چرا مسکن دوباره گران شد؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناسان مهم‌ترین علت رشد قیمت مسکن را افزایش نقدینگی و رشد قیمت مصالح ساختمانی می‌دانند.
جدیدترین قیمت مسکن در تهران

در شرایطی که قدرت خرید متقاضیان مسکن روزبه‌روز در حال کاهش است، گزارش بانک مرکزی از جدیدترین قیمت مسکن در تهران از افزایش‌ قیمت‌ها در ماه‌های دی و بهمن حکایت دارد. کارشناسان می‌گویند مهمترین دلیل رشد قیمت مسکن افزایش نقدینگی و رشد قیمت مصالح ساختمانی است.

به گزارش مجله دلتا بسیاری از مشاوران املاک وارد شدن میانگین قیمت مسکن به کانال ۱۴ میلیون تومان را ترس فروشندگان از فروش مسکن می‌دانند. اما کارشناسان تحلیل‌های متفاوتی از رشد قیمت مسکن در دوره‌ای که قدرت خرید مسکن کاهش یافته دارند.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی

فردین یزدانی دبیر علمی طرح جامع مسکن چند دلیل مهم را بر رشد قیمت مسکن دخیل دانسته و می‌گوید: اولین دلیل رشد قیمت مسکن افزایش قیمت مصالح ساختمانی به خصوص میلگرد و آهن در چند ماه گذشته است. چرا که بر هزینه تمام‌شده مسکن می‌افزاید.

روند صعودی قیمت دلار، عامل دیگری است که دبیر علمی طرح جامع مسکن در افزایش نقدینگی در جامعه موثر دانسته و اظهار می‌دارد: اگر نقدینگی در جامعه افزایش نمی‌یافت قیمت مصالح ساختمانی بالا نمی رفت. در اقتصادی که رشد منفی دارد قطعا ورود نقدینگی می‌تواند نگران کننده و در هر بخشی به خصوص مسکن تورم‌زا باشد. هم‌اکنون سرمایه‌گذاری ملکی امن‌ترین نقطه برای سرمایه گذاری و تبدیل سرمایه به دارایی است.

افزایش تقاضا

حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزایش مراجعات در دی و بهمن را دلیل رشد قیمت مسکن دانسته و می گوید: انتخابات مجلس شورای اسلامی باعث شد تا متقاضیان واقعی خرید مسکن و متقاضیانی که قصد سرمایه‌گذاری داشتند در دی‌ماه و بهمن‌ماه و قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی به بازار مسکن مراجعه کنند و این موضوع موجب رشد معاملات و قیمت مسکن شد.

وی تاکید می‌کند: پیشوازی متقاضیان مسکن از خرید مسکن چه برای خرید و چه برای سرمایه‌گذاری باعث شد تا بعد از افزایش تعداد معاملات مسکن، مالکان با مشاهده افزایش تقاضا، قیمت‌های خود را بالا ببرند.

ترس از کاهش ارزش پول ملی

از سوی دیگر حسن محتشم رئیس سابق انجمن انبوه سازان با اشاره به بیم متقاضیان مسکن از رشد قیمت در سال ۹۹ بیان می‌کند: ترس از کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا بخشی از سرمایه‌ها به سمت مسکن کوچ کند.

او در ادامه می‌گوید: همواره با نزدیک شدن به پایان سال متقاضیان واقعی خرید مسکن و سرمایه‌گذاران ملکی تلاش می‌کنند که به تورم سال آینده برخورد نکنند و به همین منظور در تدارک خرید مسکن در ماه‌های پایانی سال برمی‌آیند. وقتی این تفکر وجود دارد و بازار مسکن نیز به این روند عادت کرده، میزان مراجعات و معاملات افزایش می‌یابد و به تبع آن قیمت مسکن نیز رشد می‌کند.

براساس این گزارش، این روزها عبور نقدینگی از مرز ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان، افزایش نرخ ارز و قیمت مصالح ساختمانی و حتی جو روانی بازار مسکن کافی است تا جدیدترین قیمت مسکن در تهران متاثر از این عوامل، به سمت افزایش خیز بردارد.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۵۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…