آیا فروش پارکینگ آپارتمان مجاز است؟

۵
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا فروش پارکینگ آپارتمان مجاز است؟

این روزها شهرها در مقایسه با سال های قبل شلوغ تر شده و مردم بیشتر به شهرنشینی و به تبع آن، آپارتمان نشینی روی آورده اند. در کنار این موضوع به تعداد ماشین ها نیز افزوده شده و طبیعتا همه ی آپارتمان ها و خانه ها دارای پارکینگ نیستند. بنابراین برخی از کسانی که پارکینگ ندارند، به دنبال محلی برای پارک خودروی خود می گردند. اینجاست که موضوع فروش پارکینگ آپارتمان یا اجاره دادن آن مطرح می شود.

 سوالی که می تواند مطرح شود این است که آیا مالکین واحد های آپارتمانی که دارای پارکینگ هستند می توانند پارکینگ خود را جدای از واحد آپارتمانی به کسانی که به دنبال جایی برای پارک خودروی خود هستند بفروشند یا خیر.

دو حالت وجود دارد؛ اگر فروش پارکینگ به یکی از مالکین واحدهای همان ساختمان باشد این انتقال هیچ مشکلی ندارد. چون خریدار خود در آن ساختمان مالک است.

آیا فروش پارکینگ آپارتمان مجاز است؟

حالت دیگر این است که مالک بخواهد پارکینگ را به صورت جداگانه از واحد آپارتمانی خود به فردی دیگر که هیچ واحد آپارتمانی در آن ساختمان ندارد، بفروشد. در این حالت مالکین حق انتقال پارکینگ را ندارند.

علت این موضوع این است که پارکینگ جزء قسمت‌های مشترک آپارتمان نبوده و از قسمت‌های اختصاصی آپارتمان به حساب می‌آید و بنابراین در اکثر موارد، این پارکینگ ها در سند تفکیکی دارای پلاک جداگانه‌ای نیستند. پس باید گفت که پارکینگ آپارتمان ها جزیی از خود آن واحد آپارتمانی محسوب می شود و به صورت جداگانه قابل انتقال و فروش نیست.

آیا می توان پارکینگ را جدای از آپارتمان به فرد دیگری غیر از ساکنین اجاره داد؟

در این مورد باید گفت که اجاره پارکینگ جدای از واحد آپارتمانی هیچ منع قانونی ندارد. به علت اینکه فروش پارکینگ ها جدای از آپارتمان از نظر قانونی مجاز نیست، بسیاری از افرادی که نیازمند جایی برای پارک خودروهای خود هستند اقدام به اجاره پارکینگ ها از مالکین آپارتمان ها می کنند.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ در ۹:۱۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۱۸ ب٫ظ

  3. پویان

    ۱۶ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۴۹ ق٫ظ

    مطلب آموزنده و مفید بود / سپاس

    پاسخ

  4. قیدر

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۱ ب٫ظ

    سلام من ۴ واحد پارکینگ مازاد برواحدها ایجاد کرده ام آیا میتوانم آن را به همسایه ها فروش یا اجاره دهم؟

    پاسخ

  5. راز

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۲ ب٫ظ

    چگونه پارکینگ خریداری شده یک واحد را به سند. واحد خود انتقال دهیم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…