رستوران هفت خوان شیراز ، حسرتی برای معماری ایرانی!

۰
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رستوران هفت خوان شیراز یکی از جلوه های مدرن معماری ایران است.
رستوران هفت خوان شیراز

رستوران هفت خوان شیراز مجموعه ای به مساحت ۱۴۰۰متر و زیربنای ۶۰۰۰ مترمربع که در قالب پنج رستوران و دو کافی شاپ بنا شده است. وجه تسمیه هفت خوان، برگرفته از داستان های شاهنامه فردوسی و به  هفت منزل و سرایی اشاره می کند که رستم برای رهایی از اسارت کیکاووس پیمود.

 به گزارش مجله دلتا، ساخت رستوران هفت خوان شیراز از سال ۱۳۸۲ آغاز و پس از هفت سال در سال ۱۳۸۹ به پایان رسید. این مجموعه تاکنون موفق به کسب افتخارات متعددی شده که از جمله آنها می توان به جایزه بهترین رستوران ایران به انتخاب سایت معتبر TripAdvisor  اشاره کرد.

رستوران هفت خوان شیراز

طراحی این مجموعه با کاربری های مختلف تطبیق داده شده و بر اساس سبک طراحی، وعده ها و غذاهای مختلفی ارائه و سرو می شود.

دکوراسیون داخلی

هر یک از بخش های هفت گانه رستوران هفت خوان، نام و کاربرد مختص به خود را دارد. خوان اول«فرود» و خوان دوم «سیندخت» نام دارد. بلیان، زریر،نوفل، گیسیا و گرسیوز ،به ترتیب خوان های سوم تا هفتم این مجموعه است.

هفت خوان شیراز

در خوان اول که دارای فضای سنتی است، انواع غذاهای سنتی ایرانی سرو می شود.در خوان دوم نیز غذاهای ایرانی به صورت بوفه آزاد ارائه می شود. خوان سوم،به فست فود اختصاص داشته و در خوان چهارم شاهد یک کافی شاپ شیک و بسیار مجلل  هستیم.

خوان پنجم، ویژگی بین المللی رستوران هفت خوان شیراز را با میز غذاهای ملل و انواع غذاهای خارجی نشان می دهد. در خوان ششم، انواع دسرها و نوشیدنی های بین الملل سرو می شود.خوان هفتم نیز به غذاهایی که به شیوه باربیکیو تهیه می شوند و سرو انواع کباب های خوشمزه اختصاص دارد.

معماریهای خاص

«دکتر ابراهیم یوسفی» فارغ التحصیل معماری داخلی از دانشگاه «مترو پولیتن» انگلستان و «مشاور هنری  هلدینگ دلتا» در گفتگو با مجله دلتا به تحلیل شیوه معماری این بنای دیدنی پرداخته است.

دکتر یوسفی با اشاره به این که هماهنگی در جلوه های بصری و تلفیق علم، هنر و عشق در طراحی این  پروژه  بیننده را  به وجد می آورد  گفت:« از سوی دیگر این اثر معماری، ما را به تامل واداشته و البته نوعی حسرت هم به همراه دارد که چرا نباید چنین آثار استانداردی در نقاط دیگر کشور و تمام ایران بزرگ نیز به چشم بخورد».

معماری

مشاور هنری هلدینگ دلتا درباره سبک معماری رستوران هفت خوان شیراز نیز معتقد است:«این مجموعه برای همه بازدیدکنندگان، نمادها و عناصر آشنایی از فرهنگ، هنر و معماری کلاسیک ایران دارد. این اتفاق جذاب ترین و چالش برانگیزترین بخش طراحی این پروژه بوده است. چالشی که در صورت تداوم می تواند دریچه های امیدبخشی را برای ایجاد یک سبک معماری مدرن با درون مایه و امضای ایرانی در صنعت ساختمان پیش چشم ما بگشاید».

معماریهای خاص

 یوسفی در پایان افزود:«طراح مجموعه هفت خوان برای خلق این اثر؛ معماری مدرن جهان و معماری کلاسیک ایران را در ظرفی ریخته و با در هم شکستن اصول معماری کلاسیک ایران، به ترکیبی مدرن دست یافته است؛ اتفاقی مهم که می توان آن را جزو معدود اتفاقات امیدبخش امروز معماری ایران دانست».

در همین ارتباط بخوانید:

خرید آپـارتمـان در شیـراز

سفر به شیراز ، به وقت اردیبهشت

خانه ای جدید با معماری سنتی

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد معماری های خاص ، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…