وظایف سردفتران ازدواج و طلاق

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در قانون برای دفاتر رسمی ازدواج و طلاق تکالیف بسیاری معین شده که در صورت تخطی از آن‌ها برای سردفتر مجازات در نظر گرفته شده است.
وظایف سردفتران

رعایت قوانین و مقررات ثبت ازدواج و طلاق از جمله تکالیف انتظامی سردفتران ازدواج و طلاق است که عدم رعایت آن‌ها موجب تعقیب انتظامی متخلف است. در این نوشتار به بررسی وظایف سردفتران دفاتر رسمی ازدواج و طلاق می‌پردازیم. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

وظایف سردفتران ازدواج

۱. دریافت گواهی پزشکی معتبر مبنی بر عدم اعتیاد به مواد مخدر، عدم ابتلا به بیماری‌های مسری و واکسیناسیون زوج‌ها، قبل از ثبت ازدواج (فهرست بیماری‌های مورد نظر قانون از سوی وزارت بهداشت به دفاتر اعلام می‌شود.)
۲. کسب مجوز وزارت کشور قبل از ثبت ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی باید،
۳. قبل از ثبت ازدواج مجدد مردان متاهل، حکم صادره از سوی دادگاه خانواده در خصوص اجازه ازدواج مجدد مطالبه شود.

وظایف سردفتران

تکالیف سردفتران طلاق

۱. در ثبت طلاق گواهی عدم امکان سازش دریافت شود.
۲. در ثبت طلاق گواهی معتبر پزشکی مبنی بر بارداری یا عدم بارداری زن مطالبه و بایگانی شود. البته طبق قانون در صورت اتفاق نظر زن و مرد مبنی بر داشتن جنین، نیازی به دریافت گواهی تائیدیه بارداری نیست. ولی در صورت اظهار زن و مرد بر عدم بارداری و یا اختلاف نظر آن‌ها، مطالبه گواهی پزشکی ضروری است.
۳. در ثبت طلاق‌های مستند به آراء صادره در خارج از کشور، باید تنفیذ آرای مزبور را از مراجع ذی صلاح داخل کشور درخواست و سپس اقدام به ثبت طلاق کنند.

تخلفات سردفتران ازدواج و طلاق

قانون در صورت تخلف از تکالیف و وظایف قانونی برای سردفتران مجازات تعیین کرده است. یکی از مجازات‌هایی که بدون در نظر گرفتن شرایط ارتکاب و سابقه تکرار تعیین شده، محرومیت از اشتغال از سردفتری است. علاوه بر این، در صورت تخلف مجازات‌های دیگری در قوانین مختلف برای سردفتران پیش‌بینی شده است. به طور مثال اگر سردفتر به عنوان عاقد، در عقد ازدواج افراد قبل از رسیدن به سن قانونی، تاثیر مستقیم داشته باشد، به مجازات حبس بیش از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با اهمیت شناسنامه در ازدواج، مطلب “وضعیت حقوقی شناسنامه در عقد ازدواج” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …