نکات حقوقی درمورد پارکینگ مزاحم

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پارکینگ مزاحم یعنی اینکه دو خودرو پشت سر هم به گونه‌ای پارک شوند که برای خروج یکی از آنها نیاز به جابه‌جا کردن خودرو دیگر باشد.
پارکینگ مزاحم

از آنجا که امروزه اکثر افراد خودروی شخصی دارند، خرید خانه یا اجاره آپارتمان با پارکینگ اختصاصی، به یک ضرورت بدل شده‌ است. در ضوابط شهرداری برای پارکینگ واحدهای مسکونی هر آپارتمان، استاندارد مشخصی وجود دارد که ابعاد و محل دقیق آن در سند ملک ذکر می‌شود. یکی از این ضوابط امکان عبور و مرور راحت و پارک کردن بدون مزاحم در محل تعیین شده‌ است. اما گاهی دیده می‏‌شود شهرداری برای برخی از واحدها پارک مزاحم در نظر می‌گیرد و مالک پارکینگ باید از قوانین اطلاع داشته باشد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی پارکینگ مزاحم و حذف آن می‌پردازیم.

آیا داشتن پارکینگ مزاحم ارزش دارد؟

اگر واحد شما پارکینگ مزاحم دارد باید توجه کنید، هرگاه ساکنین واحدهای دیگر نیاز به خارج کردن خودرو خود یا وارد شدن به پارکینگ را داشته باشند، موظف هستید خودروتان را جابه‌جا کنید. این اتفاق ممکن است در هر ساعت از شبانه روز چندین بار تکرار شود که صبر و حوصله زیادی می‌طلبد.

شکایت از مالک پارکینگ مزاحم

طبق قانون، هیچ یک از واحدها نباید خودرو خود را به گونه‌ای پارک کنند که مانع رفت و آمد سایر ساکنین شود. در صورتی که واحدی، بدون داشتن حق پارکینگ، خودرو خود را درون ساختمان پارک کند می‌توان از او شکایت کرد.

همچنین اگر داشتن مزاحم در سند واحد ذکر شده باشد، باز هم مالک موظف است در هر ساعت از شبانه روز ماشین خود را، در صورت نیاز جابه‌جا کند در غیراین‌صورت سایر مالکین می‌توانند به جهت مزاحمت از او شکایت کنند.

پارکینگ مزاحم

حذف پارکینگ 

از کار‌هایی که ساکنان درگیر با پارکینگ مزاحم می‌توانند انجام دهند، حذف و ابطال پارکینگ است. در این گونه موارد باید در نظر داشت که قرار دادن پارکینگ مزاحم در یک آپارتمان به دو صورت کاملا متفاوت انجام می‌گیرد.

  • در حالت اول: وجود پارکینگ مزاحم در سند واحد مسکونی قید می‌شود و در این صورت می‌توان آن را به عنوان جزء جدانشدنی آپارتمان در نظر گرفت. این موضوع باعث می‌شود که وجود پارکینگ برای سایر اهالی و ساکنان آپارتمان محدودیت قانونی داشته باشد و حتی باید شرایط لازم برای استفاده از آن فراهم شود. اگر در این حالت کسی برای ابطال پارکینگ مزاحم اقدام کند، در نهایت کار به مراجع قانونی مانند شهرداری و اداره ثبت اسناد می‌رسد که به مقررات و موارد ذکر شده در قرارداد اولیه آپارتمان پایبند هستند.
  •  در حالت دوم: ایجاد پارکینگ با تصمیم اهالی ساختمان و با توافق آن‌ها انجام گرفته باشد و موردی در سند ساختمان ذکر نشده‌است. این وضعیت معمولا محدودیت قانونی ایجاد نمی‌کند و امکان حذف پارکینگ در این شرایط بسیار زیاد است. اگر با چنین موردی مواجه هستید، به راحتی می‌توانید از طریق مراجع قانونی یا حتی از طریق توافق با سایر ساکنان، به حذف این‌گونه پارکینگ‌ها اقدام و از ایجاد مجدد آن جلوگیری کنید.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مجازات رانندگی بدون گواهینامه را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۴۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۱۱ ب٫ظ

  3. روزبهانی

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ در ۹:۲۹ ق٫ظ

    اطلاعات خوب بود

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۳۴ ق٫ظ

      از همراهی شما کاربران فرهیخته سپاس گزاریم.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

    • سارا امیرانی

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۳۴ ق٫ظ

      ز همراهی شما کاربران فرهیخته سپاس گزاریم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …