخگو باشد.

`پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با قوانین بیمه بیکاری مطلب “بیمه بیکاری و نکات حقوقی آن” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۳۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …