روش‌های تمیز کردن مبل مخمل

۵
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگهداری از مبل مخملی نیازمند دقت و حوصله بیشتری است و اگر روش‌های درست تمیز کردن آن را یاد بگیریم دیگر جای نگرانی نیست. با استفاده از روش‌‌هایی که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم، به راحتی و با کمترین زمان می‌توانید در منزل، مبل راحتی خود را تمیز کنید.
تمیز کردن مبل مخمل

 اگر از کاورها و روکش مبل برای پوشاندن مبلمان خود استفاده نمی‌کنید، باید به فکر یک راه حل مناسب برای تمیز کردن مبل پارچه مخملی منزل خود باشید. اگر شما هم نمی‌دانید که چه گونه و با چه وسایلی، مبل مخمل خود را تمیز کنید، بدون اینکه بافت روکش مبل آسیب ببیند؛ با مجله دلتا  همراه باشید تا به طور کامل با نحوه تمیز کردن مبل مخمل و شستشوی آن در خانه آشنا شوید.

پارچه رومبلی جیر و مخمل

یکی از شناخته شده‌ترین پارچه‌های رومبلی، جیر یا مخمل است. در مورد انتخاب این پارچه‌ها باید توجه کنید که جنس مرغوبی داشته باشند تا بعد از مدتی نشستن، کهنه نشوند و پرزهایشان نریزد. برای خرید این پارچه‌ها بهتر است رنگ های خنثی یا تیره‌تر را انتخاب کنید تا لکه ها را نشان ندهند و چرک هم نشوند. تمیز کردن مبل مخملی به نسبت سخت تر از دیگر انواع مبل‌ها است. همچنین لکه و یا تغییر رنگ در این بافت بیشتر از دیگر بافت‌ها به چشم می‌آید. با این حال هنوز هم افرادی هستند که دوستدار و طرفدار مبل‌های مخملی برای دکوراسیون منزلشان هستند.

بهترین شوینده برای مبل مخمل

تمیز کردن مبل مخمل با جارو برقی

خاک و ذرات ریز هوا به سرعت روی تمام وسایل خانه می‌نشینند. پس شما حداقل یک‌بار در هفته نیاز به گردگیری دارید و در این میان گردگیری مبلمان و به ویژه مبلمان مخملی اهمیت زیادی دارد. به منظور گرد‌گیری مرتب مبل مخملی خود ، شما نیاز به یک جاروبرقی دارید. با استفاده از سری گردگیر مخصوص مبلمان و پرده که در همه جارو برقی‌ها وجود دارند به آرامی و در جهت خواب تشک مبل آن را جارو کنید. توجه داشته باشید که لازم نیست این کار با فشار آوردن سری گردگیر به مبل انجام شود. چون با این کار به پرز‌های مبل آسیب می‌رسد.

لکه گیری مبل مخمل

 محلول آب و صابون برای شستن مبل مخمل

وقتی لکی روی مبل دیدید، بهتر است سریعا اقدام به تمیز کردن کنید و اجازه ندهید که لکه روی مبل خشک شود؛ ابتدا با یک پارچه خشک و تمیز و با قابلیت جذب بالا، رطوبت آن را بگیرید. سپس کمی آب و صابون را در یک سطل کوچک مخلوط کنید تا مایع کف آلودی ایجاد شود. پارچه‌ را در مایع آب و صابون فرو برده و بعد به آرامی، پارچه را روی رومبلی بمالید تا موقعی که لکه کاملا از بین برود. اگر لکه از بین نرفت این کار را دوباره تکرار کنید.

تمیز کردن مبل مخمل با شامپو فرش

 شامپو مبل یا مواد ضد غفونی کننده قوی‌

اگر لکه خشک شده و سمج تری روی مبلمان ایجاد شد که به راحتی از بین نرفت و استفاده از این دو روش که در بالا ذکر کردیم هم کمک چندانی به تمیز شدن مبل شما نکرد، باید از ماده قوی‌تری مثل شامپوی‌ مبل که مخصوص شستشوی مبلمان منزل است، استفاده کنید. باید توجه داشت که به منظور آسیب نرسیدن به بافت مخملی و حساس مبل ابتدا مایع شستشوی مورد نظر را روی یک نقطه نا‌پیدا تشک مبل امتحان کنید و پس از اطمینان از آسیب ندیدن پارچه مبل می‌توانید با خیال راحت این مایع را روی تمام روکش مبل استفاده کنید.

خشک کردن مبل مخمل

بعد از تمیز کردن مبل مخملی با هریک از رو‌ش‌ها، سریعا با یک پنکه یا سشوار مو، محل خیس را خشک کنید و یا بگذارید تشک خیس شده مبل در هوای آزاد خشک شود. در این مدت روی مبل ننشینید. وقتی روکش مبل کاملا خشک شد، یک برس نرم و خشک را به آرامی در جهت خواب مبل بکشید و به این شکل پرز‌های ریز آن را دوباره صاف و مرتب کنید.

تمیزکردن مبل مخمل با بخارشو

بطور کلی مبل مخملی نیاز به نگهداری بیشتری دارد. در این مطلب تلاش کردیم بطور مختصر روش های تمیز کردن مبل مخملی را برای خوانندگان مجله دلتا شرح دهیم.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاع بیشتر درباره انواع پارچه‌های رومبلی “نکاتی برای انتخاب پارچه مبل” را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۵۴ ب٫ظ

  2. بردیا

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ در ۳:۲۱ ب٫ظ

  3. ثامن

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۳ ق٫ظ

  4. یوسفی

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ در ۹:۳۲ ق٫ظ

  5. روزبهانی

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ در ۸:۵۵ ق٫ظ

    روش خوبی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…