آیا قیمت خرید آپارتمان گران می شود؟

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

پایین و بالا رفتن قیمت خرید آپارتمان و نوسان های بازار مسکن برای بخش زیادی از جامعه یک موضوع بنیادین است.  در ماه های اخیر افزایش نرخ ارز باعث ایجاد نگرانی برای آن دسته از افرادی شده است که قصد خرید خانه با پس انداز خود و یا دریافت تسهیلات بانکی داشتند   در همین ارتباط، نظر یک کارشناس درباره بازار مسکن و خرید آپارتمان در سال ۹۷ را مرور می کنیم.

«فرهاد بیضایی» تحلیلگر بازار مسکن درباره خرید آپارتمانمی گوید: «با اینکه گفته می‌شود بازار مسکن از شرایط رکودی خارج شده است، موافق نیستم. اتفاق تازه‌ای در این بازار رخ نداده است. چند عامل باعث افزایش قیمت و بالا رفتن تقاضا در بازار شده است. مهمترین عامل افزایش نرخ ارز است. وقتی نرخ ارز افزایش یابد، افراد برای حفظ دارایی هایشان به بازار‌های دیگر مثل بازار سرمایه یا بازار مسکن روی می‌آورند، این باعث افزایش تقاضا می‌شود که در نتیجه آن قیمت‌های هم افزایش می‌یابد.»

به گزارش مجله دلتا به نقل از فرارو، بیضایی با بیان این که “در تابستان سال گذشته تقاضا اوج گرفت” افزود: “افزایش نرخ اجاره باعث شده عده‌ای از اجاره نشینان به این فکر افتادند که خانه بخرند تا بلکه از زیر بار فشار سنگین اجاره خانه رها شوند. به این ترتیب این فشار افزایش اجاره مسکن افزایش تقاضا را در پی داشت.”

قیمت خانه

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت خرید آپارتمان در سال جاری مانند سال گذشته تداوم خواهد یافت؟ گفت: “افزایش قیمت خانه وجود خواهد داشت، اما بعید است که مانند سال گذشته باشد. ”
او درباره اینکه گفته می‌شود بازار مسکن از رکود خارج شده است اظهار کرد: «نه تقاضا و نه عرضه از رکود خارج نشده است. تقاضا افزایش اندکی یافته است، اما صدور پروانه‌های ساختمانی همچنان کم است. رونق باید در حوزه عرضه خودش را نشان دهد و بتواند صنایع مرتبط را به حرکت در آورد. این که افزایش معامله و افزایش قیمت رخ می‌دهد نشان دهنده خروج از رکود نیست. ممکن است کسب و کار مشاورین املاک رونق پیدا کرده باشد، اما باید دید در صنایع وابسته چه اتفاقی رخ داده، آیا اشتغال افزایش پیدا کرده است؟ اگر از این زاویه به موضوع نگاه کنیم هنوز زود است که از رونق در بازار مسکن صحبت کنیم.»

بیضایی در پاسخ به این سوال که چرا مالکان قیمت‌های بالایی برای املاک خود پیشنهاد می‌دهند، گفت: «این به خاطر افزایش نرخ ارز است.به عنوان مثال یک مالک اینگونه با خود حساب و کتاب می‌کند که ملکش دو میلیارد تومان می‌ارزد و این معادل ۱۰ خودرو اسپورتیج بوده است، حالا با افزایش قیمت اسپورتیج این مالک هم به همان نسبت قیمت ملکش را افزایش می‌دهد.

در واقع او بر مبنای وضعیت ارزش پول ملی قیمت ملکش را تغییر می‌دهد. مثلا در منطقه‌ای زمانی که دلار هزار تومان بود قیمت هر متر خانه دو میلیون تومان بود با افزایش قیمت دلار به سه هزار تومان قیمت خانه نیز به شش میلیون تومان در آن منطقه رسید. در واقع ارزش واقعی ملک ثابت ماند، ولی با کاهش ارزش پول ملی این قیمت‌ها افزایش یافت. الان هم شرایط همین است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…