بستر رونق مسکن فراهم نیست!

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

«بستر رونق  مسکن فراهم نیست » این گفته  نایب رئیس انجمن انبوه سازان است که می گوید:هر گونه تغییر و تحول در بازار خرید وفروش خانه و آپارتمان بعید به نظر می رسد.

این روزها و با نزدیک شدن به  زمان خرید خانه وآپارتمان و همچنین جابه جایی مستاجران و در کنار آن شایعه افزایش قیمت خانه و اجاره بها ، بستر رونق بازار ملک  با اما و اگرهایی روبه رو شده است .

از سوی دیگر ، با توجه به محدودیت بانک ها دردادن وام به متقاضیان و نبود منابع مالی دولتی برای پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات مسکن ، افزایش خرید و فروش خانه و آپارتمان و رونق مسکن درسال ۹۷ بعید به نظر می رسد.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین ، به اعتقاد نایب رییس انجمن انبوه سازان تهران ،نمی‌توان تغییر و تحولی را در بازار مسکن

نسبت به گذشته انتظار داشت؛ چرا که بستر رونق مسکن فراهم نیست .

رونق مسکن

به گفته ایرج رهبر، هر قدر که سود تسهیلات کاهش یابد ، باید مابه ‌التفاوت یارانه پرداخت شود و اگر این کارانجام نشود ،  بانک ها هم تسهیلات نمی‌دهند.

وی درباره میزان تاثیر تسهیلات صندوق پس اندازیکم (خانه اولی‌ها) بربازار مسکن گفت: در سال ۹۴ که این طرح ارایه شد بانک مرکزی با اعلام اینکه اعتباردر نظر گرفته شده برای  این طرح سالانه ۸۲ هزارفقره بیشتر نیست بنابراین ،هرچقدر هم که تعداد ثبت نام ها زیاد باشد، تسهیلات پرداختی درهمین محدوده خواهد بود، بنابر این لازم است  راهکارهایی برای تقویت این صندوق  ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه  ازنیمه دوم سال ۹۶، با افزایش خرید و فروش خانه و آپارتمان روبه رو شدیم ، اما این روند به تدریج کاهش یافت تا این ‌که در فروردین ماه ۹۷ رشد خرید و فروش خانه در تهران منفی شد افزود: یکی از دلایل این رویداد ، افزایش سود بانکی از ۱۵ به ۲۰درصد بود. زمانی که سود بانکی درشهریورماه پارسال به ۱۵ درصد رسید، سرمایه‌ ها از بانک خارج شد اما به سمت بازار مسکن نیامدند بلکه به سمت دلار و طلا رفتند که که سود بیشتری دارد و همین موضوع باعث افزایش نرخ ارز شد.

خرید آپارتمان

رهبر می گوید : سخت‌ گیری ‌ها  دربازارارزباعث شد سرمایه‌ها جذب ساختمان‌های گران قیمت شود، پس روشن است که بازار مسکن، بازاری سرمایه ‌ای است وافزایش ۴۱ درصدی  قیمت خرید خانه وآپارتمان درمنطقه ۵ تهران این  موضوع را تایید می کند.

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان تهران ، راهکار خروج مسکن از رکود را تقویت بازار مسکن مصرفی می داند و تصریح می کند: «هدف سیاست‌های دولت پرداخت وام  با سود کم به قشرهای متوسط وضعیف است که راهکاری درست است اما، مشکل این است که دولت در تلاش تقویت سرمایه‌ها است اما چندان موفق نمی شود که باید درسیاست‌ گذاری ها تجدید نظر شود. »

رهبر، موضوع اقتصاد کلان را پیش می کشد وبا بیان اینکه ، اگر نتوانیم وضع معیشت قشرهای متوسط وضعیف جامعه  را تقویت کنیم توان خرید مردم بالا نمی‌رود تصریح می کند : پارسال با رشد خرید و فروش خانه و آپارتمان دربعضی مناطق روبه رو شدیم که دوباره به حالت قبل برگشت ودور از انتظار هم نبود؛ زیرا اگرافزایش توان خرید مردم دچار تغییر و تحول نشود ، روشن  است که خرید و فروش‌ها مصرفی نیست ، وبا تاثیر از بازارهای موازی متوقف می‌شود.

نایب رییس انجمن انبوه سازان تهران گفت: بستررونق مسکن  با تولید آن  فراهم می شود بنابراین در کنار تولید مسکن ارزان قیمت باید هزینه‌ها را پایین بیاوریم که لازم است که قانون ساماندهی مصوب سال ۱۳۸۷ را اجرا کنیم  ،بطور مثال  از زمین‌های ارزان قیمت، زمین‌های دولتی و تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…