تاثیر نرخ سود بانکی بر بازار مسکن – گزارش

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار معاملات مسکن رو به بهبود است

با نگاهی به اوضاع بازار مسکن در سال‌های اخیر درمی یابیم که کسب سودهای آن چنانی در این بخش به چند دلیل، دیگر امکان‌ پذیر نیست.

از روز ۱۱ شهریور ۹۶ نرخ سود سپرده ‌های بانکی براساس بخشنامه بانک مرکزی کاهش یافت. بر این اساس به سپرده‌های یک ساله ۱۵ درصد و به سپرده های کوتاه مدت ۱۰ درصد سود تعلق می‌گیرد. این مساله نگرانی‌هایی را در بخش مسکن ایجاد کرده است. به این صورت که با کاهش سود بانکی، ممکن است سپرده‌ها از بانک‌ها خارج و وارد بازار مسکن شود که پیآمد های خود را خواهد داشت.

اما آیا باید انتظار داشت پس از کاهش نرخ سود بانکی مردم پس از سال‌ها مجددا به بازار مسکن روی خوش نشان دهند؟ پاسخ این پرسش به دلایل گوناگون منفی است.

اول این که توان خرید مردم همچنان در این بازار پایین است و برنامه‌ افزایش سقف وام مسکن به ۱۶۰ میلیون تومان نتوانسته است تقاضا را افزایش دهد.

از سوی دیگر دولت نیز نمی‌خواهد حاصل تلاش چهار ساله اش را در مهار تورم با افزایش سقف تسهیلات خرید از بین ببرد، گرچه با این کار باز هم اکثر مردم به دلیل اقساط بالا نمی‌توانند از وام ‌های مورد نظر استفاده کنند.

بنابر این نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه مدت سرمایه‌ چندانی وارد بازار مسکن شود، چون این کار سود چندانی به همراه ندارد، البته نباید تاثیر ویرانگر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بر بازار اجاره ‌را فراموش کرد.

پارسال و امسال نرخ اجاره ‌بها به تاسی از اقدام دولت در کاهش سود بانکی ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافت. از سوی دیگر دو سال است که مالکان به دریافت پول پیش برای اجاره املاک خود تمایل ندارند و در عوض از مستاجران اجاره‌ بها می‌‌خواهند.

مساله‌ای که علاوه بر افزایش نرخ اجاره‌، باعث خالی شدن واحدهای مسکونی در کلانشهرها و افزایش آمار اجاره‌ نشینی در حاشیه‌ شهرها شده است.

بازار طلا و سکه چند وقتی است به دلایلی از جمله افزایش نرخ جهانی و برخی اقدامات کشورهای شرق آسیا دستخوش تغییرات قیمتی شده است.

طی هفته‌های اخیر نرخ طلا در کشورمان رو به فزونی نهاده و رکورد ۱۲۲ هزار تومان را در هر گرم شکسته است. این بازار در دولت دهم به دلیل نوسان های زیاد، جایی مناسب برای ورود سرمایه‌های سرگردان و البته سرمایه‌های سایر بازارها از جمله مسکن بود.

در شرایط کنونی این سئوال مطرح می‌شود که آیا با کاهش نرخ سود بانکی این احتمال وجود دارد که مردم سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده و آن را وارد بازار طلا کنند؟

در پاسخ باید به این نکته اشاره کرد که تشدید تنش در شرق آسیا به افزایش نرخ جهانی طلا در کوتاه مدت و رونق این بازار کمک می‌کند؛ پس این بازار می‌تواند گزینه‌ ای برای ورود سرمایه‌ ها باشد. اما در دراز مدت این بخش انتظارات را برآورده نخواهد کرد.

بانک‌ها با جدی شدن کاهش سود سپرده‌ها، دست به اقداماتی پیشگیرانه برای جلوگیری از خروخ پول‌ مردم از شعب خود زدند که برخی از آنها ابتکارات جدیدی محسوب می‌شود.

تا واپسین روزهای کاری پنج شنبه ۱۰ مردادماه بانک‌ها با روش‌های مختلف از جمله ارسال پیامک به مشتریان خود، پیشنهاداتی را برای برخورداری از سود بالای سپرده ارائه کردند.

برخی بانک‌ها حتی پا را فراتر گذاشته و در پیامک‌هایی به مشتریان خود اطلاع دادند سپرده‌های آنها را تبدیل به سپرده‌های یک ساله می‌کنند تا همچنان از سود بالا بهره مندشوند.

بازار بورس نیز چند سالی است که رونقی آن چنان به خود ندیده است. البته باید روزهای کوتاه پس از برجام را مستثنی کنیم.

شاخص‌های بورسی ماه‌ هاست که روند نزولی را طی می‌کنند و بعید به نظر می‌رسد در صورت خروج سپرده‌های بانکی کسی حاضر به ریسک کردن در این بخش باشد.

یکی از علاقه‌ مندی‌های بانک‌های داخلی ورود به بازارهای اقتصادی از جمله مسکن طی سال‌های نه چندان دور برای درآمد زایی بوده است. این سرمایه‌ها طی ۵ سال اخیر در این بخش منجمد شده و هیچ کارایی برای بانک‌ها و مردم ندارد. اساسا سیستم بانکی کشور نشان داده که مسیری خلاف جهت تولید در کشور طی می‌کند و تا امروز هیچ چیزی مانع از این روند نشده است.

با توجه به آنچه که به آنها اشاره شد می‌توان پیش بینی کرد با کاهش سود سپرده‌های بانکی اتفاقی خاص در بازار مسکن روی نمی‌دهد.

سرمایه‌گذار این بخش دست کم باید دو سال صبر کند تا بتواند به سودی که قطعا در مرز نرخ تورم است (در صورتی که دولت همچنان کاهش نرخ تورم را دردستور کار داشته باشد) دست یابد.

این مسئله قطعا موجب دلسردی سرمایه‌گذاران می‌شود. در مجموع امسال و سال آینده بازار مسکن جهش‌های قیمتی مانند سال‌های ۸۶ و ۹۱ را شاهد نخواهد بود و به نظر می‌رسد رکود این بخش رکوردی تازه را ثبت خواهد کرد. /

  • شما چه تجربه ای از کاهش نرخ سود بانکی در روزهای اخیر دارید؟
  • آیا کاستن از نرخ سود بانکی در نهایت به نفع اقتصاد خانوار ایرانی است یا خیر؟ 

منبع : اقتصاد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…