فریب در ازدواج

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وقوع جرم فریب در ازدواج فقط از سوی زوجین قابل تحقق است. خانواده دوطرف یا دوستان و اقوامی که هنگام خواستگاری یا عقد، دروغی نسبت داده باشند و حتی عقد بر مبنای آن واقع شده باشد، از شمول فریب در ازدواج خارج است
شکایت فریب در ازدواج

فریب یا تدلیس در ازدواج، از مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعات حقوق کیفری خانواده است. البته باید در نظر داشت شکایت فریب در ازدواج ، در صورتی در دادگاه قابل قبول است که طرفی که مدعی است فریب خورده است، از موضوع اطلاع نداشته باشد. در خصوص چگونگی شکایت و مجازاتی که برای این جرم در نظر گرفته شده، در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

مفهوم فریب در ازدواج

تدلیس به معنی برعکس جلوه دادن واقعیت و بیان نکردن تمام حقایق است. تدلیس در ازدواج، با توجه به نقش مهم خانواده در جامعه و آسیبی که فریب در ازدواج به اساس زندگی زناشویی وارد می‌کند، دارای ضمانت اجرای کیفری است و مجازات شش ماه تا دو سال حبس برای آن در نظر گرفته است. اگر یکی از زوج‌ها، هنگام خواستگاری و عقد ازدواج، طرف مقابل را به تحصیلات عالی، شغل و موقعیت خاص اجتماعی، مجرد بودن یا هر موضوع دیگری که خلاف واقع است، فریب دهد و عقد ازدواج بر مبنای این فریب شکل گرفته باشد، با رعایت همه این موارد، فریب یا تدلیس در ازدواج، محقق شده و طرفی که فریب خورده است، حق طرح شکایت ، در دادسرای محل وقوع عقد نکاح را دارد.

بنابراین شرایط تحقق جرم فریب در ازدواج عبارتند از:
۱. غیر واقعی جلوه دادن واقعیت و یا اظهارات خلاف واقع موثر در ازدواج
۲. آگاهی و تعمد در بیان مسائل غیر واقعی به منظور فریب در ازدواج
۳. شکل‌گیری عقد بر مبنای فریب انجام شده باشد

فریب در ازدواج

نحوه شکایت فریب در ازدواج

حق شکایت فریب در ازدواج، از زمان اطلاع زن یا مرد فریب‌خورده معمولا فوریت دارد. در عرف، فوریت کوتاه‌ترین زمان ممکن در طرح شکایت فریب در ازدواج است. برای شکایت کیفری فریب در ازدواج، دادسرای محل وقوع جرم که در این گونه موارد، دادسرای محل وقوع عقد ازدواج است، صلاحیت رسیدگی به موضوع را دارد. همچنین طرح دادخواست حقوقی فسخ ازدواج به دلیل تدلیس در ازدواج نیز در دادگاه خانواده محل اقامت خوانده، امکان‌پذیر است.

نحوه اثبات فریب

۱. استناد به محتویات عقدنامه یکی از موارد اثبات تدلیس در ازدواج است. به عنوان مثال در عقدنامه ممکن است شغل زوج، پزشک درج شده باشد و بعدا مشخص شود که وی پزشک نبوده و عقد ازدواج بر این اساس شکل گرفته باشد.

۲. شهادت شهود عقد و یا افرادی در جلسه خواستگاری که توافقات انجام شده حاضر بوده‌اند.

۳. اقرار زن یا مردی که متهم به فریبکاری و تدلیس شده‌اند.

فریب در ازدواج

برای طرح شکایت تدلیس در ازدواج مدارک زیر لازم است:
• شناسنامه و کارت ملی
• سند ازدواج یا رونوشت آن از دفتر خانه ازدواج
• استشهادیه شهود
• فیلم عقد یا خواستگاری در صورت وجود
• وکالتنامه وکیل

وقوع جرم فریب در ازدواج فقط از سوی زن و مرد قابل تحقق است. خانواده‌ها، دوستان یا اقوامی که هنگام خواستگاری یا عقد، دروغی نسبت داده باشند و حتی عقد بر مبنای آن واقع شده باشد، مشمول مجازات فریب در ازدواج نمی‌شوند و امکان طرح شکایت فریب در ازدواج بر علیه این اشخاص وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مدت زمان طلاق توافقی “مدت زمان طلاق توافقی چقدر است؟” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۷:۱۷ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …