نکات حقوقی در تنظیم مبایعه‌نامه

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مبایعه‌نامه قراردادی است که میان فروشنده و خریدار تنظیم و در آن مالی در برابر دریافت عوض یا قیمت فروخته می‌شود.
تنظیم مبایعه‌نامه

مبایعه‌نامه قراردادی است که معامله (بیع) انجام شده در آن ثبت می‌شود. «بیع» به قراردادی گفته می‌شود که بر اساس آن مالی را به کسی می‌فروشند. به بیانی دیگر، مبایعه‌نامه قراردادی مکتوب است که میان دو طرف معامله (فروشنده و خریدار) تنظیم و در آن مالی در برابر دریافت عوض یا قیمت فروخته می‎شود. در این نوشتار چگونگی تنظیم مبایعه‌نامه را شرح می‎دهیم. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

تنظیم مبایعه‎نامه برای وراث

در مورد املاکی که مالک آن فوت شده باشد، در صورتی می‌توان ورثه مرحوم یا مرحومه را به عنوان طرف قرارداد شناخت که ورثه دارای گواهی حصر وراثت معتبر از مراجع قضایی باشند. در متن گواهی حصر وراثت می‌بایست مشخصات ملک مورد نظر قید شود؛ مگر اینکه در آن نوشته شود که ورثه مذکور وارث تمام دارایی‌های متوفی هستند. در این صورت باید ابتدا مشخصات شخص متوفی و سپس مشخصات وراث به همراه شماره، مشخصات و تاریخ گواهی حصر وراثت در قرارداد قید شود. ضمن این که ورثه نمی‌توانند برای شخص متوفی مالی را خریداری کنند؛ یعنی شخص متوفی را نمی‌توان به عنوان خریدار تلقی کرد.

بعد از نوشتن مشخصات طرف‌های قرارداد، باید آدرس و شماره تلفن هر یک از دو طرف نوشته شود تا در صورت لزوم بتوان به آن رجوع کرد.

مبایعه‌نامه

تنظیم مبایعه‌نامه در بخش اشخاص حقوقی

همه اشخاص می‌توانند به عنوان نماینده حقوقی شرکت‌ها، نهادها، ارگان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی و… معرفی و در قرارداد به عنوان طرف معامله شناخته شوند. در این خصوص لازم است موارد زیر رعایت شود.

۱. کلیه شرکت‌ها باید دارای اساسنامه و روزنامه رسمی و مجوزهای لازم باشند و مشخصات مدارک در قرارداد قید شود.

۲. طرف قراردای که به عنوان نماینده یک شرکت معرفی می‌شود یا باید عضو هیئت مدیره شرکت باشد یا از طرف هیئت مدیره وکالت داشته باشد. شرایط وکالتنامه نیز باید به طور دقیق طبق شرایط و ضوابطی که برای اشخاص حقیقی گفته شد رعایت شود.

۳. کلیه نهادها و مراکز دولتی، خصوصی و ارگان‌ها باید مجوز داشته باشند و نماینده یا باید مدیرعامل باشد یا از جانب مدیرعامل وکالت داشته باشد.

۴. ارگان‌ها و نهادهای دولتی باید مجوز خرید داشته باشند و نماینده باید مجوزهای لازم را ارائه کند تا تنظیم‌کننده قرارداد آن را در متن درج کند.

۵. در بند «طرف‌های قرارداد» می‌بایست ابتدا مشخصات شخص حقوقی قید شود و سپس توضیح داده شود که این ملک برای فلان نهاد یا شرکت یا ارگان خریداری شده است. در این موارد باید شماره مجوزها و مدارک قید شود و شخص حقوقی به عنوان نماینده قانونی و یا وکیل نماینده قانونی به امضای قرارداد اقدام کند.

۶. در مورد اشخاص حقوقی نیز لازم است پس از درج مشخصات دقیق، آدرس و تلفن آن شرکت، ارگان یا سازمان قید شود که در صورت لزوم به آن رجوع شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط صدور سند شش دانگ برای املاک قولنامه “صدور سند شش دانگ برای املاک قولنامه ای” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …