کرونا، پرسش های متداول

۳۱
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از زمانی که ویروس کرونا به ایران رسیده، سوالات زیادی برای افراد مطرح شده و شایعات بسیاری هم شکل گرفته است. در این مطلب به تعدادی از رایج‌ترین سوالات درباره کرونا پاسخ داده‌ایم.
سوالات درباره کرونا

این روزها همه درباره ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری از‌ آن صحبت می‌کنند. در این میان، شایعات زیادی هم شکل می‌گیرد که باعث نگرانی و حتی گمراهی افراد می‌شود. در این مطلب مجله دلتا، تعدادی از این شایعات را بررسی می‌کنیم و به تعدادی از متداول‌ترین سوالات درباره کرونا پاسخ می‌دهیم.

۱. با ماسک می‌توانیم مانع انتقال ویروس شویم؟

یکی از متداول‌ترین سوالات درباره کرونا این است که اگر ماسک بزنیم می‌توانیم مانع انتقال ویروس شویم یا خیر. پوشیدن ماسک‌های معمولی یا فیلتردار حس امنیت بیشتری به ما می‌دهد؛ اما اغلب به شکل صحیح از ماسک استفاده نمی‌کنیم و ممکن است خود ماسک به یک منبع انتقال ویروس تبدیل شود. ماسک‌های معمولی جراحی جلوی انتقال ویروس را نمی‌گیرند؛ آن‌ها بسیار ریز هستند و از منافذ این ماسک‌ها عبور می‌کنند. اما از آن‌جا که دوره نهفته بیماری کرونا حداقل دو هفته است، بهتر است همه افراد در مکان‌های عمومی از ماسک مناسب استفاده کنند؛ به این طریق جلوی انتشار ناخواسته ذرات بزاق آغشته به ویروس در محیط و سرایت بیماری به دیگران گرفته می‌شود. اگر به هر دلیل از این ماسک‌ها استفاده می‌کنید، به آن‌ها دست نزنید و هر دو ساعت یک‌بار آن‌ها را عوض کنید. یادتان باشد که ماسک‌های استفاده شده را در سطل زباله در دار بیندازید.

استفاده صحیح از ماسک

۲. مالیدن محلول حاوی الکل یا کلر روی بدن ویروس کرونا را می کشد؟

خیر، مالیدن الکل و سایر محلول‌های ضدعفونی‌کننده روی بدن، باعث مرگ ویروس‌هایی نمی‌شود که پیش‌تر وارد بدن شده‌اند. از طرفی، استفاده بی‌رویه از این محلول‌ها باعث آسیب به قسمت‌های حساس بدن مانند لب‌ و چشم‌ها می‌شود. برخی از این محلول‌ها صرفا باید در ضدعفونی کردن سطوح محیط استفاده شوند؛ همچنین از ترکیب الکل‌های صنعتی و آب به هیچ عنوان برای ضدعفونی کردن محیط یا بدن استفاده نکنید.

در مواقعی که به آب و صابون دسترسی نداریم، بهترین جایگزین، ضدعفونی‌کننده‌های الکل است؛ البته کارایی این ضدعفونی‌کننده‌ها هم به غلظت الکل موجود در محصول وابسته است. به توصیه متخصصان، محصولی که بین ۶۰ تا ۹۵ درصد آن متشکل از الکل باشد، انتخابی مناسب و ایده‌آل برای تمیزکردن دست‌ها است.

۳. ویروس کرونا روی بسته‌های پستی باقی می‌ماند؟

بهتر است وقتی به بسته‌های پستی و وسایل خارج از منزل یا عمومی دست می‌زنید،‌ مراقب باشید. حتما بعد از لمس این وسایل،‌ دست خود را با آب و صابون بشویید یا ضدعفونی کنید. دست آلوده‌ را به صورتتان نزنید. به گفته مجله پزشکی Medical News Today، ویروس‌های کرونا می‌توانند بین ۲ ساعت تا ۹ روز به‌صورت عفونی باقی بمانند.

سوالات رایج درباره کرونا

 

۴. حیوانات خانگی به ویروس کرونا مبتلا یا ناقل آن می شوند؟

یکی از رایج‌ترین سوالات درباره کرونا این است که حیواناتی مانند سگ و گربه هم می‌توانند به کرونا مبتلا شوند یا ناقل آن باشند. هم اکنون هیچ نشانه ای مبنی بر انتقال ویروس از حیوانات خانگی به انسان وجود ندارد. با این حال، همیشه پس از تماس با حیوانات خانگی، دست‌های خود را بشویید تا از انتقال احتمالی سایر بیماری‌‌های مشترک میان انسان و حیوان در امان بمانید.

۵. واکسن‌های ذات‌الریه یا آنفولانزا تاثیری بر کرونا دارند؟

خیر، ویروس کووید ۱۹؛ گونه جدیدی از خانواده ویروس‌‌های کرونا است؛ پس واکسن‌های دیگر نظیر واکسن آنفولانزا و ذات‌الریه تاثیری بر آن ندارند. دانشمندان در حال تلاش برای ساخت واکسن برای این ویروس هستند؛ اما این فرایند زمان‌بر است. پس تا آن موقع، پیشگیری از کرونا با توجه به توصیه‌های بهداشتی و مراقبت از خود، بهترین کار است.

علائم کرونا

۶. با مصرف سیر می‌توان از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کرد؟

خیر، سیر ماده غذایی بسیار باارزشی است و خواص ضدباکتری دارد؛ اما  شواهدی مبنی بر تاثیر مصرف سیر بر پیشگیری یا درمان ویروس کووید ۱۹ وجود ندارد. در واقع ویروس‌ها موجودات زنده به حساب نمی‌آیند؛ پس موادی مانند سیر و نمک با خاصیت ضدباکتری، روی آن‌ها اثری ندارند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با این بیماری، “کرونا برای مردان خطرناک‌تر است یا زنان؟” را مطالعه کنید.

در این مطلب سعی کردیم به تعدادی از مهم‌ترین و متداول‌ترین سوالات درباره کرونا که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده پاسخ دهیم؛ بعد از خواندن مطلب اگر سوال و نظری داشتید با ما در میان بگذارید.

۳۱ دیدگاه

  1. فرزاد

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۰ ب٫ظ

    من کاری ندارم که کسی پیام مرا بخونه یانه، شمادکتران زحمت کش کشور ایران درمیان افراد مبتلا به کرونا کسانی بیمارهستن دارویی دربین گیاهان کوهی وجود دارد که بعضی سمی وبعضی حتی سرطان رابهبودمیدهد گیاه بدون سمی را ازهر کدام گیاه به عنوان سبزی به فرد بیمار بخورانید تاببینید کدام داروموثرترمیباشد ازماگفتن من ژ نتیک رادرکنکور ۲۰ زدم ولی بعدازکنکوریک چشمم

    پاسخ

  2. علی

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۸ ب٫ظ

    سلام.عذر میخوام.میخواستم بدونم علائم کرونا به صورت پایدار و پیوسته هستند یا میتونن منقطع هم باشن؟دراین مورد هیچ مطلبی پیدا نکردم تو هیچ جا.ینی امکانش هست یک نفر بیمار شده باشه و برای مثال در طول روز ۲ یا ۳ ساعت تب داشته باشه.یا فقط چند ساعت گلو درد داشته باشه و بعد هم بهبود پیدا کنه؟همینطور تنگی نفس هم ممکن هست منقطع باشه و فقط ساعتی از روز یابرخی روز های هفته باشه؟

    پاسخ

  3. سمیرا

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ در ۸:۰۲ ب٫ظ

    سلام. ببخشید یکی از اشناها رفته بود تفریح. شب زیر پتو عرق میکرده.‌بیرون میومده سردش میشده.‌گلوشم یکم‌خشک شده بوده.بعد میخوابه به سختی. صبح تنگی نفس یکم‌میگیره.‌میرن بیمارستان دکتر گفته نه اون چیزی که فکر میکنید نیست. انتی بیوتیک و شربت حساسیت داده بوده. بعد از بیمارستان اومدن یکم‌حالش بدتر بوده.‌رفتن پیش دکتر بهتر در مطب. گفته نه چیزی نیس . گلوت عفونت داره و…. سرم و دوتا امپول هم نوشته براش. همونجا زده. بعد چون اشنا بوده دکتره زنگ میزنه به پدرش میگه سیگاریا قلیون میکشه؟ گفته بله. تفریحی. گفته اگر این سرم رو که زده تا فردا تنگی نفس و .. خوب نشدزنگ بزنید تا بیام خونه ببینمش. و ازمایش اورژانسی هم نوشتم براش. که بره ازمایش بده. بعد تا سرم رو زده بوده نفس تنگی و تپش قلب و عرق کردنش و استرسش از بین رفته. دیگه لازم نشده به دکتر زنگ بزنن.ولی انتی بیوتیک و حساسیت رو داره مصرف میکنه.الان سه چهار روز داره میگذره . ولی نه تب داره.‌نه تپش قلب. نه استرس.مشکلی نداره. ولی میگه اتاقمو جدا کردم میترسم کرونا داخل بدنم باشه ولی با سرم و امپول یکم بهتر شده باشم. در صورتی که از وقتی سرم زده هیچ مشکلی نداره. بنظرتون مشکلی هست؟

    پاسخ

  4. پارسا

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۴ ب٫ظ

    با سلام
    اگر بسته سیگار را با آب و مایع دستشویی بشوییم صدعفوتی می شود؟

    پاسخ

  5. frzan_dhq

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ در ۲:۰۲ ب٫ظ

    انجام جراحی بینی در شرایط وجود کرونا مسئله ای دارد یا خیر ؟

    پاسخ

  6. محسن

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ در ۰:۳۳ ق٫ظ

    سلام الان چند روزه گلو و لبم خشک میشه آیا خشک شدن گلو و لب هم علائم کروناست؟

    پاسخ

    • مریم تیغ نورد

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ در ۵:۳۴ ب٫ظ

      سلام
      یه قطعیت نمیشه گفت که علائم ابتلا به کرونا است.
      پیشنهاد می شود، مطالب مربوط به کرونا را در سایت مطالعه کنید.

      پاسخ

  7. مرتضی

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۱ ب٫ظ

    سلام ببخشید یک سوال پیش اومده برام
    کسی که کرونا میگیره
    ۱۴ روز طول میکشه تا علائمش معلوم شه؟یا تست معلوم شه؟

    پاسخ

  8. سیدمهدی

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ در ۸:۱۸ ب٫ظ

    ایا بیرون رفتن به صورتی که باهیچ اجتماعی وفردی ارتباطی نداشته باشیم ایا این باعث آلودگی ما آلودگی دیگران میشود یانه؟

    پاسخ

  9. سید

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ در ۸:۱۵ ب٫ظ

    ایا بیرون رفتن از خانه بدون هیچ ارتباطی با دیگران به صورتی حال و هوای ما عوض بشه باعث آلودگی آلوده کردن دیگران میشود یانه؟

    پاسخ

  10. نغمه عليپور

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ در ۴:۱۳ ق٫ظ

    من سه روزه فقط گلو درد دارم هیچ علائم دیگه ای ندارم ولی گلوم میسوزه و به گوشم میزنه این میتونه نشونه کرونا باشه ایا به دکتر مراجعه کنم یا تو خونه بمونم؟

    پاسخ

    • مریم تیغ نورد

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۳۸ ب٫ظ

      سلام
      گلو درد صرفا نشانه ابتلا به کرونا نیست، بخصوص که الان شما علائم دیگری مانند گوش هم درد دارید.
      به پزشک مراجعه کنید و نگران نباشید.

      پاسخ

      • اسی

        ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ در ۵:۴۷ ب٫ظ

        سلام من.حالت تهوع دارم باگلودردشدیدعلایم چی میتونه باشه البته بی حالم هستم سرفه وتب ندارم

        پاسخ

    • ناشناس

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۶:۲۶ ب٫ظ

      من چندروزیه بینیم میسوزه بعضی موقع سردرددارم تازگی لرزهم میکنم ولی سرفه تب ندارم ایا این علایم کروناست

      پاسخ

  11. Behnam

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۲۹ ب٫ظ

    اگربا کسی که مشکوک به کرونا هست از فاصله ی کمتر از یک متر صحبت کنیم برای پیشگیری چ کاری انجام بدیم؟

    پاسخ

    • مریم تیغ نورد

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۲ ب٫ظ

      سلام
      پیشنهاد میکنم دیگر مطالب سایت در مورد کرونا را مطالعه کنید.

      پاسخ

  12. ص

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۲۰ ق٫ظ

    بنده نه طب دارم نه سرفه حتی طب ۳۴ هست
    ولی از دیروز تنگی نفس دارم
    عبائم کروناست

    پاسخ

    • مریم تیغ نورد

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۴ ب٫ظ

      سلام
      توصیه می شود برای بررسی وضعیت جسمانی خود به پزشک مراجعه کنید.

      پاسخ

      • مصطفی

        ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۴:۲۹ ق٫ظ

        سلام وقت شما دکتر و مشاور عزیز بخیر خداوند عمر با عزت به شما بدهد
        من چند روز یه و رم معده دارم تا الان فکر میکردم نفس تنگیه ولی فهمیدم که از معده ام بوده چونکه رفتم دکتر تست کرونامم منفی بود الان چند روز و شبیه به علت تصادف و امروز هم سرقت ماشینم تپش قلب دارم و به گلویم میزنه و احساس خفگی میکنم این از چیه به نظرتون من آدمی بشدت استرسی و ترسو در مورد بیماری هستم

        پاسخ

  13. وحید

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۱:۲۳ ق٫ظ

    سلام پدرم تب ۲ روز و سرفه و تنگی نفس و لرز دکتر اوردیم سرم زد الان تب نداره لرز نداره ولی سرفه و تنگی نفس داره ولی کمتر از روزای اول میخواستم بدونم باید چیکار کنم

    پاسخ

    • مریم تیغ نورد

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۷ ب٫ظ

      سلام
      پیشنهاد می شود تست کرونا انجام دهید.

      پاسخ

  14. علیرضا

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ در ۲:۵۹ ق٫ظ

    سلام خواهرم ده روز تب کرده ویکسره چرت میزنه میگیم خوابت میاد میگه نه ولی همش چرت میژنه بعدش صورتش همش خال خال شده زبون ولثه اش همش آبله زده سردردداره وتب ولی سردردش دورتادورسروصورت هستش چیزی نمیتونه بخوره میترسیم بیمارستان ببریم آیاکرونا داره یانه سرماخوردگی راستی شب اول که اینجوری شداضهال وتب کرده بود

    پاسخ

    • مریم تیغ نورد

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۵۶ ب٫ظ

      با سلام
      هر علائمی نشانه بیماری کرونا نیست،لطفا جهت بررسی وضعیت شون به دکتر مراجعه کنید

      پاسخ

  15. مجید یعقوبی

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۱ ب٫ظ

    سلام ماسک‌های یک بار مصرف بعد از استفاده با اسپری الکل یا محلول ضدعفونی کنیم مجددا قابل استفاده است یا تاثیری ندارد ؟

    پاسخ

  16. Yousrf

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۵۳ ق٫ظ

    ممنون از اطلاع رسانیتون
    فقط یک سوال
    اینکه اگر کسی بدون تب و علایمی که گفتین فقط دچار تنگی نفس ودرد در قفسه سینه بشه، احتمال کرونا هست؟

    پاسخ

  17. مسعود

    ۸ اسفند ۱۳۹۸ در ۱:۱۵ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

    • صدف فرزانه

      ۹ اسفند ۱۳۹۸ در ۷:۱۴ ب٫ظ

      🙂

      پاسخ

  18. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۴۰ ب٫ظ

    عالی بود سپاس

    پاسخ

    • صدف فرزانه

      ۹ اسفند ۱۳۹۸ در ۷:۱۶ ب٫ظ

      خواهش میکنم 🙂

      پاسخ

      • Yousef

        ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۵۴ ق٫ظ

        ممنون از اطلاع رسانیتون
        فقط یک سوال
        اینکه اگر کسی بدون تب و علایمی که گفتین فقط دچار تنگی نفس ودرد در قفسه سینه بشه، احتمال کرونا هست؟

        پاسخ

      • مممم

        ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ در ۶:۲۳ ب٫ظ

        سلام دود سیگار فرد کرونایی باعث ابتلا به کرونا میشه؟

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…