خرید خانه ، رهن و اجاره آپارتمان و بازار ملک روی خط مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

«مالیات خانه های خالی و ویلاهای تفریحی» عنوان خبری است از روزنامه همشهری که بررسی مطبوعات امروز را با آن آغاز می کنیم .

«مصطفی‌قلی‌ خسروی»، رئیس اتحادیه املاک استان تهران می گوید: طرح مالیات بر خانه‌های خالی از خرداد امسال اجرایی خواهد شد و وزارت راه و شهرسازی به‌ عنوان متولی اصلی اجرای این طرح در حال شناسایی خانه‌های خالی است. او با بیان این‌ که با اجرای این طرح، صاحبان ویلاهایی که خالی است باید مالیات پرداخت کنند، ادامه داد: در سامانه املاک و اسکان تمام املاک مسکونی ایران با مشخصات دقیق اعم از متراژ، کاربری و نشانی دقیق شناسایی و ثبت می‌شود.

مالیات

هر چند شناسایی خانه‌های خالی به گفته مسئولان کار راحتی نیست اما به نظر می رسد تشخیص خالی بودن بخشی از املاک برای ماموران مالیاتی آن قدرها هم دشوار نباشد. به عنوان مثال ویلاهای تفریحی یکی از این دسته املاک است که سکونت دایمی ندارند یا مالکانی که چند خانه دارند و گزارش اجاره دادن آن در سامانه معاملات ملکی وجود ندارد.

 خبری هم داریم از روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان آپارتمان‌های «به قیمت رسیده» در مناطق مصرفی ، در این خبر می خوانیم :

در میان آپارتمان‌ های مشمول ارزان‌ترین وام بانکی خرید خانه که از طریق صندوق پس‌انداز مسکن یکم پرداخت می‌شود، واحدهای بیش از ۵ سال ساخت به لحاظ قیمت ،گزینه ای مطلوب‌ ترنسبت به آپارتمان‌های نوساز و تازه ‌ساز (زیر ۵ سال) هستند. سهم آپارتمان‌های

۵تا ۱۰ سال ساخت از معاملات ماهانه مسکن به ‌طور متوسط معادل یک ‌پنجم کل معاملات است و این یعنی اقبال به این سن بنا همواره قابل‌توجه بوده است. واسطه‌های ملکی اغلب معتقدند : این گروه از آپارتمان‌ها اصطلاحا «به قیمت رسیده» هستند، به این معنا که نه  حباب قیمتی املاک نوساز و کلیدنخورده را دارند و نه آن‌قدر فرسوده شده‌اند که هزینه بازسازی آنها قابل ‌توجه باشد.

خب تقریبا” به فصل جابه جایی مستاجران نزدیک می شویم این در حالی است که روزنامه ایران ازافزایش۱۰ درصدی اجاره مسکن طی

یک سال گذشته خبر داده است، ایران می نویسد:

آمارهای بانک مرکزی از رشد ۹.۳ درصدی شاخص اجاره بهای مسکن در کل مناطق شهری در زمستان پارسال نسبت به سه ماهه مشابه سال ۹۵ حکایت دارد. شاخص بهای اجاره خانه در مناطق شهری ایران در سه‌ ماهه چهارم سال ۱۳۹۶ به عدد ۱۱۲.۶ رسید که نسبت به سه ماهه پاییز معادل ۲.۷ درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال ۹۵ ،۹.۳ درصد افزایش یافت. متوسط شاخص بهای خانه اجاره‌ ای در سال ۱۳۹۶ بر اساس سال پایه ۱۳۹۵ نسبت به متوسط سال ۹۵ برابر ۸.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین افزایش ۴۰‌درصدی قیمت خانه  را هم روزنامه آرمان امروز به آن پرداخته است . این روزنامه می نویسد:

قیمت خانه در برخی مناطق شهر تهران افزایش  ۴۰‌درصدی داشته است، اما نرخ‌ها در بافت‌های فرسوده رشد چندانی نداشته اند.

2 24 خرید خانه ، رهن و اجاره آپارتمان و بازار ملک روی خط مطبوعات

با این حال باوجود مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق مسکن یکم از هشت به شش‌درصد و افزایش دوره بازپرداخت آن در بافت‌های فرسوده،‌ مدیرعامل بانک مسکن پیش‌بینی کرده که تقاضا در بازار مسکن افزایش می‌یابد.

همچنین ، رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران نسبت به خروج ترامپ از برجام موضعگیری کرد و خواستار آن  شد که مردم عجولانه وارد بازار نشوند، چراکه همین شتابزدگی عامل افزایش قیمت‌ها در بازار می‌شود.

بررسی مطبوعات امروز را به پایان می بریم اما خبر قابل توجه که مدت ها است اجرای آن هر بار به تعویق می افتد مالیات خانه های خالی است که در روزنامه همشهری منتشر شده است . حال باید دید که در نهایت این طرح امسال اجرا می شود یا نه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…