باورهای غلط درباره سرماخوردگی

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در مورد سرماخوردگی و راه‌های درمان آن باورهای گوناگونی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها اشتباه هستند. با آگاهی از باورهای غلط سرماخوردگی، از مسیر اشتباه برای درمان این بیماری خارج شوید.
باورهای غلط سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از بیماری‌های رایجی است که هر فرد در طول زندگی خود بارها به آن مبتلا می‌شود. خیلی وقت‌ها شدت بیماری به حدی نیست که حتما نیازباشد به دکتر مراجعه کنیم و در خانه به استراحت و درمان می‌ پردازیم. در این میان ممکن است باورهای غلط سرماخوردگی ما را دچار سردرگمی یا درمان را سخت تر کنند. در این مطلب مجله دلتا، تعدادی از باورهای اشتباه درباره سرماخوردگی بررسی شده است.

درمان خانگی سرماخوردگی

با عرق کردن نمی‌توان سرماخوردگی را از بدن بیرون کرد

حتما موقع سرماخوردگی این توصیه که هر چه بیشتر عرق کنی، زودتر خوب می‌شوی را زیاد شنیده‌اید. اغلب افراد موقع سرماخوردگی خودشان را با چند پتو می‌پوشانند تا عرق کرده و به این طریق بیماری را از بدنشان زودتر خارج کنند. این کار برای رهایی از شر سرماخوردگی موثر نیست و تنها مزیتش این است که چون احساس گرما می‌کنید، باعث می شود حس خوبی داشته باشید.

هنگام سرماخوردگی مصرف شیر مانعی ندارد

خیلی از افراد بر این باورند که زمان سرماخوردگی نباید محصولات لبنی مانند شیر نوشید؛ چون باعث تشدید بیماری و تولید مایع مخاطی بیشتری می‌شود. این تفکر غلط است. شما می‌توانید هر قدر مایلید شیر بنوشید و هیچ تاثیری بر سرماخوردگی‌تان نخواهد داشت.

غذاهای مفید برای سرماخوردگی

بخور سرماخوردگی را درمان نمی‌کند

بعضی از بیماران هنگام سرماخوردگی از بخور استفاده می‌کنند و بر این باورند که با این کار بیماری‌شان درمان می‌شود؛ اما باید بگوییم که بخور به تنهایی سرماخوردگی را درمان نمی‌کند، بلکه فقط راهکاری برای تهویه مجرای بینی خشک و آلوده به ویروس است.

ویتامین C هم که بخورید، باز سرما می‌خورید

اگر تصورتان این است که با خوردن سبزیجات و میوه‌هایی که حاوی ویتامین c است، می‌توانید کاملا سرماخوردگی‌تان را درمان کنید یا این که اصلا سرما نمی‌خورید؛ باید بگوییم که کاملا اشتباه فکر می‌کنید. اول این که بهتر است قبل از این که سرما بخورید با مصرف ویتامین c سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید، دوم این که در هر صورت با خوردن مرکبات و سبزیجاتی که ویتامین سی دارند طول دوره سرماخوردگی کوتاه می‌شود؛ ولی نباید منتظر معجزه باشید.

درمان سریع سرماخوردگی

در هوای گرم هم ممکن است سرما بخورید

افراد در فصول سرد سال بیشتر از فصول گرم به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند؛ اما این تصور که مثلا در فصل تابستان سرما نخواهیم خورد کاملا غلط است. ویروس‌های سرماخوردگی در همه فصول وجود دارند؛ ولی در پاییز و زمستان بیشتر تکثیر می‌شوند. همچنین به دلیل این که در پاییز و زمستان هوا سرد است و پنجره‌ها را می‌بندیم، هوا جریان ندارد و احتمال انتقال ویروس به بدن افراد افزایش می‌یابد.

باورهای غلط سرماخوردگی کودکان

با آنتی بیوتیک سرماخوردگی درمان نمی‌شود

باور کنید که با هیچ دارو و به هیچ روشی نمی‌توانید خیلی زود سرماخوردگی را به‌طور کامل درمان کنید. سرماخوردگی هم مانند سایر بیماری‌ها دوره ای دارد و این‌طور نیست که اگر آنتی‌بیوتیک را خودسرانه و به مقدار زیاد مصرف کنید، فوری سرماخوردگی‌تان درمان شود. این یکی از باورهای غلط سرماخوردگی است. بنابراین از مصرف بی‌مورد آنتی‌بیوتیک بدون دستور پزشک جدا” خودداری کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با بیماری سرماخوردگی، “بیماری‌هایی که با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شوند” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. مهدی فراهانی

    ۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۸:۵۱ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…