عوارض مصرف بیش از حد چای سیاه

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگرچه نوشیدن چای مفید است اما مانند تمام خوراکی‌ها، مصرف بیش از حد آن عوارضی برای بدن دارد که در این مطلب مجله دلتا به آن اشاره خواهیم کرد. با ما همراه شوید.
مضرات مصرف بیش از حد چای

برگ چای به طور طبیعی حاوی کافئین است. مصرف بیش از حد چای ممکن است به احساس اضطراب، استرس و بی قراری منجر شود. چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در ایران است. ترکیبات گیاهی موجود در این نوشیدنی ممکن است در کاهش خطر بیماری‌های مزمن، مانند سرطان، چاقی، دیابت و بیماری قلبی موثر باشد. مصرف چای به میزان متعادل نوشیدنی سالمی است اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند با برخی عوارض جانبی منفی همراه باشد. در ادامه این مطلب مجله دلتا با چند نمونه از مضرات مصرف بیش از حد چای سیاه بیش‌تر آشنا می‌شویم.

کاهش جذب آهن

چای حاوی ترکیباتی به نام تانن است. تانن می‌تواند با آهن موجود در برخی مواد غذایی ترکیب شود  و از جذب این ماده معدنی در دستگاه گوارش جلوگیری کند. کمبود آهن یکی از شایع‌ترین موارد کمبود مواد مغذی در جهان است و اگر کمبود آهن دارید، مصرف بیش از حد چای ممکن است این شرایط را وخیم‌تر سازد.

افزایش اضطراب، استرس و بی قراری

برگ های سبز چای دارای کافئین است. مصرف بیش از حد کافئین ممکن است به احساس اضطراب، استرس و بی قراری منجر شود.

مصرف چای و ضررهای آن

خواب بی کیفیت

مصرف بیش از حد چای به سبب داشت کافئین ممکن است در چرخه خواب انسان اختلال ایجاد کند. ملاتونین هورمونی است که سیگنال فرا رسیدن زمان خواب را به مغز ارسال می کند. نوشیدن چای سیاه ممکن است تولید ملاتونین را مهار کرده که به خوابی با کیفیت نامناسب منجر می‌شود. خواب ناکافی با برخی مشکلات روانی، از جمله خستگی، اختلال در حافظه، ارتباط است.

حالت تهوع

ترکیبات موجود در چای ممکن است حالت تهوع ایجاد کند، به ویژه زمانی که به مقدار زیاد یا با معده خالی مصرف شود، می‌تواند بافت گوارشی را تحریک کند و به طور بالقوه به بروز علائمی ناخوشایند مانند حالت تهوع و معده درد منجر شود.

سوزش سردل

کافئین موجود در چای ممکن است موجب سوزش سردل یا تشدید علائم بازگشت اسید شود. نوشیدن چای سیاه کافئین مری را از معده جدا کرده و در نتیجه، اجازه می دهد محتوای اسیدی معده راحت‌تر به سمت مری بازگردد. کافئین ممکن است به افزایش تولید اسید معده منجر شود.

مضرات نوشیدن چای بیش از اندازه

سردرد

مصرف بیش از حد چای سیاه ممکن است به بروز سردردهای شدید منجر شود. میزان مورد نیاز برای تحریک سردرد می‌تواند بر اساس تحمل هر فرد متفاوت باشد.

سرگیجه

سرگیجه معمولا با مصرف بیش از حد چای سیاه ، معمولا بیش از ۶ تا ۱۲ فنجان مرتبط است. با این وجود، سرگیجه می‌تواند در افرادی که نسبت به این ماده حساسیت بیش‌تری دارند با دوزهای کم‌تر نیز روی دهد.

اگر هنگام نوشیدن بیش از حد چای سیاه، با عوارض آن مواجه می‌شوید، شاید بهتر باشد میزان مصرف را کاهش دهید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱ اسفند ۱۳۹۸ در ۷:۲۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ اسفند ۱۳۹۸ در ۶:۲۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…