مطالبه نفقه فرزند از پدر شوهر

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پرداخت نفقه فرزند وظیفه پدر است و پس از فوت یا در صورت عدم توانایی مالی وی، نفقه تحت شرایط خاصی بر عهده پدربزرگ پدری خواهد بود.
نفقه فرزند

نفقه فرزند در درجه اول به عهده پدر است، ولی گاهی پدر از نظر مالی در شرایطی نیست که بتواند به فرزندان خود نفقه بپردازد و یا اینکه در قید حیات نیست. در این گونه موارد پرداخت نفقه تحت ضوابط خاصی به عهده جد پدری قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی شرایط و چگونگی مطالبه نفقه از پدر بزرگ پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

نفقه فرزند

طبق قانون مدنی، پرداخت نفقه وظیفه پدر است. پس از فوت یا به دلیل عدم توانایی مالی وی، نفقه به عهده اجداد پدری است. در صورت ‌نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم توانایی مالی آن‌ها، نفقه بر عهده مادر است. ‌هر گاه مادر فوت کرده باشد و یا قادر به انفاق نباشد، این امر به عهده اجداد مادری و اجداد پدری است.

مطالبه نفقه فرزند

شرایط گرفتن نفقه از پدر شوهر

در قسمت قبل توضیح داده شد که در صورت فوت پدر یا در صورت ناتوانی مالی وی برای پرداخت نفقه به فرزندان، این تکلیف به عهده پدر بزرگ پدری قرار می‌گیرد. اما پرداخت نفقه به نوه که در قانون مدنی به آن نفقه اقارب می‌گویند، فقط در صورت وجود شرایط قانونی امکانپذیر است. به این شرایط در زیر اشاره شده است.

۱. پدر بزرگ توانایی مالی برای پرداخت نفقه به نوه‌های خود را داشته باشد. بنابراین اگر پدر بزرگ توان مالی برای پرداخت نفقه را نداشته باشد، تکلیفی از این بابت نخواهد داشت و پرداخت نفقه به عهده مادر قرار می‌گیرد.
۲. فرزند استحقاق دریافت نفقه را داشته باشد. یعنی اینکه وی توانایی مالی لازم برای تامین مخارج خود را نداشته و نتواند با اشتغال به کاری امرار معاش کند.
٣.فقط نفقه فرزند از اکنون به بعد را می‌توان از پدر بزرگ دریافت کرد و نفقه مربوط به گذشته قابل مطالبه نیست.
شاین ذکر است که در صورت وجود شرایط قانونی مذکور ، پدر بزرگ یا جد پدری مکلف به پرداخت نفقه است و در صورت عدم پرداخت نفقه، می‌توان به جرم ترک انفاق از او شکایت کرد.

دریافت نفقه فرزند از پدرشوهر

دادخواست نفقه فرزند از طرف مادر

گاهی پدربزرگ با داشتن توانایی مالی، از پرداخت نفقه خودداری می‌کند؛ در این صورت می‌توان به دادگاه مراجعه و مطالبه نفقه از پدر بزرگ را خواستار شد. در این شرایط شخص ذینفع که اغلب مادر فرزند است باید به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست نفقه فرزند از جد پدری را به دادگاه ارائه ‌کند. در صورتیکه دادگاه تقاضای مطالبه نفقه فرزند از پدر بزرگ را با توجه به شرایط و مدارک قانونی تشخیص دهد، حکم به پرداخت نفقه توسط جد پدری صادر خواهد کرد. شایان ذکر است که دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به دعوای مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ را دارد و شخص ذی‌نفع که معمولاً مادر کودک است باید به این دادگاه مراجعه کند.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با قوانین پرداخت نفقه فرزند مطلب “نفقه فرزندان و اصولی که برای پرداخت آن باید بدانیم” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۷:۵۴ ب٫ظ

    کامل و صریح

    • سارا امیرانی

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۳ ق٫ظ

      از اینکه همراه ما هستید، سپاس گزاریم. شادی و سلامتی شما آرزوی قلبی ماست.

  2. ناشناس

    ۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …