مالیات بر ساخت و ساز مسکن چیست؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
درفرمول تازه محاسبه مالیات بر ساخت و ساز سود سازنده، هزینه زمین وهزینه های ساخت و ساز از قیمت نهایی فروش کسر می شود.
مالیات بر ساخت و ساز

براساس مصوبه قانون مالیات بر ساخت و ساز ، هرگونه ساخت وسازمسکن شامل ۱۵ تا ۲۵ درصد مالیات از محل سود سازنده از نخستین فروش آن واحد مسکونی می شود. این تصویب نامه که  به منظور بررسی آیین نامه های اجرایی ماده ۷۷ قانون مالیات های مستقیم به تأیید اکثراعضای هیئت دولت رسیده است، به عنوان مبنای جدید دریافت مالیات بر ساخت و ساز ازسازندگان مسکن قرارمی گیرد.

ضمن اینکه از این پس فقط واحدهایی که پروانه ساختمانی آنها از ابتدای ۹۵ صادر شده باشد، مشمول مالیات بر ساخت و ساز خواهند بود؛ بنابراین سازند گانی که پروانه ساختمانی واحد مسکونی مورد نظر را تا پایان اسفند ۹۴ دریافت کرده اند از شمول این تصویب نامه هیئت دولت خارجند.

مالیات بر ساخت و ساز

به گزارش مجله‎ی دلتا بر اساس این مصوبه سازندگان حقیقی اعم ازخرده سازان (بساز و بفروش‎ها) و انبوه سازان می‎بایست رقمی معادل ۱۵ تا ۲۵ درصد درآمد حاصل ازنخستین فروش واحد یا واحدهای ساخته شده را به دولت اختصاص دهند؛ سازندگان حقوقی (شرکت های ساختمانی دارای مجوز از سازمان برنامه و بودجه) ۲۵ درصد ازدرآمد حاصل ازفروش واحدهای نوساز خود را به دولت می دهند؛ شرکت های تعاونی مسکن نیز ۱۸.۷۵ صدم درصد از سود ساخت و فروش املاک نوساز خود را به سازمان امور مالیاتی واگذار خواهند کرد.

شایان ذکراست، درفرمول تازه محاسبه سود سازنده، هزینه زمین وهزینه های ساخت و ساز از قیمت نهایی فروش کسر میشود. این درحالی است که درمصوبات قبلی، مالیات این بخش به صورت ۱۰ درصد ازارزش منطقه ای ملک تعیین شده بود که براین اساس عملا امکان ارزش گذاری آن وجود نداشت؛ اما ازاین پس مسکن سازان نیز مالیاتی درحد سایر تولید کنندگان پرداخت می کنند که به اجرای عدالت اجتماعی و جلوگیری از فرار مالیاتی نزدیک تراست. در ادامه این مطلب ،قوانینی را که تا امروز ناظر برموضوع مالیات بر ساخت و ساز و معافیت از مالیات بوده اند مرور می کنیم.

مالیات بر انتقال ملک

براساس ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم، هرگونه جابه جایی وانتقال ملک مشمول ۵ درصد مالیات برارزش معامله می شود. اما دراجرای این قانون، مسائل و عوامل زیادی مانند مساحت عرصه وبنا، قدمت بنا یا سال ساخت آن، نوع اسکلت بنا، تأسیسات و تجهیزات به کاررفته مانند آسانسور، نوع استفاده و کاربری ملک (مسکونی، تجاری، اداری و …)، نوع مالکیت (مشاع یا شش دانگی) برِخیابان بودن یا نبودن محل وقوع ملک و … وجود دارند که درگیرند.

برای آگاهی بیشتر از حال و هوای معاملات آپارتمان در تهران به صفحات خبر و گزارش و اخبار مسکن مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…