شوشتر؛ شهر شگفتی‌های تاریخ ایران

۱۱
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شوشتر کجاست ؟ شوشتر شهر رمز و راز تاریخ ایران و جزو اولین شهرهای تمدن ایران است. شگفت‌زده شدید؟ هنوز تمام نشده‌ است.
جاذبه های دیدنی شوشتر

با ما در مجله دلتا همراه باشید تا برخی از جاذبه های دیدنی شوشتر را به شما معرفی کنیم. اگر از دیدن شکوه تاریخ تمدن ایران لذت می‌برید، شوشتر شهری است که می‌تواند بهترین مقصد برای سفر بعدی شما باشد.

شوشتر کجاست ؟

شوشتر یکی از شهرهای استان خوزستان، واقع در جنوب غرب ایران است. این شهر در فاصله ۹۰ کیلومتری اهواز، مرکز خوزستان قرار دارد. قدمت شوشتر به اولین تمدن‌ ایران، یعنی تمدن عیلام می‌رسد. شوشتر احتمالا همان شهری است که در تمدن عیلام، با نام آدامدن شناخته می‌شد. حفاری‌ها و اکتشافات باستانی در شوشتر، نشان‌دهنده این است که قدمت زندگی انسان در شوشتر به ده‌هزار سال پیش برمی‌گردد.

جاذبه های دیدنی شوشتر

گذر دو رود مهم و پرآب ایران، یعنی کارون و دز، تاثیر زیادی در تاریخ و آثار باستانی شوشتر گذاشته‌ است. رونق کشاورزی، در تاریخ و پرآب بودن این شهر، باعث ایجاد سازه‌های آبی قابل توجهی شده‌اند. بسیاری از باستان‌شناسان دنیا از آن به عنوان شاهکار مهندسی باستانی جهان یاد می‌کنند. جاذبه های دیدنی شوشتر به سازه‌های آبی آن ختم نمی‌شود. شوشتر، جاهای دیدنی دیگری هم دارد که در ادامه درمورد آن‌ها صحبت خواهیم‌کرد.

سازه های آبی شوشتر از جاذبه های دیدنی شوشتر

سازه های آبی شوشتر

یکی از جاذبه های دیدنی شوشتر این سازه‌های بی نظیر هستند. سیستم آبیاری و آبرسانی پیشرفته شوشتر در دوره باستان، برای همه باستان‌شناسان شگفت‌انگیز است. در مجموع می‌توان ۱۳ سازه آبی مستقل را در شوشتر شناسایی کرد که مجموعه این سازه‌های آبی در سال ۲۰۰۹، به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده‌اند. این سازه‌های آبی شامل پل، بند، آسیاب، آبشار و کانال‌هایی هستند که برای مدیریت ذخایر آبی و آبرسانی به زمین‌های کشاورزی احداث شده‌بودند.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

در فاصله ۱۰ کیلومتری از مسیر دزفول به شوشتر، آرامگاه یعقوب لیث قرار گرفته است. قدمت این آرامگاه کهن به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. گنبد این آرامگاه به شکل مخروطی دندانه‌دار و از بهترین نوع گنبدهای مخروطی شکل محسوب می‌شود. آرامگاه یعقوب لیث صفاری یکی از تاریخی‌ترین جاذبه های گردشگری شوشتر است.
آرامگاه یعقوب لیث صفاری از جاذبه های دیدنی شوشتر

باغ خان شوشتر از جاذبه های دیدنی شوشتر

باغ خان، در نزدیکی بافت قدیمی شهر تاریخی شوشتر قرار دارد. در این محوطه با مساحتی برابر با ۱۶۰۰ مترمربع، درختانی به صورت منظم کاشته شده‌اند. این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ های خان از جاذبه های دیدنی شوشتر

قلعه سلاسل

قلعه سلاسل، یکی از اجزای سازه‌های آبی شوشتر به‌حساب می‌آید. البته نقش قلعه سلاسل در تاریخ شوشتر، صرفا کنترل و هدایت آب نبوده‌ است. این قلعه هم مانند همه قلعه‌های تاریخی دیگر، وظیفه دفاع از شهر را برعهده داشته‌ است. جالب است بدانید که قلعه سلاسل، از زمان ساخت در دوره هخامنشیان تا دوره نادرشاه افشار، برای حکمرانی محلی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
قلعه سلاسل از جاذبه های دیدنی شوشتر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، تنگه شیرز؛ طبیعتی با میلیاردها سال قدمت را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. سیداحمدامیر

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۲۴ ق٫ظ

    آرامگاه یعقوب لیث ۱۰کیلومتری دزفول وازتوابع دزفول میباشد وارتباطی باشوشتر ندارد

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۲۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۴۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۳ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

    • زهرا توانا

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۱۳ ب٫ظ

      با سلام و احترام. سپس از همراهی شما.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۳۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۰ ب٫ظ

  7. مسعود

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۴:۰۲ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  8. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۶ ب٫ظ

  9. روزبهانی

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ در ۸:۵۶ ق٫ظ

    منطقه دیدنی وآباد

    پاسخ

  10. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۵:۰۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…